Siirry sisältöön
Tähtihetki
YAMK tutkinnosta on moneksi – uudelle uralle, uusiin tehtäviin, tohtorintutkintoon

Oma opintomatkani on aina ollut ammattikorkeakoulun puolella. Kun polku ei auennut heti uudelle uralle, ymmärsin yhtenä päivänä, että koulutusjärjestelmämme mahdollistaa siirtymisen YAMK-tutkinnosta yliopiston puolelle tohtorikouluun.

Kirjoittajat:

Riina Iloranta

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 09.03.2023

Vuosien varrella olen saanut lehtorina jutella monen YAMK-opiskelijan kanssa niin oppitunneilla, ohjaustilanteissa kuin erilaisissa kohtaamisissa opiskelutilanteen ulkopuolella. Nämä kohtaamiset ja hetket ovat tarjonneet ihania elämäntarinoita, kuvauksia työpaikoista ja kertomuksia elämästä.

Moni tarinoista kertoo myös siitä, mitä YAMK-opiskelija toivoo tutkinnoltaan. Useille opiskelu tarjoaa väylän edetä tehtävissä eteenpäin, toiselle se on hengähdyshetki työelämästä ja kolmannelle se on mahdollisuus muuttaa työuran suuntaan. Jollekin se on kaikkea sitä. Tarinoissa on mukana toiveita, unelmia ja selkeitä päämääriä. Tämä on ymmärrettävää, sillä työ on iso osa elämäämme ja opinnot toimivatkin itseasiassa välineenä työn kautta elämänlaadun nostoon.

Iloisia hetkiä ovat myös ne, kun olen saanut kutsua opintojaksolle Haaga-Helian alumnin kertomaan omista kokemuksistaan esimerkiksi opintojakson suhteen ja nykyisten työtehtävien suhteen. Vertaistuki ja toisen opiskelijan tarinan kuuntelu voi avata uusia ajatuksia myös opiskelijan oman uran ja elämän suhteen. Itsekin olen Haaga-Helian alumni ja tässä blogitekstissä kerron omasta polustani YAMK-tutkinnosta eteenpäin.

YAMK tutkinnosta kauppatieteiden tohtoriksi

Toiveet ja unelmat pitävät mielen virkeänä. Toisaalta ne saattavat myös luoda odotuksia. Itselleni kävi niin, että valmistuttuani YAMK-tutkinnosta en siirtynytkään uusiin tehtäviin. En siirtynyt myöskään uudelle uralle, ainakaan niin nopeasti kuin olisin halunnut ja kuvitellut.

Kun kokee syvästi, että nyt minulla on uuden tutkinnon myötä paljon osaamista, uusia ajatuksia ja suuri tarve päästä eteenpäin, niin seuraa pettymys, jos polku johtaakin umpikujaan. Pettymyksen tunteen sijasta, minulla nousi sisukkuus. Lähdin tutkimaan erilaisia vaihtoehtoja sille, mitä vielä voin tehdä, miten itseäni kehittää, jotta oma polkuni työelämässä löytyy.

Suomalainen koulutusjärjestelmä on siitä mahtava, että enää ei tarvitse seurata yhtä opintouraa pitkin. Mahdollisuuksia valita on enemmän aina ammattikoulututkinnosta, amk tutkintoon ja siitä yliopiston maisterikoulutukseen tai miten päin vain. Lisäksi koulutusjärjestelmämme on käytännössä ilmainen ihan tohtorikoulunkin läpi.

Oma opintomatkani on aina ollut ammattikorkeakoulun puolella. Kun polku ei auennut heti uudelle uralle, ymmärsin yhtenä päivänä, että koulutusjärjestelmämme mahdollistaa siirtymisen YAMK-tutkinnosta yliopiston puolelle tohtorikouluun. Asiasta ei näy paljoa kirjoituksia, mutta YAMK-tutkinto antaa periaatteessa samat mahdollisuudet edetä kuin yliopiston maisteritutkinto.

Hyppy syvään päätyyn tutkijaksi

Tohtorikouluun haku itsessään laittoi minut pohtimaan asioita ja ilmiöitä jo tutkijan näkökulmasta, sillä haussa tulee olla tutkimussuunnitelma tehtynä. Itse opinnoissa menetelmäkursseja kävin muutaman opintopisteen enemmän kuin yliopistosta valmistunut maisteriopiskelija. Muuten opinnot muotoutuivat yliopiston maisteritutkinnon suorittaneiden kanssa samalla tavoin.

Välillä opiskelu tuntui kylläkin hyppäämiseltä suoraan syvään päätyyn ilman uimakoulua, mutta siinä hypyssä oppi matkalla uimaan. Asioita pitikin yhtäkkiä ajatella teoreettisemmasta kulmasta. Toisaalta oppimisympäristö käytäntöineen oli minulle myös uutta. Monta kertaa olin mukavuusalueeni ulkopuolella, mutta matka oli opettavainen.

Omassa väitöskirjassani tarkasteltiin luksusmatkailuelämyksen tuottamista palveluntuottajan näkökulmasta epätavallisessa luksuskontekstissa, eli Suomessa. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten palveluntuottajan toiminta luo edellytyksiä luksuselämyksen syntymiselle matkailussa.

Väitöskirjan ja tutkijan uran kannalta ajattelen juuri ammattikorkeakoulutaustan ja työelämäkokemukseni palveluliiketoiminnan parissa antaneen minulle paljon eväitä ymmärtää käytännön operatiivista toimintaa. Näin tutkimuksen tekeminen ja ymmärrys palveluntuottajan näkökulmasta tutkimusta tehdessä oli hyvin luontevaa. Lisäksi olin hyvä kääntämään tutkimukseni teoreettiset löydökset liikkeenjohdolliseen näkökulmaan eli siihen mitä hyötyä tutkimuksellani on käytännön liikkeenjohdon kannalta.

Jos tutkijan polku yhtään kiinnostaa, suosittelenkin pohtimaan YAMK-tutkintoa väylänä tohtorikouluun.

Kuva: www.shutterstock.com