Pro
Siirry sisältöön
Viestintä ja markkinointi

eSignalsin suosituimmat julkaisut vuonna 2024

Kirjoittajat:

Anna Hermiö

viestinnän asiantuntija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 09.05.2025

Kesän kynnyksellä on hyvä hetki katsoa viime vuoteen ja tarkastella, mitkä julkaisut ovat olleet yleisön suosikkeja. Tässä siis kymmenen vuonna 2024 julkaistua eSignals-tekstiä, jotka ovat saaneet eniten lukijoita:

Oppiminen ja tekoäly kiinnostavat eniten

Suurin osa suosituimmista julkaisuista käsittelee oppimista tai tekoälyä tai molempia. Tekoäly on noussut ryminällä julkaisujen suosikkiaiheeksi: noin vuosi sitten tarkastelin suosituimpia eSignals-julkaisuja vuodelta 2023, ja tuolloin kymmenen luetuimman joukossa oli vain yksi julkaisu, jonka otsikossa mainitaan tekoäly.

Näkökulmat tekoälyyn näyttävät tämän tarkastelun perusteella kumpuavan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ydinasioista: työelämästä, pk-yrityksistä sekä oppimisesta ja opiskelusta. Vahvaa työelämänäkökulmaa tuo myös matkailualan ongelmien ratkomiseen keskittyvä julkaisu.

Samaan aikaan kun Haaga-Helian asiantuntijoiden julkaisuissa kiinnostavat aikamme uudet ilmiöt ja murrokset, julkaisuissa etsitään myös niitä seikkoja, jotka ovat pysyviä. Katariina Kainu kiteyttää tämän oivallisesti todetessaan, että tulevaisuudessakin olennaisinta on oppia uutta.

Mitä lukija etsii?

Lukijoita näyttää kiinnostavan konkreettinen hyöty. Monissa listaamissani julkaisuissa lukijalle luvataan jotain: vinkkejä, vastauksia, ratkaisuja, tehokkuutta. Nämä liittyvät arjen tilanteisiin, kuten työhön ja opiskeluun.

Konkretian lisäksi lukijoita kiinnostavat uudet sanoitukset, jotka tekevät asioita näkyviksi tai ainakin tuovat niistä eri puolia esille. Viittaan tällä Tiina Mehdon julkaisuun ostrakismista, jonka Mehto määrittelee ilmiöksi, ”jossa ilman sanoja tai selityksiä joku suljetaan ulos sosiaalisesta vuorovaikutuksesta”. Työyhteisöjä ja työhyvinvointia paljastavasti käsittelevä teksti on ymmärrettävästi koskettanut lukijoita.

Kirjoittaja ja lukija

Silläkin on väliä, kuka kirjoittaa. Millainen asema hänellä on asiantuntijana, miten laajasti hän on verkostoitunut, miten aktiivisesti hän jakaa omia julkaisujaan näissä verkostoissa?

Ja ennen kaikkea, miten hän ottaa lukijan huomioon? Lukija etsii jotain – pystytkö kirjoittajana vastaamaan hänen odotuksiinsa?

Olisiko näistä kysymyksistä hyötyä, kun mietit oman julkaisusi vaikuttavuutta?