Suomen Semiotiikan Seuran tutkijat vierailivat joulukuussa 2021 Haagan kampuksella ja pitivät Oscarin päivän seminaariaan emeritusprofessorien Eero Tarastin ja Altti Kuusamon johdolla. Vieraita oli noin 40.
Humanistitieteilijät ja taitelijat sopivat kampuksellemme hyvin, sillä semiootikothan kuvaavat ja tulkitsevat ajan ja paikan merkkejä ja merkityksiä. Analysoitavaa ja selitettävää löytyy toki enemmän kulttuurista ja yhteiskunnasta, mutta tieteenala soveltuu hyvin myös liiketalouden ja kulutusilmiöiden tarkasteluun.
Retoriikan ja luennoinnin kielipeli loistikin korkeatasoisena, kun tutkijat, emeritus-professorit ja asiantuntijat esittelivät korona-aikana kypsyneitä papereitaan, kirjojaan ja ajatuksiaan. Aihepiireinä olivat muun muassa taiteen, pyhyyden, rakennusten ja musiikin semiotiikkaa.
Palveluliiketoiminnan asiantuntijoiden muistiinpanolyijykynä liukuikin tiuhaan. Kyllä! Luit oikein! Tietokonetta en juuri avannut, kun opittavaa ja sovellettavaa palvelu- ja elämysmuotoilun opetukseen sekä matkailu-, kauppa- ja kulttuurikeskusten, hotellien ja ravintoloiden palvelujen kehittämiseen löytyi runsaasti.
Omat miniesitelmäesimerkkini käsittelivät Hotelli Haagaa (Hotel Haaga Central Park). Pienhotellissamme semiotiikka ilmenee opasteissa, sisustuksissa, hotellihuoneissa ja kokoustiloissa. Palvelu- ja wellness-fitness-talomme on täynnä symbolista ja kaupallista kuvastoa sekä palveluja ja kohtaamisia kuvailevia sanoja ja lauseita.
Hotelli Haagassa on runsaasti paljon mikroympäristöjä sekä palvelua ilmentävää visuaalista ja funktionaalista esineistöä. On piilossa olevia, palvelutuotannollisia prosesseja sekä kokemuksellisia ulko- ja sisätiloja.
Sain semiootikoilta myös runsaasti sisältöjä nuorten ja nuorten aikuisten tutkimukseemme Triplassa. PasilaHUB-projektin yksi osa-alue on juuri analysoida ja ennakoida nuorten kuluttajien asiakas- ja kulutuskäyttäytymistä elämystiloissa. Heitä liikuttavat juuri digitaaliset mediapinnat, videot ja äänitteet.
Virtaavat screenien mainokset ja ostoskampanjat ovat suoranaisia semioottisia kiteymiä. Reklaamien sanastot, kasvot ja liikesarjat ovat monimerkityksellisiä ja -selitteisiä peilejä. Ääni- ja värimaailmat ovat kauppakeskukselle olennaista symboliikkaa.
Semiotiikka tarjoaa motivoivia oppimistehtäviä myös ulkomaisille opiskelijoille. Palvelumuotoilun opetuksessamme olemme säännöllisesti panneet opiskelijat analysoimaan suomalaisia musiikkivideoita, lentoaseman ja Helsingin ravintola- ja ruokakonsepteja sekä Suomi-ilmiöitä.
Varsinkin Paul Bocuse Instituten keittiömestari-maisteriopiskelijat ovat olleet tohkeissaan päästessään lukemaan ja tulkitsemaan suomalaisuutta, skandinaavisuutta, design-ravintoloitamme ja -hotellejamme sekä yöelämäämme. Moni on sen toukokuisen illan jälkeen kokenut jotakin merkityksellistä.