Siirry sisältöön
Matkailu
Chongqing – kaupunkikohde ristiriidassa matkailun teorioiden ja trendien kanssa

Opetustehtävät kiinalaisessa yliopistossa vievät useat Haaga-Helian ohjaajat syksynä 2023 Lounais-Kiinassa sijaitsevaan 32 miljoonan asukkaan kuhisevaan ja kiehtovaan Chongqingiin. Matkailun asiantuntijassa kaupunki herätti paljon ajatuksia ja kysymyksiä.

Kirjoittajat:

Annika Konttinen

lehtori, matkailuliiketoiminta
Senior Lecturer, tourism business
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 08.11.2023

Haaga-Helian ohjaajat pääsivät syksyllä ensimmäistä kertaa opettamaan kiinalaisia opiskelijoita paikan päälle Chongqing University of Science and Technology -yliopistoon, jonka kampus sijaitsee yli tunnin bussi- ja metromatkan päässä kaupungin ydinkeskustasta.

Vaikka ihmisiä on paljon, tungosta ei pahemmin ole missään

Megakaupunki on väestöltään noin kuuden Suomen kokoinen. Matkailuvetovoima kulminoituu usein kohteen mielenkiintoisiin nähtävyyksiin, joihin matkailijat haluavat tutustua sankoin joukoin. Näin on myös Jangtse- ja Jialing -jokien ympäröimässä vuoristoisessa Chongqingissä.

Kuvatuimpien kohteiden joukkoon kuuluvat asuintalon halki kulkeva juna ja Zhonghuge-kirjakauppa sekä maailman pisimmän horisontaalisen pilvenpiirtäjän Raffles Cityn katolla keikkuva keinu ja lasinen kävelysilta, joilla voi uhmata korkeanpaikan kammoaan kaupungin kattojen yllä.

Vaikka Chongqingissa riittää matkailijoita, yliturismista on turha puhua. Erikoista kyllä, kaikki matkailijat ovat kiinalaisia.

Voiko näin kotimaista kohdetta olla

Vaikka Chongqing ei koskaan ole ollut kansainvälisesti tunnettu vapaa-ajan matkailukaupunki, teki kansainvälinen kauppa siitä houkuttelevan kohteen Finnairin Aasian strategialle. Ennen koronaa Finnairilla pääsi suorilla lennoilla Helsingistä Chongqingiin, mutta nykyään nopeimmat yhteydet (jos haluaa välttää Venäjän ilmatilan) ovat Dohan tai Hongkongin kautta Tämä tarkoittaa vähintään parinkymmenen tunnin lentoja koneen vaihtoineen.

Kiinan Vyö ja Tie (Belt & Road Initiative) -ohjelmassa Chongqingilla on kuitenkin keskeinen asema logistiikkakeskuksena Aasian, Euroopan ja Afrikan kaupassa. Chongqingista on rautatieyhteydet aina Saksaan asti. Kaupungista on myös lyhyet lentoyhteydet tärkeisiin Aasian kohteisiin kuten Singaporeen ja Hongkongiin. Toivottavasti kansainvälisyyskehitys saa taas pian tulta alleen koronarajoitusten jälkeen. Maailman soisi tietävän enemmän Chongqingista – ja paikallisten muusta maailmasta.

Yli viikon työmatkalla Chongqingissa onnistuimme näkemään kaupungissa vain kolme länsimaalaista. Hyvin harvat puhuivat englantia. Kaupungissa, jossa valmistetaan kolmannes maailman tietokoneista, kansainvälisyyden puuttuminen katukuvasta oli sangen erikoista ja soti kaikkia globalisaation oppeja vastaan.

Lihapadat porisevat – unohtuuko ilmastonmuutos

Chongqingin erikoisuus on ”hotpot”, jossa kiehuvaan nesteeseen upotetaan raakaa lihaa ja muita lisukkeita. Muutenkin kaupungissa on erittäin vaikeaa saada mitään ruokaa, jossa ei olisi mukana lihaa. Matkan aikana mietitytti usein, onko ilmastonmuutoksen torjunnalla edes toivoa, kun sadat miljoonat kiinalaiset ovat alkaneet syödä niin paljon lihaa.

Toisaalta toivoa tulee teiltä. Sähköisten ajoneuvojen osuus on Chongqingissa jo merkittävä. Julkinen liikenne on toimivaa ja metroverkostoa laajennetaan jatkuvasti. Kaupungista on nopeat junayhteydet muualle Kiinaan. Maata pitkin matkustaminen on erittäin houkutteleva vaihtoehto.

Matkailijat ovat nykyään tietoisempia terveyteen liittyvistä asioista ja haluavat hengittää raikasta ilmaa, joka Chongqingissa ei ole itsestäänselvyys. Aiempina vuosikymmeninä raskas teollisuus ja varsinkin terästehtaat olivat talouden moottoreita, mutta nykyään kaupunki on erikoistunut autoihin ja tietokoneisiin. Vaikka raskasta teollisuutta on siirretty kaupungin ulkopuolelle, on ilmanlaatu Chongqingissa ajoittain erittäin huono. Kampuksen vihreys ja kaikkialle kuuluva linnunlaulu loivat kontrastin saasteille.

Vahva digitaalisuus ei aina ole positiivinen asia

Chongqing panostaa kovasti palvelusektorin kehittämiseen ja digitalisaatio on kehityksen veturina. Korkean asteen teknologia ei aina ole positiivinen asia, sillä länsimaalainen matkailija tuntee itsensä kaupungissa helposti tuulahdukseksi kivikaudelta.

Kukaan kiinalainen ei maksa käteisellä tai kortilla, vaan kätevästi kännykällään tai biometrisilla maksutavoilla. Kiinalaisten modernit maksujärjestelmät voivat aiheuttaa ongelmia ulkomaalaisille, jotka eivät lyhyttä matkaa varten tai yksityisyydensuojan takia halua asentaa kiinalaisia maksujärjestelmiä mobiililaitteilleen.

Toinen merkillepantava teknologiafakta on se, että kampuksella ja kaupungilla liikkuessa kamerat valvovat kaikkea. Kun matkailee kasvojentunnistusteknologian supervallassa, tulee olo kuin kurkistaisi tulevaisuuden kaupunkiin.

Visiitti tähän Kiinan vinhaa vauhtia kehittyvään kaupunkiin aiheutti paljon kummasteltavaa ja kerrottavaa. Harvoin mikään kohde on niin suuressa ristiriidassa totuttujen kehityskulkujen kanssa. Chongqing tarjoaa kosolti keskusteltavaa ja jaettavaa myös oppitunneilla. Kaikki ei mene aina niin kuin teoriakirjat sanovat!

Editointi: Marianne Wegmüller

Kuva: Shutterstock