Virtuaaliluonto on Haaga-Helian, Itä-Suomen yliopiston, Karelia ammattikorkeakoulun ja Lahden ammattikorkeakoulun yhteinen hanke, jossa luonto, digitaalisuus ja virtuaalisuus yhdistyvät elämykselliseksi ja houkuttelevaksi kokonaisuudeksi.
Hankkeessa pilotoidaan digitaalisia ja virtuaalisia ratkaisuja kuten asioiden internettiä, lisättyä todellisuutta, action-kameroiden videoita sekä 360-videoita, ja tutkitaan erilaisten digitaalisten ratkaisujen vaikutusta matkailijoiden päätökseen matkustaa Suomeen.
Kokeiluista kerätään parhaat käytännön vinkit digitaalisten ja virtuaalisten ratkaisujen toteuttamiseen, sekä myös ei-niin-onnistuneet kokemukset. Nämä kokemukset ja vinkit jaetaan matkailun parissa toimiville pk-yrityksille, jotta he voivat hyödyntää näitä omassa markkinoinnissaan.
Valtakunnallisessa Virtuaaliluonto-hankkeessa olemme toteuttaneet erilaisia videosisältöjä mm. tavallisina ja 360-videoina sekä kokeilleet lisätyn todellisuuden (AR) ja sensoriteknologian (IoT) soveltamista matkailuun. Virtuaaliluonto-hankkeen verkkosivut löytyvät osoitteesta http://virtual.outdoorsfinland.com/ ja sieltä löytyy edellä mainittujen videoiden lisäksi muita toteuttamiamme tavallisia ja 360-videoita sekä julkaisumme ja tietopaketit yrityksille.
Hankkeen toteutusaika on 1.3.2016 – 28.2.2019. Hanke toteutetaan EU:n maaseuturahaston tuella.
Suomi tarjoaa paljon mökkeilymahdollisuuksia ulkomaalaisille matkailijoille esimerkiksi vuokramökkien avulla. Mökkielämään (cottage life) liittyvien aktiviteettien esittäminen videoiden kautta on ollut yksi keskeinen teema Virtuaaliluonto-hankkeessa. Siksi niiden yhteydessä tapahtuvia aktiviteetteja on hyvä oppia demonstroimaan, jotta matkailijoiden ostokynnystä saadaan laskettua. Mökillä voi tehdä muutakin kuin saunoa, uida tai ulkoilla. Jokamiehenoikeus sekä helposti ja halvalla ostettavat kalastusluvat mahdollistavat paljon asioita, joita mökkikyliin ja vuokramökeille saapuva ulkomaalainen voi tehdä.
Virtuaaliluonto-hankkeen kokeiluista syntyvillä elämyksellisillä videoilla ja verkkoportaalilla markkinoidaan Suomen luontomatkailua ja innostetaan moderneja humanisteja tulemaan Suomeen kokemaan luonto paikan päällä. Hankkeessa on tehty seitsemän videota, joista jokainen esittää mökkielämään tai omatoimimatkailuun liittyviä luontoaktiviteetteja. Videoiden toteutuksessa pyrittiin helppoon kuvattavuuteen ja viestin välittämiseen, jotta vastaavia videoita voidaan toteuttaa pienin tuotantokustannuksin.
Mökkielämän keskeinen aktiviteetti on kalastus. Tässä demonstraatiovideossa kohderyhmäksi otettiin perheenisä, joka voi nousta kalalle aikaisin aamulla, kun muu perhe on vielä nukkumassa. Tämän videon toteutuksen voi tehdä yksin jalustan kanssa. Videolla näkyvä kalan uiminen toteutettiin kalalla, joka otettiin verkosta ja laitettiin sankoon, josta se nostettiin takaisin järveen. Olennaista videossa on tekstitys, joka kertoo arvolupauksesta aiheeseen liittyen. Kalan saaminen ei ole pääasia, vaan hiljaisuudesta ja rauhasta nauttiminen puhtaan veden äärellä. Hiljaisuuden korostamiseksi videolla ei ole musiikkia äänimaisemana, ainoastaan luonnon ääniä. Videolla yritetään havainnollistaa sitä, että henkilö ei ole yksin vaan osana heräävää luontoa syksyisessä maisemassa. Suhde luontoon on ilmeinen.
Virtuaaliluonto-hanke: katso lisää videoita täältä.
Videon tekijät: Ari Alamäki, Toni Repo ja Topi Kivilahti
Kirjoittaja Ari Alamäki on yliopettaja Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa.