Siirry sisältöön

Ihminen voi innostua, koneiston osa ei

“Saanko lainata videokameraa? Omamme on huollossa ja tarvitsisin videokameraa käyttööni puoleksi päiväksi. Teidän videokamerassanne on juuri sellainen äänentarkkuus, jota tarvitsen …

Ops-lähtöisyydestä osaamisperusteisuuteen

Ammatillisessa koulutuksessa työelämälähtöisyys ja osaamisperusteisuus ovat olleet lähtökohtia jo parinkymmenen vuoden ajan. Ammatillisten tutkintojen opetussuunnitelmien perusteiden tilalle tulivat vuosina 1993–1994 …

Pedagoginen timantti

On mahtavaa vaikuttua oppimista ja osaamista edistävästä toiminnasta. On upeaa nähdä taitavia opiskelijoita, jotka kykenevät yhdistämään työssään hankkimansa osaamisen ammatilliseen …

Pois vuosiluokka-ajattelusta

Ammatillisen koulutuksen reformin myötä kiinnostuimme siitä, miten oppilaitoksissa osaamisperusteisuutta toteutetaan käytännössä. Lähdimme tutkimaan TWIST ja TWIST it -tutkimuksissa, miten osaamisperusteisuuden …

Ammatillisen koulutuksen palaset liikkeessä

Ammatillisen koulutuksen reformi tarkoittaa koko ammatillisen koulutuksen uudistamista. Näin Opetushallitus ilmaisee meneillään olevan historiallisen reformin tavoitteen. Ammatillisen koulutuksen kentällä onkin …

Haaga-Heliasta työelämän yleisavain

Valmistuin Haaga-Heliasta jouluna 2015. Jo ennen valmistumistani suhtauduin skeptisesti siihen, että Haaga-Helia avaa ovet työelämään. Eivätkä ne ovet heti auenneetkaan. …