Siirry sisältöön
Vaikuttavuus
Miten luon oman vaikuttavuustarinani?

Yritysten vaikuttavuudesta puhutaan paljon: miten yritykset vaikuttavat ympäröivään yhteiskuntaan ja miten se rakennetaan osaksi niiden tarinaa. Vähemmän tunnutaan puhuttavan yksittäisten ihmisten vaikuttavuudesta sekä siitä, miten heidän toiminnastaan muodostuu looginen ja kiinnostava tarina.

Kirjoittajat:

Anna Hermiö

viestinnän asiantuntija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 30.05.2022

Tuija Koskimäki ja Marianne Wegmüller nostavat mielestämme tärkeän asian esiin kirjoittaessaan blogiteksteissään yksittäisten ihmisten vaikuttavuudesta. Koskimäki kirjoittaa: ”Työntekijän vaikuttavuus on päivittäistä muutosta yrityksen tulokseen, asiakastyytyväisyyteen, toiminnan kehittämiseen, omaan työtyytyväisyyteen sekä työyhteisön hyvinvointiin.” Wegmüller puolestaan toteaa: ”Asiantuntijana vaikuttaminen on hyvin paljon aktiivista, pitkäjänteistä, johdonmukaista, kokonaisvaltaista ja jokapäiväistä toimintaa – innolla ja intohimolla. ”

Jos olemme kiinnostuneita organisaatioiden vaikuttavuudesta, miksi emme sitten omastamme?

Aiheesta ei ehkä puhuta niin paljoa, koska vaikuttavuuden määrittäminen ei ole aina helppoa. Muuttuneita lukuja on usein helpompi ymmärtää kuin kvalitatiivista muutosta. On kuitenkin hyvä muistaa, ettei vaikuttavuuden mittaaminen ole yritystenkään kohdalla aina yksinkertaista eikä kaikkea voi mitata numeroilla. Lisäksi vaikuttavuuden tulokset saattavat näkyä vasta vuosien päästä.

Miksi omaa vaikuttavuutta kannattaa miettiä?

Varsinkin nuorilla vastavalmistuneilla oman (potentiaalisen) vaikuttavuuden ja samalla merkityksen ymmärtäminen on tärkeää. Kun takana ei ole vielä pitkää työuraa, voi omaa vaikuttavuutta olla vaikea kuvata.

Työvuodet eivät kuitenkaan ole tulevalle tai nykyiselle työnantajalle kaikki kaikessa. Usein työnantajia kiinnostaa se, mitä voit tarjota heidän organisaatiolleen oman kasvusi kautta. Jos ymmärrät oman merkityksesi, osaat myös viestiä siitä. Yksilön tasolla vaikuttavuuden sanoittaminen voi siis olla vaikeaa, mutta se kannattaa, koska se auttaa myös henkilöä itseään ymmärtämään oman kasvun suunnan.

Vaikuttavayritys.fi-sivuston sanomaa mukaillaksemme: ”Kun vaikuttavuusajattelu on osa arkeasi, kenenkään ei tarvitse arvailla miksi olet olemassa: merkityksesi on konkreettinen, erottuva ja selkeä.”

Miten viestin vaikuttavuudestani?

Miten sitten määrittää ja osoittaa oman toiminnan vaikuttavuus, jos tuloksia ei pysty muuttamaan pelkiksi numeroiksi?

Yksinkertaisimmillaan oman vaikuttavuutta voi sanoittaa näin:

  1. Valitse taito, jossa olet halunnut kehittyä.
  2. Mieti, miksi taito on sinulle itsellesi tai (tulevalle) työnantajallesi tärkeä.
  3. Missä ja miten olet päässyt tätä taitoa kehittämään?
  4. Miten taito on kehittynyt ja mitä hyötyä siitä on ollut?

Tätä ajatusprosessia voi käyttää, vaikka takana ei olisi yhtään työvuotta. Jokaisessa kohdassa voit pohtia, miten voisit kehittää taitoa ja lisätä vaikuttavuutta. Vaikuttavuus on sitä, että osaa asettaa itselleen muutostavoitteita ja kulkee niitä kohti, vaikka se kestäisi joissain tapauksissa pidemmänkin aikaa.