Teknologian tuomat välineet ovat hyvä apu myös pedagogisella puolella. Viimeistään pandemia-aika pakotti opettajat tutustumaan uusiin välineisiin ja tapoihin opettaa.
Teams ja Zoom
Ensiksi mainittakoon etäopetuksen mahdollistavat sovellukset, kuten Teams ja Zoom. Opetusmaailma ei ole enää entisensä sen jälkeen, kun etäkokouksista ja -oppitunneista tuli osa arkipäivää. Laulupedagogille nämä mahdollistavat opettamisen missä vaan, milloin vaan, kenelle vaan ja missä vaan.
Vaikka ehkä luulisi laulun opettamisen olevan vaikeaa ja outoa etänä, toimii se yllättävän hyvin! Jos haluaa parantaa tunnin laatua entisestään, voi ostaa mikrofonin tai hyvän kameran, mutta yleensä tietokoneen omat ominaisuudet riittävät tarpeeksi hyvän tunnin pitämiseen.
YouTube ja Appcompanist
Jos pianistia ei ole saatavilla, harjoittelutilanteeseen oivia ratkaisuja ovat mm. YouTube- ja Appcompanist-sovellukset. Appcompanist on sovellus, josta löytää laajan määrän taustanauhoja klassisiin lauluihin aina liedistä ooppera-aarioihin. Sovelluksen hyviä puolia ovat, että sävellajeja sekä tempoa pystyy muuttamaan. Huono puoli on se, että kaikki kappaleet eivät aina ole soitettu niin kuin itse haluaisi ne esittää. Jos oppilaalla on tämä sovellus käytössään, saa hän paremman käsityksen musiikista ja tunnille on helpompi tulla opettajan säestykseen.
YouTubesta löytyy myös hyvä määrä taustanauhoja erilaisiin kappaleisiin. Hyvä puoli palvelussa on se, että toisin kuin Appcompanist, YouTube on ilmainen ja sieltä löytää monen ihmisen versiot kappaleista. Huono puoli tällaisissa on kuitenkin epämääräinen laatu.
IMSLP
Nuottien etsintää ovat helpottaneet huomattavasti netistä löytyvät nuottikirjastot. Niistä pystyy lataamaan nuotteja ja partituureja ilmaiseksi. Mm. IMSLP on tällainen palvelu. Opettajan työtä helpottaa ja nopeuttaa paljon se, kun ei tarvitse enää mennä kirjastoon etsimään jokaista nuottia, saati omistaa itse suuria määriä kalliita nuottikokoelmia. IMSLP:n käyttö kannattaa opettaa myös oppilaalle.
Harjoitusäänitteet
Teknologia on mahdollistanut sen, että kaikki osaavat ja voivat kuvata ja lähettää huippulaatuisia videoita ja äänitteitä. Tämä on hyvänä apuna myös oppilaan ja opettajan välillä. Opettaja voi lähettää harjoitusäänitteitä oppilaalle paitsi kappaleista, myös äänenavauksista, ja näin oppilaan on kenties helpompi harjoitella kotona. Sama pätee myös toisinpäin: opettaja voi pyytää oppilasta lähettämään videon omasta harjoittelustaan. Näin opettaja pääsee katsomaan ja kommentoimaan oppilaan harjoittelua.
Opettamisen maailma on muuttunut paljon ja tulee varmasti vielä muuttumaan. Pedagogien täytyy kehittyä ja keksiä uusia, jopa mielikuvituksellisia tapoja laajentaa opetusta. Vain taivas on rajana!
Soivaa opettajuutta jo 20 vuotta
Tämä blogikirjoitus kuuluu musiikkipedagogiopiskelijoiden kirjoittamien Soiva opettajuus -tekstien sarjaan. Kirjoittajat ovat suorittaneet Haaga-Helia Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa osan tutkintoonsa kuuluvista opettajan pedagogista opinnoista vuonna 2022.
Haaga-Helia tekee yhteistyötä Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Turun ammattikorkeakoulun kanssa vastaamalla musiikkipedagogin tutkintoon sisältyvistä 60 opintopisteen laajuisista opettajan pedagogisista opinnoista.