Kohti työtulevaisuuttasi -podcast on Haaga-Helia ammattikorkeakoulun URA-tiimin luoma podcast-sarja, joka auttaa opiskelijoita ja muita työnhakijoita avaamaan ovet työelämään.
Haluatko verkostoitua ja löytää oivan työpaikan virtuaalisessa rekrytointitapahtumassa? Kuuntele Haaga-Helian Uratiimin Kohti työtulevaisuuttasi -sarjan podcast Näin saat parhaan irti virtuaalisesta rekrytointitapahtumasta – löydä unelmiesi työpaikka.
URA-tiimi tarjoaa ura- ja rekrytointipalveluita opiskelijoille ja alumneille. Keskustelijoina tiimin jäsenet Gentiana Lajqi, Timo Lampikoski ja Jukka Väyrynen.
Äänitteen kesto: 16 min
Litterointimerkinnät
Timo: Timo Lampikoski
Gentiana: Gentiana Lajqi
Jukka: Jukka Väyrynen
sa- sana jää kesken
(sana) epävarmasti kuultu jakso puheessa tai epävarmasti tunnistettu puhuja
(-) sana, josta ei ole saatu selvää
(–) useampia sanoja, joista ei ole saatu selvää
, . ? : kieliopin mukainen välimerkki tai alle 10 sekunnin tauko puheessa
Timo: Tervetuloa Kohti työtulevaisuuttasi -podcastiin. Olen Timo Lampikoski Haaga-Helian URA-tiimistä. Tänään tehdään podcast vähän eri tavalla. Toimin tänään houstina. Jo aiemmista podcasteista tutun kollegani Gentiana Lajqin lisäksi studiossa on kollegamme Jukka Väyrynen. Tervetuloa! Heillä on yhteensä yli 20 vuoden kokemus tapahtumien järjestämisestä.
Tänään keskustellaan siitä, miten opiskelija voi saada parhaan irti virtuaalisista rekrytointitapahtumista. Gentiana, sä vastaat Haaga-Helian rekrytointitapahtumista. Mitä rekrytapahtumia ura- ja rekrytiimi järjestää?
Gentiana: Moikka Timo. Haaga-Helia järjestää vuotuisia tapahtumia. Esimerkiks Duuniin.net on meidän suurin tapahtuma, joka järjestetään yleensä vuoden alussa helmikuussa. Helmi-maaliskuussa. Ja sitten meillä on UraTori, joka järjestetään kaks kertaa vuodessa. Me järjestetään myös meijän partneriyritysten kanssa erilaisia tapahtumia, jotka on sitten pitkin vuotta.
No, esimerkiks jos tota partnerit tekee webinaareja tai sitten meillä on nimikkoluokkia, missä sitten tehdään tapahtumia. Nykyään tehdään virtuaalisia tapahtumia. Niin sitten sitä kautta JobTeaserissa esimerkiksi on nämä kaikki meidän tapahtumat, niin sieltä voi tutkiskella erilaisia tapahtumia.
Jukka: Meidän partneriyritykset esimerkiks voi järjestää omia rekrytointitapahtumia ja ilmotella niistä JobTeaserissa.
Gentiana: Kyllä, juuri näin.
Timo: Joo. Hieno juttu. Jukka, sul on useiden vuosien kokemus rekrytointitapahtumien järjestämisestä. Mitkä on sun näkemyksen mukaan suurimpii eroja perinteisen livetapahtuman ja virtuaalisen tapahtuman välillä?
Jukka: Morjesta kaikille! No, oikeestaan molemmissa niin live kuin virtuaalisis tapahtumissa niin on aika pitkälle samat lainalaisuudet ku puhutaan rekrytoinnin kontekstista. Elikkä siellä molemmissa oikeestaan muistakaa päivittää ne omat CV:t ajan tasalle. Sitten toinen tärkeä asia: huolehdi perussiisti ulkonäkö. Vaikka puhutaankin virtuaalisesta tapahtumasta, niin hyvin usein on äärimmäisen asiallista varsinkin, kun mennään breakout roomeihin, jossa halutaan ehkä keskustella face-to-face virtuaalisesti yritysten edustajien kanssa, niin siisti ulkonäkö on äärimmäisen tärkeä ja ehottomasti kamerat päälle.
Eli niinku sanoin niin kaikki perustoiminta on aika pitkälle samaa. Virtuaalisesti ehkä pystyy vähän enemmän tekemään tarkempaa selvitystä vielä, minkä tyyppisiä yrityksiä osallistuu. Sieltä löytyy ehkä tarkempaa ja enemmän informaatiota ku näissä livetapahtumissa. Elikkä yritykset yleensä panostaa enemmän siihen informaatiosisältöön, mikä löytyy sieltä virtuaaliselta alustalta. Eli kannattaa tutustua siihen todella tarkkaan ja tehdä ennakkotyö ja hakee ne kiinnostavat yritykset, mihin minä ehkä haluaisin mennä harjotteluun ja ehkä sit siinä valmistumisvaiheessa, mikä on se unelmien valmistumisen jälkeinen työpaikka.
Mut aika pitkälle ne on samoja lainalaisuuksia molemmissa tapahtumissa.
Timo: Hyvä. Sä mainitsit breakout roomsit, niin kerrotko vähän lisää niistä. Ei varmaan ihan kaikille tuttuja vielä.
Jukka: No, usein tota. Toki riippuu virtuaalisesta tapahtumasta, mutta yrityksillä on vähän erinäkösii lähestymiskulmii. Että se huonoin ehkä yrityksille on se, et tehdään ennakkonauhotus. Nauhotetaan joku esitys, ja sitten opiskelijoille näytetään tämmönen niin sanottu nauhote, missä ei oo minkäänlaista tällästä niinku in-, tämmöstä vuorovaikutusmahdollisuutta.
Toinen on sitten se, että pidetään perusesitys, jonka jälkeen opiskelijat voi mennä tämmösiin pienempiin huoneisiin keskustelee yritysten edustajien kanssa. Siinä pääsee samaan vuorovaikutustilanteeseen kun pääsee tämmösessä isommassakin rekrytointitapahtumassa. Tä on selkeesti parempi lähestymistapa yrityksille. Siinä vaiheessa pääsee oikeesti vähän kysymään niitä kysymyksiä, tarkentavia kysymyksiä liittyen, onko se harjottelu, työpaikka, kesäduuni ja ehkä jopa pääsee siinä sopimaan haastatteluajoista.
Timo: Eli on vähän tämmönen niinku perinteinen päälavaesitys ja breakout roomissa on sitten mahdollisuus päästä opiskelijan enemmän tämmöseen niinku keskusteluyhteyteen.
Jukka: Kyllä kyllä. Näin se menee. Et siinä me kannustetaan aina yrityksiä, että ollaan niin sanotusti livenä paikalla, että ei tehtäs niitä nauhotuksii. Koska se kumminkin hyvin usein opiskelijoil tulee tosi paljon kysymyksiä, mitkä liittyy ehkä siihen yrityksen toimintaan, niihin tehtäviin, minkälaisia mahollisuuksii siel on, harjottelun jälkeen voiko työllistyä, voiko tehdä projekteja elikkä onko opinnäytetyön aiheita. Elikkä ehottomasti kannustetaan siihen, että on tää face-to-face-kohtaaminen, vaikka ollaankin virtuaalisesti.
Timo: Hienoa. Gentiana, mites sun mielestä opiskelijan kannattaa valmistautuu online-rekrytapahtumaan?
Gentiana: Joo. Tosi hyviä tota oli noi Jukan vinkit. Mä sanoisin vielä siihen, että hyvät tekniset oltavat. Eli on hyvä olla hyvä nettiyhteys, hyvät kuulokkeet. Tosiaan kamera päälle niinku Jukka tuossa mainitsikin ja hyvä asento vaikka siellä kotisohvallakin, mutta että on kiva olla ja kiva kuunnella. Et jotkut tapahtumat saattaa olla aika pitkiä, niin kannattaa noi ottaa huomioon. Myös tauot on hyvä pitää, että vaikka syödä välipalaa siinä samalla tai sitten pitää kahvitauko, että jaksaa. Jaksaa kuunnella ja jaksaa kiinnostua. Ja tosiaan, jos on kamera päällä, niin hyvä jos on jotain siistiä päällä.
Timo: Mites tausta ja valaistus esimerkiks sitten tässä, kun on kamera päällä ja haluu keskustella rekrytoijan kanssa?
Gentiana: No, on niis esimerkiks Zoomissa ja ihan muissa alustoissakin saa sellasen oman taustan. Saa valita sen taustan, niin kannattaa siihen kyllä panostaa tai blurrata taustan. Mitäs Jukka sanoo?
Jukka: Niin. Se riippuu toki, et missä, millä alustalla ollaan. Mut kaikil alustoil alkaa tänä päivänä olemaan niin sanottuja virtuaalisii taustoja, niin jos on näppärä sormistaan ja osaa vähänkään tehdä photoshopil jotain, niin pystyy tekee sen oman taustansa. Tai sitten voi käyttää niitä vakiotaustoi siellä. Sitten jos se oma kämppä tuntuu, ettei halua näyttää, niin ehottomasti suosittelen, et ne ottaa käyttöön.
Timo: Minkälaist taustaa? Viidakkoo, jalkapallostadionii, Golden Gatee, Venetsia-näkymää?
Gentiana: [nauraa]
Jukka: En mä. Mä en ehkä lähtis. Mun mielestä semmonen, jos itel on siisti habitus, sil taustalla sinänsä ei oo merkitystä. Toki jos siel on jotain biletaustaa, ni voi olla vähän semmonen arveluttava mut tämmönen. Mun mielestä siinä ei ehkä kannata lähtee pohtii niin pitkälle ja syvällisesti sitä, että mikä nyt tukee tätä omaa uraa ja rekrytointii tässä nytten Zoomin tai Teamsin taustassa. Et kyl siinä enemmänkin semmonen hyvä oma perussiisteys, oma asuvalinta, hiukset on suunnilleen siististi ja joku perus siisti tausta, ne kyl toimii aika hyvin.
Timo: Joo. Sit oli puhetta täst tutustumisest yrityksiin etukäteen, niin Jukka antokin vihjeitä. Mitäs Gentiana sä antasit vihjeitä, että miten sun mielest kannattaa etukäteen tutustuu kiinnostaviin yrityksiin?
Gentiana: Joo, kannattaa kyllä ehdottomasti ja käydä vaikka nettisivuilla. Käydä LinkedIn-profiilissa kattomassa just ne yritykset, mistä tykkää ja mistä on haaveillu vaikka saavansa työpaikan, niin kannattaa kyllä käydä lukemassa etukäteen. Ja miksei ottaa vaikka yhteyttä johonkin edustajaan siellä.
Timo: Mites yritysten somekanavat?
Gentiana: Ehdottomasti Instagram kannattaa ottaa haltuun ja Facebook. Sieltä kannattaa käydä kattoo ajankohtaset uutiset ja avoimet positiot.
Timo: Just näin. Ja sit oma vihje vielä niin Haaga-Helian opiskelijoille erityisesti, niin JobTeaserissa löytyy hyvin näitä meidän partnerien, partneriyritysten esittelysivuja. Et sielt löytyy tota myös sitten niinku auki olevat työpaikat, työpaikkailmotukset ja linkit niihin.
Hyvä. Sit tota, mites opiskelijan sitten kannattaa toimia tässä virtuaalisessa tapahtumassa, kun tilaisuus on niin sanotusti päällä. Mitä vihjeitä antaisitte siihen opiskelijoille?
Jukka: No, tähän vielä pieni vinkki siihen etukäteisvalmisteluun, elikkä tee lista niistä yrityksistä, mihin haluat tutustuu, ni sitten sul on selkee semmonen step by step -eteneminen. Et nää viis yritystä minimissään mä haluan käydä läpi. Sit vaan tutustut niihin. Käyt ehkä jos he on tekemässä siellä, esittelemässä esim. jotain harjottelu-, kesäduunipaikkoja, projektimahollisuuksia, niin osallistu webinaariin. Käy yritysten ständeillä. Jos siel on rekrytoijia, käy juttelemassa, kyselemässä niistä mahollisuuksia, mitä kaikkee heil on tarjota.
Ehkä kannattaa vielä vähän nähdä vaivaa siihen, että valmistella sitä omaa niin sanottua pitch-puhetta ehkä. Miettiä niitä ydinasioita, mitä haluaa kertoa itsestään. Koska jos te meette jonnekin breakout roomiin keskustelemaan rekrytoijan kanssa, niin te esitätte kysymyksiä, mutta varautukaa myös siihen, että sieltä kyl tulee niit vastakysymyksiä. Niin mietitte ranskalaisil viivoilla viis semmosta omaa osaamista tai miksi minä haluaisin juuri tähän yritykseen. Et teil on valmiina vaikka jossain paperilla ne siinä vieressä, et te ootte miettiny vähän valmiiks, ni ei tuu semmost tilannetta, että tulee yllättävä kysymys. Sit menee vähän niinku, ei tuu mitään sanaa ulos siinä vaiheessa, ku tulee joku kysymys.
Gentiana: Joo ja mä vielä sanoisin, että kannattaa ladata selkee profiilikuva sinne. Että tosi monessa alustassa on se, että voi ladata profiilikuvan, niin se on hyvä olla sitten. Et jos kameraa ei voi laittaa päälle, niin selkee profiilikuva on hyvä olla. Sitten kannattaa hyödyntää tosiaan, jos on mahdollisuus, niin niitä one-to-one-keskusteluja sit yrityksen edustajan kanssa. Ja sit jos chatti-mahdollisuus on, niin laittakaa vaan itse asias mikki päälle ja kysykää ne kysymykset ihan rohkeesti vaan, et se on sellast hyvää aktiivisuutta.
Timo: Eli näissä breakout roomseissa niin aktiivista osallistumista ja rohkeeta kysymystä.
Gentiana: Kyllä.
Timo: Mitäs muita vihjeitä miten toimia ja jäädä mieleen?
Jukka: No, mieleen jäät kaikkein parhaiten sillä, sanotaan että nyt oot tehny, sä oot tehny ennakkotyön hyvin. Sul on ollu ehkä ne viis yritystä, mist sä oot selvittäny niinku Gentiana sano, että oot käyny verkkosivuilla. Oot vähän kattonu sometilii, oot kattonu rekrytoijat, kattonu työpaikkoja, oot käyny juttelee rekrytoijan kanssa. Niin sit se jälkityö. Tää aina unohdetaan aika hyvin, mut näis virtuaalisis tapahtumis tää on niinku mahollisuus on paljon suurempi ku tämmöses face-to-face-tapahtumassa.
Eli kannattaa ehottomasti olla yhteydessä. Pistää vaikka joku viesti. ”Hei, kiitos. Tavattiin sillon ja sillon, juteltiin tästä ja tästä. Teil oli se mielenkiintonen työpaikka tai kesäduunipaikka, et olen hakenut sitä.” Tämmönen niinku jälkihoito siihen loppuun tapahtuman jälkeen. Siit jää semmonen positiivinen näkökulma sille rekrytoijalle. Se on varmaan hyvin otettu siitä, ku tulee viesti siihen, ja sitten ehkä te jäätte mieleen hänelle. Elikkä sit ku tulee, ei välttämättä juuri nyt se paikka, mitä ootte hakenu, mut joku muu saattaa tulla myöhemmin, niin ehottomasti hän saattaa olla yhteydes teihin. Ja tähän liittyy myös se, et laittakaa Linkkari-pyyntö sille rekrytoijalle, niin saatte sen omaan verkostoonne ja sitä kautta pääsette sitten eteenpäin.
Timo: Eli LinkedInis kannattaa lähettää se invite sitten jälkikäteen.
Jukka: Kyllä ehottomasti.
Timo: Mites Gentiana? Mitäs tota jälkiseurantoja sä suosittelet? Tossa oli hyviä vihjeitä Jukalta.
Gentiana: Joo. Hyviä vihjeitä Jukalta ja tota ehkä se, että milloin kannattaa, niin ehkä samana tapahtumapäivänä tai heti seuraavana päivänä kannattaa laittaa viestiä, niin jäät niinku paremmin mieleen. Se tapahtuma on ollu just tuoreena, niin sit sillon kannattaa ottaa yhteyttä. Kyl nää yritykset jättää yleensä ne yhteystiedot sinne, niin kannattaa olla aktiivinen.
Timo: Hienoo. Tuleeks teil vielä mieleen jotain kultajyviä, mitä voisitte tässä jakaa opiskelijoille?
Jukka: No, virtuaalitapahtumissa vielä verrattuna tämmönen face-to-face-tapahtumis niinku aikasemmin tuli jo esille se, että se materiaali on todennäkösesti sitä on runsaammin, ne esittelyt on laajempia, siel on enemmän linkityksiä verkkosivuille. Yleensä virtuaalitapahtumissa viel se palvelu aukee muutamaa päivää ennen ku se itse tapahtuma tulee aktiiviseks. Eli kannattaa ehkä käydä jo sillon edellisenä päivänä tsekkaamassa ja tutustumassa niihin, niin sitten ei mee se aika siinä itse tapahtumapäivänä sen materiaalin läpikäymiseen, vaan sit pystyy keskittymään nimen omaan niihin esityksiin tai sitten keskusteluihin näitten yritysten edustajien kanssa.
Timo: Ja sit alustat on teknisesti varmaan vähän erilaisii tänä päivänä.
Jukka: Kyllä joo siis kirjohan on varmaan valtava. Suomessakin on useita erilaisii. Maailmanlaajusesti jo varmaan puhutaan sadoista ellei tuhansista erilaisista järjestelmistä. Eli kirjo on tosi tosi iso, mutta kyllä kaikki pyrkii siihen, että se on yksinkertanen käyttäjälle. Niin näille näytteilleasettajille kuin myös näille, jotka sinne tulee messuvieraina tähän tapahtumaan.
Mä ehkä ottasin tähän niinku loppuun semmosen vielä kertauksena, että jos miettii kokonaisuutta virtuaalitapahtumassa, niin miten se menis, niin alussa on se päivitä oma CV. Jos ei oo Linkkarii, tee Linkkari. Päivitä sitä. Valmistaudu siihen. Valitset ne yritykset, tutustut niihin. Se oli ne verkkosivut, muuta materiaalii. Onko artikkeleja? Mitä työpaikkoi heil on tarjolla? Gentiana mainitsi sen nettiyhteyden. Muista, et nettiyhteys oikeesti toimii. Tämmönenkin yksinkertanen asia, et laita itsellesi kalenterimerkintä. Merkkaa ne mielenkiintoisimmat esitykset sinne omaan kalenteriin, niin sitten muistat oikeesti osallistua niihin. Laitat linkit valmiiks. Sit oli tää siisti ulkonäkö. Vähän niinku hiukset kuntoon, vähän vaatetusta kuntoon. Kamera auki niihin keskusteluihin.
Jukka: Hiukset hyvin, meikki hyvin.
Timo: Kyllä kyllä. Näin se pitää mennä. Ja sitten oli se jälkihoito siinä vaiheessa, kun oot käyny keskusteluja, niin kiitoksia-viestiä ja haet ehkä työpaikkoja ja sitten oot yhteydes näihin rekrytoijiin ja silleen jää se positiivinen fiilis siihen niin yrityksel ku itelleki.
Gentiana: Joo ja kannattaa ehkä, tähän tuli mieleen, et kannattaa ehkä kaverin kans osallistuu yhdessä, niin sit se tulee sellanen live-tapahtuman fiilis. Et olla sitte yhteydessä näin niinku virtuaalisesti kaverin kanssa samaan aikaan, ni vois toimia.
Jukka: Joo, toi on hyvä. Sit oma vihje vielä, ni kyl tämmönen headsetti kannattaa hankkii. Ylipäänsä näihin on sitten kyse opetuksesta tai opiskelusta tai workshopeista, rekrytapahtumista, niin ei nää montaa kymppiä nää maksa. Sun ääni vaan kuuluu niin paljon paremmin kuin tota jonkun tämmösen korvanapin kautta tai vastaavan. Valitettavasti se ääni usein pätkii, kun ei oo se tekniikka, luuritekniikka kunnossa niin sanotusti.
Kiitos Gentiana ja Jukka antosasta ajatusten vaihdosta. Kiitos sulle kuuntelija. Lisää vihjeitä urapolkusi suunnitteluun ja työnhakuun löydät JobTeaserista ja Haaga-Helian eSignalsin blogeista. Moi moi!