Siirry sisältöön

Opettajista ja oppijoista

Joskus on hyvä pysähtyä venyttelemään mieltään. Mielen venyttelyssä kannattaa pysyä perusasioissa, niin ei varomattomuuksissa mieli vahingossa venähdä tai niksahda jopa …

Pääkirjoitus: Zetat astumassa areenoille

Z-sukupolveksi kutsutaan 1990-luvun puolivälin tai 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen alussa syntynyttä sukupolvea. Zetoja on tutkittu huomattavasti vähemmän kuin edeltäjiään, X- ja Y-sukupolvea. Jotain heistä kuitenkin tiedetään.

Globaali hybridikuluttaja ei taivu sukupolvirooleihin  

Sukupolvitutkimuksissa korostuu kuluttajien tarpeiden ja toiveiden ennakoiminen. Digitaalisuuden, ja medioitumisen vuoksi nuoret sukupolvet eivät kuitenkaan enää taivu samalla tavalla sukupolviajatteluun. Yrityksille tämä on herätyksen paikka.  

Zetoille räätälöityjä urapolkuja

Työ muuttuu jatkuvasti ja sen tulee mukautua niin ympäröivän maailman muutoksiin kuin työntekijöiden vaatimuksiin. Myös johtamisen tulee muuttua ja päivittyä vastaamaan uusiin haasteisiin.

Urheilijakeskeinen valmennus ja Z-sukupolvi

Suomalaisessa valmennusosaamisessa puhutaan usein urheilijakeskeisestä valmentamisesta. Se tarkoittaa, että urheilijanpolun eri vaiheissa tehtävät ratkaisut ja toimenpiteet pyritään tekemään urheilijan tarpeita kuunnellen. Urheilijakeskeinen valmennus vastaa myös elämyshakuisen Z-sukupolven vaatimuksiin.

Sukupolvi Z:n kanssa työelämässä 

Z on sukupolvi, jolle työskentely opintojen ohella on arkipäivää. Yhteiskunta ja koulutus eivät kuitenkaan tunnu vielä kovin hyvin taipuvan nykyajan vaatimuksiin. Muutos vaatii painotuksen siirtämistä pelkkien opintojen sijaan työntekoon. 

”Keitä te ootte te…” Näkökulmia Z-sukupolven opiskelijoiden oppimisen tukemiseen

Koulutuspoliittisessa tarinassa keskustelun päälauseena on tällä hetkellä koulutuksen uudistumisen tarve muuttuvassa maailmassa. Puheen lähtökohtana ovat yhteiskunnalliset muutokset, kuten teknologian kehittyminen. Tärkeänä pidetään, että koulutuksessa huomioidaan työn muutos ja tavoitellaan valmiuksia vastata uudenlaisiin osaamisvaatimuksiin. Sivulauseen asemaan – ja usein kokonaan puuttuvaksi lauseenjäseneksi – jää opiskelijan muutos.