Siirry sisältöön

Palaudutko vai palatko?

Työnantaja ja työntekijä ovat yhteisvastuussa työhyvinvoinnista. Mikäli tuntuu, että työ kuormittaa liikaa, tulee siitä puhua hetimmiten esimiehen kanssa ja etsiä …

Toiminko omien arvojeni vai ammatin arvojen mukaisesti?

Opetushenkilöstön välisen yhteistyön ja jaetun arvoperustan arvo korostuu erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa, koska tuki ja ohjaus on luonteeltaan kokonaisvaltaista ja usein myös pitkällä aikavälillä tapahtuvaa.

Liikunta ei lisäänny vain kepeillä ja porkkanoilla

Käyttäytymisen muuttaminen ja pysyvään muutokseen sitoutuminen ei ole helppoa, eikä muutokseen ole löydettävissä yksiselitteisiä ratkaisuja, mutta käyttäytymistieteet ja erityisesti käyttäytymistä selittävät muutosteoriat ja -mallit tarjoavat siihen mahdollisuuden.

Vähemmän vaativuutta, enemmän joustavuutta

Tapaan työssäni paljon opiskelijoita, jotka ovat hukkumassa omiin vaatimuksiinsa. Harva heistä kuitenkaan edes mieltää vaativansa itseltään liikaa. Kun on riittävän kauan, yleensä lapsuudesta tai nuoruudesta saakka, tottunut asettamaan tavoitteensa niin korkealle kuin mahdollista, on vaikea ymmärtää siinä  mitään väärää.

Taipuu, vaan ei taitu – ammattikorkeakouluopettajalta vaaditaan resilienssiä

Yleensä ajatellaan, että mitä aikaisemmassa vaiheessa ja mitä enemmän opettajat osallistuvat työnsä suunnitteluun, sen helpompaa heidän on sopeutua työn muutoksiin. Kyky sopeutua, selviytyä ja orientoitua uudelleen, resilienssi, ei kuitenkaan liity vain suuriin muutoksiin, vaan myös moniin, pieniinkiin päivittäisiin asioihin yksilö- ja yhteisötasolla.

Onnistunut liikuntapolitiikka tukee hyvinvointia

Ihmisen hyvinvointi on monen tekijän summa, ja sen eri osa-alueet vaikuttavat toisiinsa. Aki Hintsan kehittämän hyvinvointimallin mukaan nämä osa-alueet ovat yleinen terveys, uni, ravinto, fyysinen aktiivisuus, biomekaniikka ja henkinen energia. Kaiken näiden keskellä on ydin, joka pohjautuu syvälliseen itsetuntemukseen.

Psykologinen pääoma myyntimenestyksen mahdollistajana

Aikaisemmissa kuvablogeissamme olemme käsitelleet erityisesti myyjän ja asiakkaan vuorovaikutusta henkilökohtaisen myyntityön eri vaiheissa. Menestyvän myyntityön pohjana on kuitenkin myyjän oma asenne ja psykologinen pääoma. Organisaatio ja sen johto tarjoavat ihannetapauksessa kukoistavan maaperän myyjän omalle kasvulle.