Tekoäly (AI) tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia yrityksille liiketoiminnan kasvattamiseksi. Tekoälyn avulla voidaan esimerkiksi parantaa asiakaskokemusta ja myyntiä seuraamalla asiakkaan ostopolkua vaihe vaiheelta ja kohdentamalla tehokkaammin markkinointia ja myynnin keinoja.
Haaga-Helian AIStart Tekoälyhautomon koulutus tarjoaa pk- ja mikroyrityksille kokonaiskuvan tekoälyn mahdollisuuksista liiketoiminnassa ja konkreettisia työkaluja erityisesti myyntiin, markkinointiin ja asiakaspalveluun.
Tekoälyn hyödyntäminen asiakaspalvelussa
Asiakastyytyväisyyttä voidaan parantaa tekoälypohjaisilla chatboteilla, jotka voivat vastata asiakkaiden kysymyksiin 24/7, tarjoten nopeaa ja tehokasta palvelua. Virtuaaliassistentit voivat hoitaa yksinkertaisia rutiinitehtäviä, kuten tilausten seurannan tai kyselyihin vastaamisen. Työntekijöiden aikaa vapautuu tällöin vaativimpiin asiakaspalvelutilanteisiin.
Tekoälyn avulla yritykset voivat hyödyntää yksilöllisempää asiakasdataa tarjoten asiakkailleen kohdennetummin räätälöityjä suosituksia, sisältöjä sekä palveluja, jotka vastaavat asiakkaiden odotuksiin ja tarpeisiin. Esimerkiksi verkkokaupat voivat käyttää tekoälyä suosittelujärjestelmissä, jotka ehdottavat tuotteita asiakkaalle sopivalla tavalla, lisäten ostokokemuksen miellyttävyyttä ja sitoutuneisuutta. Kun asiakas tutkii tuotetta ja harkitsee ostoa, voidaan tekoälyn avulla kohdentaa mainontaa ja tarjouksia, jotka houkuttavat ostopäätöksen tekemiseen (Davenport, Guha & Grewal 2021).
Tekoäly myynnin ennustamiseksi
Tekoälyalgoritmit mahdollistavat reaaliaikaisen datan käsittelyn ja analysoivat suuria tietomääriä tarjoten yrityksille välittömiä toimintaohjeita myyntitrendeistä, asiakaskäyttäytymisen muutoksista sekä markkinoiden vaihteluista. Näin yritykset voivat ennakoida asiakkaiden tarpeita, optimoida hinnoittelustrategioita ja ennustaa kysyntää tarkasti.
Myynnin ennustaminen on tärkeää myös liiketoiminnan sisäisten prosessien tehostamisessa, kuten varastonhallinnassa, logistiikassa ja markkinoinnissa. Automatisoidut järjestelmät vähentävät virheitä, varastointimäärät pysyvät hallinnassa ja nopeuttavat toimintaa, mikä puolestaan voi johtaa parempaan asiakaskokemukseen ja kustannussäästöihin.
AIStart Tekoälyhautomon koulutuksessa yritykset vahvistavat tekoälyosaamistaan
AIStart Tekoälyhautomon koulutussisällöt on kehitetty pääkaupunkiseudun yrityspalveluissa esiin tulleiden tarpeiden pohjalta. Hankkeen alussa tehtiin kysely yritysneuvojille ja yrityksille, jolla kartoitettiin yritysten tarpeita tekoälyn käyttöön liittyen. Silloin korostui myyntiin ja markkinointiin liittyvät tarpeet, sekä toivottiin yhdessä tekemistä ja verkostoitumista.
Koulutuksessa painottuu tekoälyn hyödyntäminen myynnissä ja markkinoinnissa. Osana koulutusta yritykset perehtyvät EU:n tekoälysäädöksiin ja niiden vaikutuksiin eri aloilla, oppien arvioimaan tekoälyn eettistä ja lainmukaista käyttöä sekä sen merkitystä liiketoiminnalle ja yhteiskunnalle. On tärkeää, että yritykset ottavat tekoälyn käyttöön vastuullisesti ja asiakkaiden tarpeet huomioiden, jotta hyödyt realisoituvat parhaalla mahdollisella tavalla.
Jokainen osallistuva yritys tekee koulutuksen puitteissa oman toimintasuunnitelman tekoälyn hyödyntämiseksi. Koulutuksen päätteeksi järjestetään yrityksille verkostotilaisuus, jossa on mahdollista osallistua fasilitoituihin yhteiskeskusteluihin sekä yhteiskehittämisen työpajoihin.
Ensimmäisten kahden ohjelmakierroksen jälkeen yritykset ovat tehneet itsearvioinnin osaamisestaan ja todenneet sen kehittyneen selkeästi ohjelman aikana. Palautteessa korostui osallistuneiden yrityksien tyytyväisyys Haaga-Helian kouluttajien asiantuntijuuteen, innostavaan ja kannustavaan otteeseen sekä kattavaan koulutusmateriaaliin.
AIStart Tekoälyhautomo-hanke tarjoaa pk-yrityksille käytännön neuvontaa ja valmennusta tekoälyn soveltamisesta eri liiketoiminnan osa-alueilla. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama ja hankekonsortioon kuuluvat Haaga-Helia (koordinaattori), Espoon kaupunki, Helsingin, kaupunki, Vantaan kaupunki ja Metropolia ammattikorkeakoulu.


Lähteet
Davenport, T., Guha, A. & Grewal, D. 2021. How to design an AI Marketing Strategy. Harvard Business Review. Luettu: 29.8.2025
Kuva: Haaga-Helia