Haaga-Helian partneritoiminnassa pätee sama kuin monessa muussakin: vain panostamalla aikaa ja resursseja voi saada parhaan hyödyn irti. K-ryhmä on osoittautunut varsin luovaksi partneriksi. Uusin partneriyhteistyön muoto on oppilaitoslähettilästoiminta.
Oppilaitoslähettilästoiminnassa K-ryhmän oppilaitoslähettiläät edistävät oppilaitoksissa työnantajayrityksen näkyvyyttä ja houkuttelevuutta. Kyse on Suomen mittakaavassa todellisesta oppilaitosyhteistyöinnovaatiosta!
Oppilaitosyhteistyöstä vastaavan Visa Myllyntauksen mukaan idea oppilaitoslähettilästoimintaan tuli siitä, että haluttiin ottaa toimintaan mukaan hiljattain K-ryhmässä aloittaneita Haaga-Helian alumneja, koska he tietävät kaikkein parhaiten, mitkä toimenpiteet Haaga-Heliassa toimivat. Lähettiläille on annettu varsin vapaat kädet ja oma budjetti.
– Raamit on sovittu yhdessä, mutta ihan luovia saadaan olla, oppilaitoslähettiläs Sebastian Lindberg kiittelee.
Oppilaitoslähettiläiden missio on periaatteessa sama kuin muidenkin oppilaitosyhteistyötä tekevien: vaikuttaa opiskelijoiden – joissain tapauksissa vanhentuneisiin – mielikuviin yrityksestä ja tehdä yrityksestä houkuttelevampi joko tulevaisuuden työnantajana, ammatillisena yhteistyökumppanina tai kuluttajatuotteiden tarjoajana.
Lähettiläät ovat pitäneet tiivistä yhteistyötä ainejärjestöihin ja opiskelijakuntaan ja solmineet heidän kanssaan yhteistyösopimuksia. He ovat käyneet luennoilla kertomassa K-ryhmän tarjoamista mahdollisuuksista ja olleet yhteydessä myös alumnikoordinaattoriin, jonka kanssa on mietitty aktiviteettien ulottamista Haaga-Helian alumneihin.
Oppilaitoslähettilästoiminta on erinomainen vaihtoehto sille, miten oppilaitosyhteistyötä yleensä tehdään. Monesti yrityksen puolelta kontaktihenkilö on HR-osastolta, mikä on varsin luonnollinen valinta, jos yhteistyön ensisijaisena motiivina on uusien talenttien rekrytointi.
Mutta tietääkö HR-johtaja tai -koordinaattori kuitenkaan, mikä puhuttelee opiskelijaa? Lindberg ja oppilaitoslähettiläs Minna Honkanen toteavat, että vastavalmistuneina he muistavat vielä hyvin, mitä koulussa oikeasti tapahtuu. Honkanen viittaa omaan opiskeluaikaansa ja kipuiluihin, jotka liittyivät pohdintoihin valmistumisen jälkeisestä elämästä:
– Tiedän, missä vaiheessa opiskelija mahdollisesti kaipaa ohjausta ja vinkkejä.
Vastavalmistuneet oppilaitoslähettiläät tuntevat yhteistyön kannalta oleelliset toimijat ja ovat siten tuttu ja turvallinen yhteistyökumppani. Tämä näkyy erityisesti suhteessa ainejärjestöihin ja opiskelijakuntaan, mutta myös siinä, että heitä on pyydetty paljon luennoille.
Oppilaitoslähettilästoiminnan haasteena on toiminnan pitkäjänteisyys. Esimerkiksi ainejärjestöillä ja opiskelijakunnalla on suunnitelmat ja yhteistyökumppanit lyöty lukkoon jo pidemmälle ajalle, joten suunnitelmien kanssa pitää olla ajoissa liikkeellä.
Odotamme mielenkiinnolla uusia oppilaitosyhteistyön ulottuvuuksia, joilla K-ryhmä ja heidän oppilaitoslähettiläänsä rikastuttavat Haaga-Helian opiskelijoiden elämää.