Pro
Siirry sisältöön
Tutkimus ja kehittäminen

Tärkeintä on luottaa, saattaa ja varmistaa: erityinen tuki työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa

Kirjoittajat:

Eija Honkanen

yliopettaja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 01.09.2025

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen tavoitteena on, että opiskelija oppii työelämässä uutta osaamista aidossa työympäristössä ammattilaisten kanssa. Lisäksi opiskelijan saavuttamaa osaamista arvioidaan yhdessä työpaikan toimijoiden kanssa. Työelämässä oppiminen on opiskelijalle opettavaista, vaativaa, antoisaa ja jännittävää.

Työelämäjakson onnistuminen vaatii erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan osalta enemmän ennakointia, tukea ja ohjausta työelämässä tapahtuvan oppimisen aikana. Tukea tarvitsevalla opiskelijalla on lain mukaan oikeus erityiseen tukeen työpaikalla tapahtuvan oppimisen aikana (Laki ammatillisesta koulutuksesta 531/2017). Työpaikalla oppimisen tukitoimia tulee kehittää edelleen ja varmistaa, että opiskelija saa riittävästi tukea (kts. Goman ym. 2021).

Haaga-Helia kehittää työelämässä oppimisen erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan valmennusta, tukea ja ohjausta INKLU-hankkeessa yhdessä ammatillisten oppilaitosten kanssa. Kirjoituksessa kuvaan ammatillisten opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja hyviä käytänteitä työpaikalla tapahtuvan oppimisen aikana. Kirjoituksessa käytän käsitteitä työelämässä oppiminen ja työpaikalla tapahtuva oppiminen tarkoittamaan samaa asiaa eli jaksoa, jolloin opiskelija siirtyy oppimaan työpaikalle.

Opiskelijan valmentaminen ennen työpaikalla tapahtuvaa oppimista

Opiskelija tarvitsee valmentamista työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen. Kun opiskelija siirtyy ensimmäistä kertaa työpaikalle oppimaan, silloin muuttuu opiskelijan osalta oppilaitoksen tuttu oppimisympäristö uuteen työpaikan toimintaympäristöön. Tutut opettajat ja opiskelijakollegat vaihtuvat työpaikan ammattilaisiksi. Opiskelijan on selvitettävä, miten hän pääsee työpaikalle ja ennakoitava kulkeminen. Työpaikan säännöt ja toimintatavat ovat erilaiset. Kaikki mitä työpaikalla tapahtuu, on opiskelijalle uutta ja erilaista.

Kun keskustelimme työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta ammatillisten opettajien kanssa, he korostivat opiskelijan valmentamisen tärkeyttä ennen jakson alkamista.

Opiskelijaa valmennetaan työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen, koska jokaisen opiskelijan tulee tietää mitä se tarkoittaa, mitä siellä tapahtuu, keitä siellä on ja mitä opiskelijan tulee tehdä.

Valmentaminen tarkoitti ammatillisten opettajien mielestä ennakointia ohjauksessa. Se on heidän mielestään opiskelijan osaamisen varmistamista ennen työpaikalle siirtymistä, opiskelijalle sopivan työpaikan hakemista ja työpaikkaan tutustumista. Se on jakson työmäärän arvioimista opiskelijan voimavaroihin ja jaksamiseen nähden sekä realististen osaamistavoitteiden laatimista yhdessä konkreettisina työtehtävinä.

Opiskelijan osaamisen varmistaminen ennen työpaikalle siirtymistä tarkoittaa sitä, että opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja osaamisensa. Sen pohjalta hän voi tavoitteidensa suunnassa miettiä opettajan kanssa yhdessä, mikä olisi hänelle tarkoituksenmukainen ja sopiva työpaikka. Kun työpaikkaa mietitään yhdessä, samalla opiskelija saa ennakkokäsityksen erilaisista, hänelle sillä hetkellä sopivista työpaikoista, niissä olevista työtehtävistä, yrityksen koosta ja sijainnista. Yhdessä miettiminen ja eri vaihtoehtojen kartoitus antaa opiskelijalle konkreettista tietoa työpaikan valintaan liittyen.

Joissakin oppilaitoksissa tässä vaiheessa on mukana opettajan lisäksi erityisopettaja tuen kartoituksen osalta ja opinto-ohjaaja uraohjauksen näkökulmasta. Alan ammatillinen erityisopettaja voi auttaa työpaikkojen kartoituksessa, kun etsitään opiskelijalle sopivaa työpaikkaa (Tästä olen kirjoittanut aikaisemmassa julkaisussa Ammatillinen erityisopettaja on alansa työelämäosaaja, eSignals 2024).

Työpaikan haku toteutuu eri paikkakunnilla ja aloilla eri tavoin. Joissakin oppilaitoksissa ja aloilla opettaja sopii oman työpaikkaverkostonsa työpaikan kanssa suoraan työelämässä tapahtuvan oppimisen jaksosta. Joissakin taas tehdään työnhakuprosessin mukainen työpaikan hakeminen eli opiskelija kirjoittaa hakemuksen ja menee haastatteluun. Yhteistä kaikilla on se, että erityistä tukea tarvitsevaa opiskelijaa tuetaan koko hakuprosessin ajan sen eri vaiheissa ja hän saa kokea turvallisen työnhakuprosessin ja siirtymän oppimisympäristön vaihtuessa.

Ohjatusti osaksi työyhteisöä

Kun työpaikka on valittu, sovitaan työpaikan ja opiskelijan kanssa yhdessä työpaikalla tapahtuvan oppimisen toteutumisesta käytännön tasolla. Ammatilliset opettajat pitävät tärkeänä, että erityistä tukea tarvitseva opiskelija saa mahdollisuuden tutustua työpaikkaan ennakolta. Se vähentää opiskelijan jännitystä, madaltaa kynnystä siirtyä työelämässä oppimiseen ja lisäksi opiskelija saa ennakkokäsityksen työpaikasta, -yhteisöstä ja -tehtävistä. Ammatilliset opettajat ja erityisopettajat toteuttavat tutustumiskäyntejä opiskelijan kanssa kahden tai pienen opiskelijaryhmän kanssa. Erityistä tukea tarvitsevalle opiskelijalle on tärkeää, että hän menee opettajan kanssa ja pääsee yhdessä tutustumaan työpaikkaan.

Työpaikalla opiskelija tapaa työpaikkaohjaajan ja tutustuu työpaikan käytänteisiin. Ammatillisten opettajien ja erityisopettajien mielestä työpaikalla tulee työpaikkaohjaajan olla nimetty henkilö, jonka opiskelija tunnistaa ja tietää sekä hänellä on mahdollisuus tutustua henkilöön ennalta.

Opiskelijan tulee tietää keneltä voi kysyä, kuka häntä ohjaa ja mitä se ohjaus tarkoittaa.

Työpaikan käytänteisiin tutustuminen vahvistaa yhteistä ymmärrystä jakson tavoitteista ja jakson toteuttamisesta. Opiskelijalle kerrotaan ja hänelle näytetään työtehtäviä ja -ympäristöä: missä hän toimii ja mitä hän tekee sekä keiden kanssa. Opiskelijan kanssa keskustellaan työajoista ja työasusta: milloin hänen pitää olla paikalla jo työasu päällä, millainen työasu on, mitä työaika tarkoittaa. Opiskelijalle selvitetään vielä yhdessä, mitkä ovat jakson tavoitteet, miten niitä arvioidaan ja mitä näyttö tarkoittaa työympäristössä. Näin luodaan yhteinen ymmärrys opiskelijan, opettajan ja työpaikkaohjaajan välillä. Hänen kanssaan puhutaan lisäksi muun muassa työturvallisuudesta, oman puhelimen käytöstä sekä siitä miten opiskelija, työpaikkaohjaaja ja opettaja pitävät yhteyttä toisiinsa.

Ammatilliset opettajat ja erityisopettajat kertovat, että kun he palaavat opiskelijan kanssa tutustumiskäynnin jälkeen oppilaitokseen, he keskustelevat yhdessä vielä siitä, mitä tutustumiskäynnillä tapahtui. Opiskelijalla on mahdollisuus tehdä kysymyksiä ja opettaja voi yhdessä opiskelijan kanssa vielä kerrata, mitä tutustumiskäynnillä nähtiin ja miten opiskelija sen koki ja mitä hän siitä ajattelee. Kokemusten jakamisella autetaan opiskelijaa jakamaan ajatuksiaan, purkamaan alkujännitystä ja hänellä on mahdollisuus varmistaa ja kerrata asioita. Samalla ammatillinen opettaja vielä kannustaa ja tukee opiskelijaa sekä kertoo, miten tutustumiskäynnistä edetään kohti työpaikalla tapahtuvan oppimisen jaksoa.

Opiskelijan tukeminen työpaikalla tapahtuvan oppimisen aikana

Opiskelijoiden tuen tarve vaihtelee ja työpaikalla tapahtuva oppiminen voidaan mitoittaa ja jaksottaa erityistä tukea tarvitsevalle opiskelijalle yksilöllisesti. Se voi tarkoittaa muun muassa työajan ja työtehtävien räätälöintiä tai ohjauksen kohdistamista ja tehostamista. Osa opiskelijoista tekee jakson toimien koko ajan työpaikalla. Osa opiskelijoista on työpaikalla ja esimerkiksi yhden päivän viikossa koululla. Ammatilliset opettajat ja erityisopettajat perustelevat tätä toteutusta sillä, että opiskelija jaksaa paremmin, kun käy koululla välillä. Opiskelija saa mahdollisuuden kertoa kokemuksistaan ja saa koululla tsemppausta. Hänen kanssaan voidaan yhdessä pohtia, mitä hän on tehnyt, mikä on sujunut, mikä on ollut vaikeaa, missä hän vielä tarvitsee tukea, ja millaista palautetta hän on saanut. Yhdessä voidaan katsoa työpaikalla otettuja kuvia ja hän voi tavata opiskelijakollegoitaan. Opiskelija saa myös mahdollisuuden levätä tutussa ympäristössä.

Näin erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan ammatillista kehittymistä tuetaan hänen jaksamisestaan lähtien vähitellen pala palalta työelämäjakson aikana. Joillekin opiskelijoille riittää, että opettaja soittaa sovitusti, käy työpaikalla tai yhteyttä pidetään sosiaalisen median tai muiden kanavien kautta. Opiskelija voi lähettää opettajalle esimerkiksi kysymyksiä, kuvia tai videoita työtehtäviinsä liittyen. Kun näistä on sovittu, voidaan opiskelijan kanssa siirtyä työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen.

Ammatillisten opettajien ja erityisopettajien mielestä opiskelijaan tulee luottaa ja tukea häntä työelämässä oppimisen alkuvaiheessa.

Tärkeintä on luottaa opiskelijaan, saattaa ja varmistaa.

Saattaminen tarkoittaa tässä tutustumiskäyntien lisäksi työpaikalla tapahtuvan oppimisen alkuvaiheessa tapahtuvaa ohjausta ja tukea. Erityistä tukea tarvitseva opiskelija voi tarvita työelämässä oppimisen jakson alkuvaiheessa yksilöllistä ja ohjatumpaa tukea työpaikalle.

Ammatillisten opettajien ja erityisopettajien mukaan opiskelijan vahvuudet ja osaaminen pitää tuoda työpaikalla toimijoiden tietoon. Pitää myös vahvistaa tutustumiskäynnin jälkeen yhteinen ymmärrys työajasta, tauoista ja työtehtävistä. Samoin sovitaan siitä, millaisesta ohjauksesta ja vuorovaikutuksesta opiskelija hyötyy, miten ratkaistaan ongelmatilanteet sekä miten hänelle voi antaa palautetta tehtävistä ja missä vaiheessa. Työpaikan henkilöstöllä on oma ammattikielensä, jonka käsitteitä opiskelijan voi olla vaikea ymmärtää tai hahmottaa. Ammatillinen opettaja, erityisopettaja tai ohjaaja auttaa työpaikan henkilöstöä selkeäkielisenpään ohjaukseen ja vuorovaikutukseen, jolla varmistetaan kaikkien osapuolten yhteinen ymmärrys.

Opiskelijat ja työpaikka hyötyvät jakson alkuvaiheessa siitä, että opiskelijaa tuetaan tekemällä työtehtäviä yhdessä. Ammatilliset opettajat ja erityisopettajat kertoivat, että he voivat mennä jakson alkuvaiheessa opiskelijan kanssa työpaikalle tai siellä on ammattiohjaaja (alan ammattilainen, joka on ohjaajana oppilaitoksessa) ohjaamassa. Silloin ammatillinen opettaja tai erityisopettaja näyttää opiskelijalle kädestä pitäen, mitä työtehtäviä hän tekee ja miten. Tyypillisesti tämä tuki kestää puolesta päivästä muutamiin päiviin. Alkuvaiheen tukemisen jälkeen opiskelija siirtyy kokonaan työpaikkaohjaajan ohjaukseen ja ammatillinen opettaja tai erityisopettaja ovat mukana ennalta sovitulla tavalla jakson aikana.

Yhteinen osaamisen arviointi

Työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa harjoitellaan jo opittuja taitoja, opitaan uutta ja näytetään osaamista (kts. Opetushallitus 2025). Osaaminen osoitetaan näytöillä, joten niihin valmistautuminen yhdessä on osa erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan oppimisen tukemista ja edistämistä. Näyttöihin kuuluu muun muassa näyttösuunnitelman rakentaminen, näytön tekeminen sekä palautekeskustelut ja arviointi.

Ammatilliset opettajat ja erityisopettajat pitävät tärkeänä näyttöön valmentamista, jolloin opiskelijalle muodostuu mielikuva siitä, mitä osaamista hän näyttää, milloin, missä työtehtävissä ja ketkä arvioivat. Palautteen ja arvioinnin osalta opettajat ja erityisopettajat korostavat ohjaavaa ja opiskelijalähtöistä vuorovaikutteista lähestymistapaa, jossa opiskelijan osaamista arvostaen ja yhdessä pohtien keskustellaan näytöstä, opiskelijan osaamisesta ja sen kehittämisestä.

Ammatillisten opettajien ja erityisopettajien kokemuksen mukaan opiskelijoiden oma aktiivinen rooli on tärkeä palautekeskustelussa. Opiskelijoiden kanssa on hyvä keskustella näyttöön perustuen: mitä opiskelija osasi, mikä onnistui, mikä häntä itseään mietityttää ja mistä hän iloitsi, oliko joitain kohtia mitä opiskelija tekisi toisin ja mitä hän on oppinut. Opiskelijan oman reflektion ympärille arvioijien on hyvä rakentaa omaa palautettaan ja suunnata osaamista tulevaan.

Kokemusten reflektointia yhdessä opiskelijoiden kanssa

Työelämäjakson jälkeen ammatilliset opettajat kokoavat työpaikalla koettuja kokemuksia opiskelijan kanssa. He kertovat, että tässä vaiheessa vertaistuki on tärkeää eli opiskelijat jakavat kokemuksiaan toistensa kanssa: kertovat mitä työpaikalla tapahtui ja miten he sen kokivat, he näyttävät kuvia toisilleen, vertailevat kokemuksiaan jne. Kokemusten jakaminen tukee ammatillista kasvua ja sen myötä opiskelijalle laajenee näkemys alan erilaisista työpaikoista ja tehtävistä.

Ammatilliset opettajat ja erityisopettajat kertovat tunnistavansa milloin opiskelija on työpaikalla oppinut ja saanut sinne riittävästi tukea ja ohjausta.

Kun opiskelija osaa kuvata mitä hän on jaksolla tehnyt ja mitä oppinut, ja on iloinen niistä, KOS-jakso on onnistunut. Silloin on työpaikka ja opettajakin onnistunut omassa hommassaan.

Ammatilliset opettajat kertoivat välittävänsä opiskelijoiden kokemuksia työpaikkaohjaajalle, jotta he myös saavat palautetta omasta toiminnastaan ja työyhteisöstä.

Ammatilliset opettajat pitävät opiskelijan kanssa henkilökohtaisen palautekeskustelun jakson päätyttyä. Jotkut kertoivat, että he ovat ottaneet mukaan erityisopettajan tuen tarpeen arviointiin ja opinto-ohjaajan urasuunnitelmaan liittyen. Keskustelun perusteella he ovat päivittäneet yhdessä opiskelijan henkilökohtaista kehittymissuunnitelmaa (HOKS) tuen, ohjauksen ja urasuunnitelman osalta. Näin erityistä tukea tarvitseva opiskelija saa tarvitsemaansa moniammatillista tukea HOKS-prosessiinsa ja työelämässä oppimiseen.

Erityinen tuki työelämässä oppimiseen on ennakointia ja yhdessä tekemistä

Ammatillisten opettajien ja erityisopettajien kokemusten mukaan erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden tuki työelämässä oppimiseen on ennen kaikkea ennakointia ja yhdessä tekemistä, jossa opiskelija on pääosassa. Yhdessä tekeminen muodostuu aidoksi yhteistyöksi, kun annamme aikaa ja tilaa yhteisen ymmärryksen luomiselle.

Ei sitä voi nopeuttaa tai ohittaa. Ohjaus vaatii aikaa. Silloin tuetaan opiskelijaa ja työpaikkaa ja se on perusta onnistuneelle jaksolle.

Aidossa yhteistyössä nousivat ammatillisten opettajien ja erityisopettajien puheissa keskeisesti esille luottamus, valmentaminen, saattaminen ja varmistaminen suhteessa opiskelijaan, työpaikan henkilökuntaan ja moniammatilliseen yhteistyöhön. Aito yhteistyö turvasi kaikkien onnistumista ja oli heidän mielestään antoisaa kaikille tukeen ja ohjaukseen osallistujille.

Kansallisessa INKLU -Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta -hankkeessa (1.3.2024-31.8.2026) kehitetään ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien opiskelijoiden tarvitsemaa erityistä tukea opintojen aikana ja tuetaan työllistymistä. Julkaisu on osa hankkeessa jaettavia inklusiivisen koulutuksen, erityisopetuksen ja ohjauksen hyviä käytänteitä.

Lähteet

Goman, J., Hievanen, R. Kiesi, J., Huhtanen, M., Vuojus, T., Eskola, S., Karvonen, S., Kullas-Norrgård, K., Lahtinen, T., Majanen A. & Ristolainen, J. 2021. Erityinen tuki voimavaraksi. Arviointi ammatillisen koulutuksen erityisestä tuesta. Julkaisut 17:2021. Koulutuksen arviointikeskus.

Opetushallitus. 2025. Työelämässä oppiminen. Luettu 22.8.2025.

Kuva: Shutterstock