Siirry sisältöön
Vastuullisuus
Työntekijän hyvinvointi ratkaisee matkailu- ja ravintola-alan menestyksen

Matkailu- ja ravintola-alaa on pitkään piinannut työvoimapula, ja alaa tahrii huonojen työolojen ja kuormittavan arjen maine. Tässä tekstissä kirjoittajat pohtivat, voisiko palvelualojen vetovoima vahvistua, jos työntekijöiden hyvinvointiin kiinnitettäisiin enemmän huomiota?

Kirjoittajat:

Meri Pöyhönen

projektiasiantuntija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Opri Laamanen

opettaja, ruokamatkailuasiantuntija
matkailuliiketoiminta
Haaga-Helia ammattikorkekoulu

Julkaistu : 03.05.2024

Matkailu- ja ravintola-alalla on suuria kohtaantohaasteita: on paljon työttömyyttä mutta myös avoimia työpaikkoja. Haasteita aiheuttavat etenkin työn vaativuustason ja työvoiman osaamisen eroavaisuudet sekä työntekijöiden haluttomuus ottaa vastaan tarjottua työtä. (Työ- ja elinkeinoministeriö 2023, 30.)

Haluamme ottaa esiin toisen näkökulman tilanteeseen: onko todellinen ongelma sittenkään osaavan työvoiman puute vai työvoiman osaamista vastaavien, mielenkiintoisten ja riittävää palkkaa sekä etuja tarjoavien työpaikkojen puute?

Inhimillisyys voi olla menestyksen salaisuus

Mitä asiasta sanovat ravintola-alan toimijat itse? Ravintola Vårin yrittäjä Niko Lehto ja Tammiston kuulaan yrittäjä Anu Vaissi-Harismaa ovat vahvasti sitä mieltä, että työntekijöitä kyllä löytyy, kunhan palkka ja työolot ovat kohdillaan. Lehto mainitsee kolme asiaa, joista he pitävät yrityksessä kiinni:

  • Joka viikko työntekijöillä on vähintään kaksi vapaapäivää putkeen, joskus kolme.
  • Tasaisin väliajoin työntekijät saavat aamuvuoroviikon, vaikkei se ei ole liiketaloudellisesti suoraan kannattavaa.
  • Työntekijät pidetään ajan tasalla kehitystyöstä ja osallistetaan siihen.

Lehdon ja Vaissi-Harismaan yritykset menestyivät Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ja Hungry for Finlandin järjestämässä Ruokamatkailukilpailussa. Ensimmäiseksi sijoittui ravintola Tammiston Kuulaksen tuote Piknik omenapuun alla ja toiseksi Ravintola VÅRin Vår-menu. Ruokamatkailukilpailun tuomaristo kuvaili kummankin yrityksen asiakaspalvelua laadukkaaksi. Työntekijöiden hyvinvointi heijastuu myös asiakasrajapintaan.

Palvelualaa ei noin vain tekoälyllä korvata, vaan osaavia ihmisiä tarvitaan. Jotta alan vetovoima kasvaa ja meillä on tulevaisuudessakin laadukas ravintola- ja matkailutarjonta, on panostettava nimenomaan sosiaaliseen vastuullisuuteen: työoloihin, reiluihin etuihin, palkkaan sekä vaikuttamisen ja etenemisen mahdollisuuksiin.

Palvelualaa ei noin vain tekoälyllä korvata, vaan osaavia ihmisiä tarvitaan.

Haaga-Helian restonomiopinnoissa painottuvat vastuullisuuden kaikki ulottuvuudet (ks. esim. Yritysvastuu-, Vastuullinen elämystalous ja Ruokapalvelut ja vastuullinen ruokatuotanto -kurssit). Näin koulutamme työvoimaa, joka osaa vaatia ja rakentaa sellaista tulevaisuutta, jossa yritykset toimivat vastuullisesti ja työntekijät voivat paremmin.

Huolehditaan siitä, että asiakaspalvelijat hymyilevät aidosti jatkossakin!

Kirjoittajat työskentelevät Euroopan maaseudun kehittämisrahaston rahoittamassa Toiminnallisen ekosysteemin rakentaminen -hankkeessa, jonka tavoitteena on tehdä suomalaisista ruokamatkailutuotteista elämyksellisiä ja ostettavia vastuullisesti kehittämällä ruokamatkailun verkostoja ja lisäämällä osaamista.

Opri Laamanen on ruokamatkailun asiantuntija ja hankkeen projektipäällikkö, ja Meri Pöyhönen toimii hankkeessa projektiasiantuntijana ja viestijänä.

Lähteet

Työ- ja elinkeinoministeriö 2023. Matkailun toimialaraportti 2023. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja. 2023:3. Helsinki. (valtioneuvosto.fi) Luettu 23.4.2024.

Lehto, N. & Vaissi-Harismaa, A. 12.3.2024. Miten tarttis yrittää? Osa 2: Ruokamatkailukilpailun menestyjät. Hungry for Finland. Webinaari. Miten tarttis yrittää? Osa 2: Ruokamatkailukilpailun menestyjät (youtube.com) Katsottu 23.4.2024.