Siirry sisältöön
Jatkuva oppiminen
Mitä kaikkea voi keksiä, kun ei ole kampus- tai edes maanrajoja?

Oppilaitoksen sijainti keskeisten kulkuyhteyksien äärellä ja hieno kampusrakennus eivät ole enää tärkeitä, vaan tärkeää on nyt hyvä löydettävyys ja brändimielikuva verkossa, kirjoittaa Ulla Alakangas.

Julkaistu : 16.09.2020

Pysähdyimme mökkimatkalla ABC-huoltamolle. Ravintola oli ehtinyt mennä jo kiinni, mutta kylmäkaapista löytyi houkuttelevan näköisiä salaatteja ja nappasin sellaisen itselleni. Annosta syödessäni mietin, minkä firman salaatti mahtaa olla kyseessä, sillä raaka-aineet vaikuttivat poikkeuksellisen laadukkailta. Paketti kertoi, että kyseessä on Food Market Herkun, eli tutummin Stockan Herkun, käsityönä tehty salaatti. 1800-luvulla perustetun lukustavaratalobrändin evoluutio on siis kehittynyt siihen pisteeseen, että se tahkoaa rahaa nyt S-ryhmän valmisruokahyllyssä!

Samankaltaista kehitystä tuntuu tapahtuvan nyt kaikkialla. Tunnetut brändit poimivat voittoja uusilla aluevaltauksilla ja saapuvat ryminällä myös koulutuskentälle. Googlen helposti saatavilla oleva ”valmissalaatti” on Google Digital Garage, jonka kautta kuka tahansa voi hankkia itselleen maksutta sertifioidun tunnustuksen digimarkkinoinnin osaajana. Googlen vahva brändi tuo uskottavuutta monien työnantajien silmissä, vaikka opintojen tarkempi sisältö ei olisikaan tuttu.

Maailman johtavat yliopistot ovat myös ryhtyneet tarjoamaan omia valmissalaattejaan, MOOCeja, joiden jakelu tapahtuu ketterästi ulkopuolisen alustan, kuten Courseran kautta. Osallistuminen ei katso aikaa eikä paikkaa ja on vieläpä maksutonta. Aivan kuten Stockmannin arvostettu brändi on nyt taipunut S-ryhmän jääkaappeihin, on Yalen brändi laskeutunut tavisten ulottuville maailman muuttumisen myötä. Minäkin kirjauduin suorittamaan Hesarissa hehkutettua Yalen ”onnellisuuskurssia” (viralliselta nimeltään The Science of Well-Being).

Vaihtoehtoja vertaillaan nyt verkossa

Edellä kuvattu kehitys oli käynnissä jo ennen koronakriisiä. Nyt korkeakoulut ympäri maailman ovat siirtäneet kursseja verkkoon entistä laajamittaisemmin. On helppo ennustaa, että opinhaluisten kynnys etsiä koulutustarjontaa totutun koulurakennuksen ulkopuolelta madaltuu lisää.
Vaihtoehtoja vertaillaan nyt verkossa ja toteutukset on mahdollista valita sieltä, mistä paras vaihtoehto sattuu löytymään. Sijainti keskeisten kulkuyhteyksien äärellä ja hieno kampusrakennus eivät ole enää tärkeitä, vaan tärkeää on nyt hyvä löydettävyys ja brändimielikuva verkossa.
Monille riittää, että osaamisen saa hankittua joustavasti, tutkinnosta viis. Opiskelu on alkanut saada shoppailun piirteitä. Halutun kokonaisuuden voi koostaa eri puolilta kerätyin osasin.

Myös Haaga-Helia on kehityksessä mukana tuomalla verkkobrändiin ja koulutusten hakuun verkkokauppamaisuutta mukaan. Vuoden loppuun mennessä Haaga-Helian kursseja voi ostaa ja suorittaa kokonaan verkossa avoimen ammattikorkeakoulun tarjonnan lisäksi.

Digisti tikissä

Oppilaitoksissa on nyt todellinen momentum panostaa brändäykseen, tuotteistamiseen ja hyvään palvelukokemukseen verkossa kilpailussa pärjäämiseksi. Maailmanlaajuisesti tunnettuna koulutuksen kärkimaana ja Suomen tunnetuimpana ammattikorkeakouluna meillä on tässä paalupaikka hallussamme.

Brändäyksellä pystytään määrätietoisin toimin hiomaan mielikuvat vastaamaan oppijoiden tarpeita ja odotuksia. Annetut lupaukset tulee myös lunastaa, joten työhön tarvitaan meidät kaikki tehtävänkuvasta riippumatta. Winston Churchillin sanoin; ei anneta hyvän kriisin mennä hukkaan!

StartUp Schoolissa päätimme suhtautua tulevaan lukuvuoteen positiivisena mahdollisuutena luoda entistä parempaa arvoa niin opiskelijoille kuin Haaga-Heliallekin tarjoamalla koko lukuvuoden kaikki palvelut täysin virtuaalisesti. Syksyn teemamme onkin: ”KAAMOS is cancelled – it never rains on the Internet.”

Ulla Alakangas toimii concept managerina StartUp Schoolissa. Hänellä on yli kymmenen vuoden kokemus monikanavaisesta viestinnästä niin julkiselta sektorilta kuin yrityskentältä. Alakangas on myös sisällöntuotantoalan yrittäjä.