Pro
Siirry sisältöön
Viestintä ja markkinointi

Opiskelijalähettiläät korkeakouluviestinnän kulmakivenä

Kirjoittajat:

Caro Vehmas

sisällöntuottaja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Maarit Mesiniemi

viestinnän asiantuntija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 25.10.2024

Opiskelijaviestinnässä pääpaino on aitoudella ja kohderyhmän ymmärtämisellä. Kukapa olisikaan siis parempi välittämään todellista kuvaa korkeakoulussa opiskelusta kuin opiskelijat itse?

Opiskelupaikkaa miettiessä moni hakija pohtii, millaista opiskelu ja opiskelijaelämä oikeasti on missäkin opinahjossa. Koulutusten markkinointi eroaa olennaisesti kulutustuotteiden brändiviestinnästä. Sitä ei voi verrata esimerkiksi suklaapatukan tai energiajuoman mainontaan, vaan viestinnässä ja markkinoinnissa korostuvat aidot kokemukset.

Tässä kuvaan astuvat opiskelijalähettiläät, jotka toimivat korkeakouluopintojen kokemusasiantuntijoina. Aidot tarinat, jotka sisältävät niin ilon hetkiä kuin välillä myös elämän sivujuonteena tulevia kömmähdyksiä, antavat tuleville opiskelijoille mahdollisuuden samaistua ja kuvitella itsensä osaksi korkeakouluyhteisöä.

Haaga-Helian lähettilästoiminta on kasvanut ja muotoutunut vuosien saatossa

Haaga-Heliassa opiskelijabrändilähettilästoiminta käynnistyi tammikuussa 2020, ja siitä on tullut tärkeä osa korkeakoulumme viestintä- ja markkinointistrategiaa. Tällä hetkellä lähettiläsjoukkioon kuuluu noin 30 opiskelijaa, jotka edustavat Haaga-Helian opiskelijoita eri kampuksilta, koulutusohjelmista, maista ja koulutustaustoista. Tämä monimuotoisuus tarjoaa samaistumispintaa monenlaisille hakijoille ja erilaisia näkökulmia korkeakouluopiskelusta.

Erityisen näkyvä osa toimintaa ovat Haaga-Helian Instagram-tilillä tehtävät takeoverit, joiden aikana opiskelijat esittelevät opiskeluarkeaan, kurssejaan, vaihto-opintojaan, työharjoittelukokemuksiaan ja monipuolista opiskelijaelämää. Kokemusten jakaminen jatkuu toisinaan esimerkiksi Instagramin Direct Message -osiossa, jossa käydään usein pitkiäkin kahdenkeskisiä keskusteluita eri opiskeluaiheista.

Sosiaalisen median lisäksi opiskelijat tapaavat potentiaalisia hakijoita kasvokkain erilaisissa tapahtumissa ja messuilla sekä vierailemalla toisen asteen oppilaitoksissa. Nämä kohtaamiset tarjoavat mahdollisuuden syvällisempään vuorovaikutukseen ja kokemusten jakamiseen henkilökohtaisemmin, samalla vahvistaen ja syventäen hakijoiden saamaa mielikuvaa korkeakoulusta. Opiskelijat saavat työpanoksestaan palkkion, jonka suuruus riippuu kulloisestakin tehtävästä.

Opiskelijalähettilästoiminta tarjoaa win-win-kokemuksen molemmille osapuolille

Opiskelijoiden sitouttaminen osaksi korkeakoulun viestintää hyödyttää niin korkeakoulua kuin opiskelijoita. Opiskelijalähettiläiden avulla sosiaalisen median kanaviin saadaan tuotettua sisältöä, joka tulee suoraan opiskelijalta opiskelijalle. Näin helpotetaan esimerkiksi sisällöntuottajan työtaakkaa. Viesti on myös vaikuttavampi, kuin että se tulisi kasvottomalta organisaatiolta (tai sitä paikka paikoin sosiaalisessa mediassa omilla kasvoillaan edustavalta viestintätiimin jäseneltä).

Opiskelijat saavat lähettilästoiminnasta arvokasta työkokemusta, laajentavat verkostojaan sekä pääsevät kehittämään esiintymis- ja vuorovaikutustaitojaan. Samalla he oppivat sanoittamaan omaa koulutustaan ja sen hyötyjä, mikä auttaa heitä myös työnhaussa ja omien urapolkujen hahmottamisessa. He myös kehittyvät sosiaalisen median sisällöntuottajina. Kokemus korkeakoulun edustajana toimimisesta voi olla merkittävä lisä ansioluettelossakin.

Brändilähettiläisyyteen sitoudutaan vahvasti. Moni opiskelijoista onkin ollut toiminnassa mukana lähes koko opiskeluaikansa. Sisältöjen toimivuudesta omalta osaltaan kertoo säännöllisin väliajoin yhteyttä ottavat uudet, brändilähettilästoiminnasta kiinnostuneet opiskelijat, jotka ovat nähneet sisältöjä somessa tai kuulleet toiminnasta luokkatovereiltaan.

Opiskelijalähettiläiden tuottamat sisällöt ovat saaneet paljon kiitoksia ja kehuja, niin Instagram-seuraajiltamme, opiskelijoiltamme kuin muiden korkeakoulujen edustajilta. Erityisen mieleenpainuva esimerkki on eräs vaihto-opiskelija, joka kertoi alkaneensa seuraamaan Haaga-Heliaa Instagramissa jo ennen kuin oli päättänyt hakea tänne vaihtoon. Haaga-Helian lähettilästoiminnasta inspiroituneena ainakin yksi kansainvälinen partnerikorkeakoulumme oli uskaltautunut ensimmäistä kertaa antaa somekanavansa opiskelijoiden haltuun.

Opiskelijalähettiläät ovat siis merkittäviä sillanrakentajia hakijoiden ja korkeakoulun välillä. Aito, opiskelijoiden itse tuottama sisältö tuo korkeakoulun arjen ja mahdollisuudet lähemmäs potentiaalisia hakijoita. Samalla opiskelijat itse saavat arvokasta kokemusta, joka kehittää heidän ammatillista osaamistaan. Tämä osallistava ja vuorovaikutteinen toimintamalli vahvistaa Haaga-Helian asemaa houkuttelevana ja Suomen tunnetuimpana korkeakouluna.

Kuva: Haaga-Helia

Kirjoittajat:

Caro Vehmas

sisällöntuottaja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Maarit Mesiniemi

viestinnän asiantuntija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu