Kaksi vuotta kestänyt kehittämispolku, jolla rakensimme uusia markkinoita ja kasvatimme myyntiä pienille suomalaisille verkkokaupoille, on tullut päätyynsä. Matkaa teimme asiantuntijaverkostossa, parhaiden tekijöiden kanssa ja kädet savessa. Matka, jonka rahoitti Euroopan aluekehittämisrahasto (EAKR), oli todella antoisa ja lopputuloksesta olemme saaneet hyvää palautetta.
Kehittämispolulla opittua
Keskeinen teema tässä projektissa mukana olleille suomalaisille verkkokaupoille oli halu kansainvälistyä. Kansainvälistymistä vahvistamaan yrityksille tehtiin projektissamme tuotekorttien ja verkkosivujen lokalisointia, verkkokauppojen kieliversioita, markkinoiden analysointia ja segmentointia sekä verkkosivujen käytettävyyden kehittämistä.
Aloitimme kehittämistyön lähtötilanneanalyysilla, jossa yritykset tunnistivat sekä omia vahvuuksiaan että heikkouksiaan. Yhteenveto yritysten vastauksista on koottu alla olevaan taulukkoon.
Vahvuudet | Heikkoudet |
· hyvä tuote ja brändi
· toimiva englannin kielinen asiakastuki · motivaatio kasvaa ja kehittyä · suomalainen design ja laadukkaat tuotteet
| · kävijämäärien ja myynnin kasvattaminen vaativat lisää osaamista
· ei ole osaamista kohdennettuun digitaaliseen markkinointiin uusissa kohdemaissa · verkkokaupan kieliversioiden puute · tarvitaan enemmän tietoa asiakkaan polusta verkkokaupassa · osaamista tarvitaan kohdemaan asiakkaan ostokäyttäytymisestä · verkkokauppa ei toimi hyvin mobiiliostamisessa · analytiikka- ja retargetointityökalujen hyödyntäminen vähäistä |
Yritysten esiintuomissa vahvuuksissa painottuvat laadukkaat suomalaiset tuotteet sekä yrityksen motivaatio kehittyä ja kasvaa. Digitaalisessa ympäristössä tapahtuvassa myynnissä ja uusien kohderyhmien tavoittamisessa suomalaisilla verkkokaupoilla on selkeästi lisäosaamisen tarvetta.
Kohti elämyksellisempää palvelua
Viime aikaiset tutkimukset suomalaisten verkkokauppaostamisesta osoittavat, että ostot suomalaista verkkokaupoista ovat lisääntyneet ja samalla kansainvälisten verkkokauppojen käyttö on vähentynyt. Vielä on kuitenkin kirimistä siinä, että entistä useampi verkkokauppaan käytetty euro kerryttäisi myös Suomeen verotuloja.
Asiakkaan polun analysointiin, kävijöiden tavoittamiseen ja asiakkaan käyttäytymiseen pohjautuvan markkinoinnin kehittämiseen on olemassa hyviä työkaluja, joita verkkokaupat eivät vielä kovin aktiivisesti käytä. Tähän tarpeeseen olemme projektin kokemusten pohjalta luoneet eComLab-kehittämisympäristön Haaga-Heliaan.
Business Finland avasi syyskuussa uuden ohjelman, jonka kautta se lähtee panostamaan suomalaiseen kuluttajakauppaan ja erityisesti elämysliiketoiminnan kasvuun ja kansainvälistymiseen. Tärkeänä panostuksen kohteena on suomalaisen kuluttajaverkkokaupan kansainvälisen kasvun tukeminen. Tämän kautta lähdemme Haaga-Heliassa rakentamaan yritysverkostoa, ja tukemaan tutkimuksen ja sparrauksen keinoin elämyskeskuksia, stadioneita, kauppakeskuksia sekä pelifirmoja ja näitä lähellä olevia teknologiayrityksiä maailmanluokan toimijoiksi.
Tuija Toivola, TKI päällikkö, eComLab hankkeen projektipäällikkö, Service Innovations
Kuva: Shutterstock.com