Trendiraportti Matkailun tulevaisuus avaa nimensä mukaisesti ikkunan matkailualan tulevaisuuteen. Pyysimme vieraanvaraisuusalan asiantuntijoista ja opiskelijoista koostuvaa Haaga-Helian Hospitality-kehityspaneelia (HKP) arvioimaan, mitkä trendit heidän mielestään vaikuttavat tällä hetkellä ja miltä matkailun tulevaisuus näyttää.
Kotimaanmatkailu kukoistaa
Tällä hetkellä matkailualalla suurta suosiota nauttivat kotimaanmatkailu ja lähimatkailu. Suurin osa panelisteista (67 %) mainitsi ne vastauksissaan. Monet uumoilevat, että kotimaassa pysytellään koronarajoitusten ja -pelon vuoksi. Joidenkin vastausten mukaan ulkomaille matkustamisesta saatetaan kokea häpeää, jolloin kotimaanmatkailu tuntuu ratkaisulta, joka ei kolkuta omaatuntoa.
Staycation, miniloma kotikaupungissa, toistuu vastauksissa monesti.
Staycation on suosittua. Käpylästä ja Alppilasta lähdetään Pasilan Triplaan majoittumaan satasella kaksi yötä.
Hotellit ovat vastanneet kysyntään ja tarjoavat nyt runsaasti erilaisia teemoiteltuja staycation-paketteja, joiden tarkoituksena on luoda irti arjesta -kokemus asiakkaalle lähellä tämän kotia. Staycationien etu on niiden helppous. Lomatunnelmaan pääsee vaivattomasti, kun matkustukseen ei kulu turhaa aikaa.
Muita syitä sille, että kotimaa valitaan ulkomaille lähtemisen yli, on halu tehdä kestäviä valintoja. Kestävä kehitys ja vastuullisuus ovatkin merkittäviä vastauksista esille nousevia teemoja. Kestävä kehitys linkittyy kotimaanmatkailuun monella tasolla. Lähialuematkailussa liikkumisen päästöt putoavat minimiin.
Matkailussa vastuullisuus heijastuu moneen
Vastuullisen matkailun suosio korostuu vastauksissa (31 %). Massakohteita vältetään, maata pitkin matkustamisen suosio on kasvanut ja pienet kohteet kiinnostavat matkailijoita. Kansallispuistot tutuiksi on paisunut Suomen suurimpien Facebook-ryhmien joukkoon (198,5 tuhatta jäsentä). Useampi panelistikin (13 %) mainitsi luontomatkailun vastauksissaan.
Suomessa on huomattu tarve vastuullisen matkailun osaamiseen ja sitä myötä koulutuksen tarjoamiseen. Haaga-Helia oli mukana Vastuullisen matkailun portaat -hankkeessa, jossa kehitettiin avoin verkkokoulutus. Koulutuksen avulla matkailualan ammattilaiset ja siitä kiinnostuneet voivat päivittää osaamistaan vastuullisesta matkailusta.
Näinä aikoina terveysturvallisuus on päivänpolttava sana. Miltei neljäsosa vastaajista mainitsi vastauksissaan tämänhetkiseksi matkailualan trendiksi terveysturvallisuuden tai hyvinvoinnin. Joustavuutta arvostetaan, esimerkiksi matkasuunnitelmaa pitää pystyä muuttamaan viime hetkelläkin pandemiatilanteen vaikean ennustettavuuden takia.
Panelistien vastausten perusteella voidaan kuitenkin todeta, että terveysturvallisuus ei ole pääsyy matkakohteen valintaan, vaan muut asiat tulevat ensin ja terveysturvallisuus on plussaa.
Ainutlaatuisia elämyksiä
Perinteisen luksuksen käsitys saa väistyä uuden luksuksen tieltä. Kulta ja kimallus vaihtuu palvelujen ainutlaatuisuuteen, tietoiseen kuluttamiseen sekä elämyksellisyyteen. Matkailijat haluavat kehittää itseään matkan aikana. Haaga-Helialla on ollut useita hankkeita, jotka keskittyvät suomalaisen uuden luksuksen kehittämiseen, uusimpana niistä Uuden luksuksen palvelusprintti.
HKP on havainnut uuden luksuksen trendin matkailualalla. Luksus ja elämykset esiintyivät usean (39 %) panelistin vastauksissa. Nykypäivän tiedostavat matkailijat kaipaavat yksilöityjä elämyksiä, ja heitä kiinnostavat pienet ja erikoiset kohteet. Erään panelistin sanoin “ökymatkailu vähenee”.
Matkailun tulevaisuudessa laatu korvaa määrän
Ulkomaanmatkailun palautuminen jakaa jyrkästi mielipiteitä. Osa panelisteista näkee, että ulkomaanmatkailu palaa ennalleen heti pandemian salliessa ja osa uskoo sen vähenevän merkittävästi. Vastuullisen matkailun suosion oletetaan kasvavan pandemian jälkeen.
Uskon myös, että ulkomaanmatkat tehdään paljon harkitummin ja pohditaan enemmän unelmia, joita halutaan toteuttaa, eikä vain mennä halpojen lentolippujen perässä minne vain.
Vaikka ulkomaanmatkailu palautuisikin entiselleen, myös kotimaanmatkailun uskotaan jatkavan suosiotaan. Suomessa on huomattu, että kotimaassakin riittää nähtävää ja koettavaa. Panelistien vastausten perusteella kotimaanmatkailu ei kuitenkaan enää tulevaisuudessa näyttele yhtä suurta roolia kuin nyt. 67 % panelisteista näkee kotimaanmatkailun vaikuttavan tällä hetkellä, mutta vain 38 % vastaajista arvioi sen olevan myös tulevaisuuden trendi.
Elämyksellisyyden ja uuden luksuksen kysyntä tulee kasvamaan, vaikka jo tällä hetkellä niiden suosio näkyy panelistien vastauksissa. Matkalta toivotaan elämyksellisyyttä ja yksilöityä palvelua.
Matkailun tulevaisuus -trendiraportti on Haaga-Helian LAB8 Palvelumuotoilun laboratorion ja maailman johtaviin trenditoimistoihin kuuluvan TrendHunterin yhteistyössä tuottama.