Pro
Siirry sisältöön
Pedagogiikka

Opinnäytetyön ohjaus ammattikorkeakoulussa – enemmän kuin punakynää ja arviointia  

Kirjoittajat:

Hanna Mäenpää

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Kaisa Tsupari

lehtori / senior lecturer
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 08.10.2025

Opinnäytetyön kirjoittaminen mahdollistaa perehtymisen ammatillisesti kiinnostavaan aiheeseen, ja parhaimmillaan se ohjaa opiskelijaa omalla urapolullaan mielekkääseen suuntaan. Opinnäytetyöprosessin aikana opiskelija kasvaa aiheen asiantuntijaksi, joka osaa esittää näkökulmia ja argumentoida niitä niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Alemman korkeakoulututkinnon opinnäytetyö on mahdollisuus ottaa ensi askeleita tutkivaan työotteeseen (Stappenbelt & Basu 2018). 

Opinnäytetyön ohjaaja toimii korkeakouluopiskelijan tukihenkilönä auttaen opiskelijaa eteenpäin opinnäytetyöprosessin eri vaiheissa. Nykypäivän oppimisympäristöissä opinnäytetyön kirjoittaminen tukeutuu digitalisoituun työprosessiin, jolloin ohjauksen tukijärjestelmä määrittää vaiheittaisen tukirakenteen työskentelylle (Tsupari ym. 2024). Haaga-Heliassa ohjauksen prosessi dokumentoituu järjestelmään – samaan, jossa käsikirjoituksen versiot vaihtavat lukijaa ohjaajan ja ohjattavan välillä. Työn jokaisesta välivaiheesta jää jälki. Keskiössä ovat tehtävät, aikataulut ja opinnäytetyön arvioitavaksi jättö (Ädel 2023). Lopuksi ohjaaja tarkastaa opinnäytetyön, ja tarjoaa opiskelijalle palautteen. 

Opinnäytetyön lopullinen arvosana kertoo työn laadusta monesta näkökulmasta. Haaga-Heliassa näitä ovat muun muassa aiheen rajaus, tulokset, raportointi ja kirjallinen esitys sekä projektinhallinta. Läpileikkaavana tekijänä arviointikriteereissä on vastuullisuus ja kestävyys.  

Ohjaajan monet roolit 

Tyypillisimmillään opinnäytetyöprosessi kestää noin neljä kuukautta. Tänä aikana työn ohjaaja tekee tiivistä yhteistyötä opiskelijan kanssa. Ohjaaja toimii monenlaisissa rooleissa: aluksi auttaen opiskelijaa kehittämään tutkimusidean, valitsemaan sopivat menetelmät, jäsentämään työn rakenteen ja ohjailemaan tuotoksen kohti tieteellistä laatua. Akateemisessa roolissaan ohjaaja voi toimia asiantuntijana, joka tarjoaa pääsyn tutkittavasta ilmiöstä kirjoitettuun kirjallisuuteen. Hän saattaa jalostaa tutkimusmenetelmiä tarkoituksenmukaiseen ja mielekkääseen suuntaan.  

Ohjaaja voi olla kuin mentori tai dialoginen valmentaja: painopisteenä vuorovaikutuksessa ovat opiskelijan kehittyminen ja oppiminen (Ädel 2023). Ongelmatilanteissa ohjaaja voi auttaa opiskelijaa myös reflektoimaan opinnäytetyöprosessia. Joskus hänen on oltava kyvykäs haastamaan opiskelija – miettimään ratkaisuja ja valintoja yhdessä (XAMK 2022). 

Onnistunut ohjaussuhde perustuu luottamukseen ja avoimeen vuorovaikutukseen. Opiskelijan tulisikin voida kokea ohjaus turvalliseksi ja kannustavaksi, jolloin uuden oppiminen mahdollistuu parhaiten. Ohjaajan rooliin kuuluu olennaisesti kuuntelu. Usein asiat jäsentyvät keskustelussa, kun pohdinnat tehdään näkyviksi. Opiskelijan prosessi on keskiössä, ja ohjaaja toimii siinä tukena – ei itse tekijänä.  

Oppimista ja oivalluksia 

Opinnäytetyön kirjoittaminen on opiskelijalle ainutlaatuinen ja merkityksellinen oppimiskokemus. Opinnäytetyö saattaa olla opiskelijalle ensimmäinen laaja työkokonaisuus, josta hän kantaa vastuun mahdollisimman itsenäisesti. Siksi tekemiseen tyypillisesti liittyy paljon epävarmuustekijöitä. Opinnäytetyö on, nimestään huolimatta, osaamisen esittelyn lisäksi oppimisprosessi. 

Opinnäytetyöskentelyn aikana opitaan monia tärkeitä metataitoja. Näitä ovat perustasolla muun muassa itsensä johtaminen, asiantuntijamainen kirjoittaminen, ja ICT-valmiudet (Lahtela, San-Miquel & Weckman 2022). Edistyneempiä osaamisvaatimuksia ovat laajojen kokonaisuuksien haltuun otto ja ymmärtäminen. Joskus opinnäytetyöskentely paljastaakin opiskelijan vielä kehittymättömät työelämätaidot, ja silloin opinnäytetyö tarjoaa turvallisen ympäristön niiden kehittämiseen (Selvenius & Kolu 2023). 

Tekstin tuottaminen haastaa opiskelijaa usein. Ohjauksessa saatetaan keskustella siitä, millainen lähdeaineisto sopii opinnäytetyöhön, tai kuinka alkuperäiseen lähteeseen viitataan ilman huolta plagioinnista (Pınar ym. 2023). Ohjaajan asiantuntevat neuvot ovat tässä kohtaa tarpeellisia, vaikka erilaisia tehokkaita tekstin analysoinnin järjestelmiä on yhä enemmän olemassa avuksi.  

Opinnäytetyön kirjoittaja on itse ohjaksissa omassa projektissaan. Ohjaajan rooli on toimia terävänä pedagogisena keskustelukumppanina, joka osaa esittää sopivia kysymyksiä tai vaihtoehtoja opinnäytetyön eri vaiheissa. Kokenut ohjaaja pystyy tunnistamaan tyypilliset kohdat, joissa on riski suurien pulmien ilmaantumiselle. Toisaalta hyvä ohjaaja kannustaa joustavaan ajatteluun opinnäytetyön tekemisen aikana, sillä alkuperäinen suunnitelma harvoin toteutuu sellaisenaan työn edetessä.   

Pedagogiikkaa erilaisiin tarpeisiin 

Ohjattavan tarpeet ja oppimistyyli tulevat parhaiten huomioiduksi yksilöllisessä ohjauksessa. Toinen pedagogis-ohjauksellinen lähestymistapa on ryhmässä tapahtuva opinnäytetyöohjaus. Tästä voidaan käyttää esimerkkinä opinnäytetyöseminaaria, jossa ryhmässä keskustellaan muun muassa opinnäytetyöprosessin aikaisista ilmiöistä ohjaajan johdolla.  

Ohjaaja yksin ei voi tarjota vertaistukea, mutta mahdollisuuksia sille hän voi tarjota, esimerkiksi pienryhmissä opinnäytetyön alkuvaiheessa. Ohjaajan kannalta ryhmässä tapahtuva ohjaus voi olla tehokasta, sillä useat opiskelijat kohtaavat usein samantyyppisiä haasteita. Opinnäytetyön kirjoittajan tärkein motivoiva tekijä voi olla tietoisuus siitä, että ohjaaja ja mahdolliset vertaiset ovat ajan tasalla kokijan omasta opinnäytetyöprosessista (Alavaikko 2009). 

Ryhmässä tapahtuva ohjaus voi toisaalta jättää keskustelun melko yleiselle tasolle. Ehkä yksittäisen opiskelijan kohtaamat haasteet tai pohdinnat eivät silloin saa niiden ansaitsemaa huomiota. Tärkeää olisi, että opinnäytetyön kirjoittaja saisi myös henkilökohtaista palautetta tekemisestään, jolloin hänen yksilölliset tarpeensa tulisivat huomioiduksi työprosessissa. Erityisesti tilanteissa, joissa työ ei syystä tai toisesta etene, olisi haasteiden äärelle pysähtyminen tärkeää, turvallisessa ympäristössä.  

Vaikka usein ajatellaan, että opinnot päättyvät opinnäytetyöhön, voisi kuitenkin ajatella, että opinnäytetyö on yksi vaihe elinikäisessä oppimisessa.  On ehdotettu, että ohjauksen onnistumisen mittarina voisi myös olla se, säilyykö syvällinen kiinnostus akateemiseen ja ammatilliseen kehittymiseen opinnäytetyön valmistumisen jälkeen (Mårtensson & Söderström 2025). Onnistunut oppimiskokemus opinnäytetyön kirjoittamisen aikana antaa monia hyviä eväitä tulevaan. 

Pohdinta tulevaisuuden tutkimussuunnista 

Yleisesti voidaan sanoa, että opinnäytetyön ohjaus on tutkimuksellisesti hyvin vähän käsitelty aihe (Mårtensson ym. 2025; Ädel ym. 2023; Stappenbelt & Basu 2018). Opinnäytetyö on kuitenkin monitahoinen ja kiinnostava pedagoginen kokonaisuus. Asiaa voisi tarkastella opinnäytetyön kirjoittajan tai ohjaajan näkökulmasta. Aiheellisia näkökulmia ovat myös teknologinen prosessituki ja organisaation rakenteet. Tutkimuksellisesti kiinnostavaa voisi olla tarttuminen yksittäiseen opinnäytetyöhön liittyvään taitoon, kuten kirjoittamiseen tai lukemiseen. Myös opinnäytetyön ohjaaminen on pedagoginen taito, jota olisi kiinnostavaa purkaa palasiksi.

Lähteet

Alavaikko, M. 2009. Opinnäytetyön ohjaaminen ja opiskelijan motivaatio. Aikuiskasvatus, 29, 3, s. 206–213.   

Lahtela, M., San-Miquel, E. & Weckman R. 2022. Opinnäytetyö toiveiden tynnyrinä. Haaga-Helia eSignals. Luettu: 24.9.​2025.

​​Mårtensson, M. & Söderström, J. 2025. How Does Supervision Shape​ ​Student Thesis Outcomes? Expanding the Theory and Measurement of​ ​Supervision and Its Impact. Journal of Political Science Education, 1-18​.   

Pınar, Y., Gür, D., Pınar, N. K., Demir, K., Iltar, E. K., Songören, S. A., & Özenici, S. 2023. A comparative study of postgraduate theses in pedagogy and preschool education in Austria and Turkey. Frontiers in Psychology, 13, 1051923.  

Selvenius, K. & Kolu, K. 2023. Opinnäytetyö kehittää tärkeitä työelämätaitoja. Haaga-Helia eSignals. Luettu 24.9.2025. 

Stappenbelt, B., & Basu, A. 2019. Student-supervisor-university expectation alignment in the undergraduate engineering thesis. Journal of Technology and Science Education, 9, 2, 199–216.   

Tsupari, K., Lagstedt, A. & Kauppinen, R. 2024. Revealing the digital transformation, uncovering hidden process dimensions of education. Business Process Management Journal, 30, 8, s. 260– 283.   

​XAMK. 2022. Millainen on hyvä opinnäytetyön ohjaaja? XAMK Next, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Luettu 24.9.  

Ädel, A., Skogs, J., Lindgren, C. & Stridfeldt, M. 2024. The​ ​supervisor and student in Bachelor thesis supervision: A broad repertoire​ ​of sometimes conflicting roles. European Journal of Higher​ ​Education, 14, 2, 207– 227​.

Kuva: Shutterstock