Siirry sisältöön

Kehitätkö googlaamalla?

BtoB-palveluita myyvän yrityksen myyntipäälliköt pohtivat asiakkaitaan.  ”Meidän pitäisi luokitella asiakkaat jollain tavoin”, ehdotti myyntipäällikkö.   ”Hyvä idea”, vastasi kollega, ”Voin googlata …

Vale, emävale -raportti

Uutta reaaliaikaisesti päivittyvää asiakkaisiin liittyvää raportointinäkymää tehdessämme huomasimme, että Excel-taulukkoa tietolähteenään käyttävässä taulukossa oli asiakasyrityksiä, joiden nimi oli kirjoitettu taulukkoon …

Yritys, rönsyävätkö palvelusi?

Yritys myy BtoB-palveluita eri puolilla Suomea. Seuraavan vuoden toiminnan suunnittelu oli saatu valmiiksi. Yksi asetetuista tavoitteista oli laajentuminen kannattavasti, ja …

Voisiko palvelu olla kuin auto?

Olimme työpajassa suunnittelemassa palveluliiketoimintaa, kun kysymykseni ”Millaisia palveluita haluamme myydä asiakkaillemme?” käynnisti kiivaan keskustelun. ”Miten niin me haluamme? Me myymme …

Vain oikeanlainen tarjouskanta toimii

Kävimme läpi yrityksen tarjouskantaa johtoryhmän kokouksessa. Se vaikutti erinomaiselta, koska jätettyjen tarjousten arvo oli lähes kaksi miljoonaa euroa. Kysymykseni ”Onko …

Pahoja bisneskysymyksiä

Vararehtorimme Jouni Ahonen esitteli minulle vuosia sitten runsaat 60 kysymystä, joiden kautta silloista Haaga-Helian johtoryhmää oli sparrattu ja pyydetty pohtimaan, …

Palveluliiketoiminnan ohjaamisen haasteita

Ammattipedagogiikka alkoi muuttua sosiaali- ja terveysalalla 1990-luvun alkupuolella siten, että opiskelijoille annettiin enemmän vastuuta oppimisestaan. Opettajista tuli moniroolisia oppimiseen saattajia …