Siirry sisältöön
Tutkimus ja kehittäminen
Uudenmaan ensimmäinen yhteinen visio luksusmatkailun kehittämiseksi

Kirjoittajat:

Mona Eskola

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Terhi Oksanen-Alén

opettaja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 25.11.2025

Helsinki Region tunnetaan kansainvälisesti kestävän luksusmatkailun suunnannäyttäjänä, jossa asiakas saa enemmän kuin odotti – vastuullisesti, laadukkaasti ja unohtumattomasti.

Syksyllä 2025 VIP – Kestävän luksusmatkailun osaamisverkosto -hankkeessa muotoiltiin visio Uudenmaan luksusmatkailun kehittämiseksi yhdessä osallistujayritysten kanssa. Visio on laatuaan ensimmäinen ja sen takana on monen vuoden työ Haaga-Heliassa: aiemmat hankkeet luksusmatkailun kehittämiseksi olivat jo vuonna 2016 – 2018 sekä 2020 – 2023. Tätä ennen olivat jo ilmestyneet ensimmäiset master-opinnäytetyöt siitä, miten luksus ilmenee suomalaisessa ympäristössä ja asiakaspolulla.

VIP – Kestävän luksusmatkailun osaamisverkosto -hankkeeseen on päässyt mukaan 23 osallistujayritystä eri puolilta Uuttamaata, mukana on sekä veturiyrityksiä että pk- ja mikroyrityksiä. Tavoitteena meillä on kehittää Uudenmaan matkailualan ja sen liitännäisalojen yritysten henkilöstön palvelu-, myynti- ja markkinointiosaamista vaativien asiakaskohderyhmien tavoittamiseksi.

Yhteisesti luotu visio motivoi

Syksyllä 2025 työpajassa osallistujayritykset ideoivat ja vaihtoivat ajatuksia Uudenmaan alueen luksusmatkailun vision tiimoilta. Tavoitteena oli työstää yhteinen visio. Inspiraatiota työpajatyöskentelyyn toi luento vision merkityksestä yhteisten tavoitteiden saavuttamisessa. Luennoitsijaksi olimme saaneet Heli Menden, korkeatasoisen matkailun asiantuntijan, jolla on laaja kansainvälinen kokemus matkailualalta.

Luennon tiimoilla saimme kuulla, miten yhteisesti luotu visio toimii verkoston toiminnan perustana. Visio on tulevaisuuden tavoitetila: se kertoo, mihin olemme menossa. Yhteinen visio on tärkeä, sillä se sitouttaa verkoston toimijat, luo suunnan, motivoi sekä mahdollistaa alueen korkeatasoisen matkailun kehittymisen.

Suomalainen luksus houkuttelevaksi

Vision muotoilussa on otettava huomioon monenlaisia seikkoja. Ensinnäkin on pohdittava mikä on verkoston yhteinen päämäärä. On keskusteltava, millaisia asiakasryhmiä yritykset tavoittelevat sekä millaista on heidän jo olemassa oleva kokemuksensa asiakkaista sekä osaamisensa luksuspalvelujen saralla. Luksus, luksusmatkailu tai -palvelu eivät ole yksioikoisia käsitteitä. Ne herättävät monenlaisia mielikuvia, ajatuksia ja odotuksia niin palvelujen tuottajien kuin asiakkaidenkin näkökulmasta.

Monen mielen päällä on kysymys: mitä on luksus suomalaisessa ympäristössä? Kansainvälisten, korkeatasoista palvelua odottavien asiakkaiden mielissä luksus on usein hyvin erilaista kuin mitä suomalainen palveluympäristö mahdollistaa. Toki suomalainen luksus – tila, yksityisyys, hiljaisuus – on saanut myös kansainvälistä julkisuutta maailmantähtien vieraillessa kotimaassamme. Olemme saaneet lukea esimerkiksi jalkapallotähti Ronaldon sosiaalisen median julkaisuista hänen arvostamistaan elämyksistä monilla vierailuillaan Suomessa.

Vision luomisessa onkin huomioitava alueemme erityispiirteet. Suomessa emme voi, emmekä halua tarjota samankaltaista luksusta kuin esimerkiksi Dubaissa. Tästä yrittäjät ovat samaa mieltä – kestävä kehitys ohjaa myös suomalaista luksusmatkailun kehittämistä. Silti monen yrittäjän haaveissa ovat myös kansainväliset asiakkaat.

Tavoitteena meillä on hankkeessa kehittää koko Uudenmaan aluetta ja verkostolaisten osaamista korkeatasoisesta matkailusta. Yhteisen korkeatasoista palvelua tarjoavan verkoston vahvuus on ennen kaikkea luottamus jäsenten osaamiseen ja intohimoon tuottaa vastuullisia sekä korkeatasoisia palveluja. Palveluja, jotka jäävät asiakkaiden mieliin, saavat heidät palaamaan takaisin, muistelemaan ja jakamaan kokemuksiaan muillekin.

VIP – Kestävän luksusmatkailun osaamisverkosto -hanke (1.1.2025 – 31.5.2027) tukee Uudenmaan matkailu- ja elämysalojen pk-yrityksiä kehittämällä niiden henkilöstön palvelu-, myynti- ja markkinointiosaamista. Tavoitteenamme on luoda osaamis- ja innovaatioverkosto, joka edistää alueen kilpailukykyä ja houkuttelevuutta kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Hanketta rahoittaa Euroopan unioni (ESR+) ja Hämeen ELY-keskus.

Kuva: