Siirry sisältöön
Palvelu
Palvelumuotoilun koulutus varmistaa kehitysprojektien onnistumisen

Månna Godenhjelm halusi vahvistaa palvelumuotoilun osaamistaan. Godenhjelm löysikin palvelumuotoilusta energisoivan lisän asiakastyöhönsä.

Julkaistu : 03.09.2020

Neuroleadership Finlandin partnerina ja valmentajana työskentelevä Månna Godenhjelm osallistui keväällä Haaga-Helian päivän mittaiseen Palvelumuotoilun työkalut haltuun -koulutukseen. Koulutuksen inspiroimana Godenhjelm hyödyntää nyt palvelumuotoilun metodeja ja työkaluja omissa työpajoissaan ja valmennuksissaan.

Vuodesta 2015 lähtien olen törmännyt työssäni asiakkaideni toiveisiin palvelumuotoilun työkalujen hyödyntämisestä. Vaikka olen sivunnut aihetta jo useamman vuoden, halusin nyt vahvistaa palvelumuotoilun osaamistani ja saada samalla lisää työkaluja asiantuntijatyöni tueksi.

Etsin tiivistä ja käytännönläheistä koulutusta, jossa kokenut asiantuntija kirkastaa, mistä palvelumuotoilussa on kyse, miten se eroaa perinteisestä kehitystyöstä, mitä työkaluja siinä käytetään ja mitä tuloksia palvelumuotoilulla voidaan saada aikaan.

Månna Godenhjelm työskentelee Neuroleadership Finlandin partnerina ja valmentajana.

Haaga-Helian Palvelumuotoilun työkalut haltuun -koulutus ylitti Godenhjelmin odotukset. Tiivis ohjelma tarjosi täydellisen läpileikkauksen aiheeseen, ja kouluttaja oli erittäin osaava.

Pääsin aidosti syventämään omaa ymmärrystäni aiheesta, sain varmuutta jo osaamiini asioihin ja valtavasti lisää työkaluja ja näkökulmia työhöni, Godenhjelm kuvailee.

Palvelumuotoilu rakentaa käyttäjäkokemusta

Palvelumuotoilu on käyttäjäkokemuksen kehittämistä monipuolisen analysoinnin ja lukuisten kehityskierrosten avulla. Lopputulemana haetaan ideaalikäyttäjäkokemusta niin asiakkaille, henkilöstölle kuin tavarantoimittajille – eli kaikille tärkeiksi koetuille sidosryhmille.

Palvelumuotoilulla voi vaikuttaa myös suoraan yrityksen kannattavuuteen. Toimiva ravintola palvelee niin asiakasta kuin baarimikkoakin ja sairaalan leikkaussalissa siivoojan ja hoitohenkilökunnan työn onnistuminen on yhtä tärkeää, kuin johtavan kirurgin.

Godenhjelm nostaakin esille palvelumuotoiluosaamisen tärkeyden niin palvelujen ja prosessien kehittäjille, projektien ja hankkeiden vetäjille kuin esimerkiksi markkinoijille.

Palvelumuotoilu on aivan mahtava tapa kehittää toimintaa yhdessä. Metodina se auttaa katsomaan asioita ”toisin silmin” palvelumuotoilun työkaluilla saadaan minimoitua olettamuksia ja nostettua esiin tekijöitä, jotka itselle saattavat tuntua turhilta.

Eri tahoille tärkeitä yksityiskohtia voidaan huomioida selkeästi, monipuolisesti ja innostavan luovasti, isoa kuvaa kuitenkaan unohtamatta. Tämä tukee yksilön oman ajattelun haastamista ja ryhmän työskentelyä”, Godenhjelm jatkaa.

Palvelumuotoilun työkalut ovat omiaan edistämään sujuvaa tiimityötä. Toisin silmin katsominen on helppoa ja hauskaakin palvelumuotoilun työkaluin – se taas auttaa pitämään asiakkaan fokuksessa.”

Kehitä oikeita asioita

Kehitystyössä helposti oletetaan asioita, jolloin on vaarana mennä pahasti pieleen. Palvelumuotoilun keinoin on mahdollista varmistaa, että käyttäjien ääni tulee kuuluviin ja kehitystoimenpiteet keskittyvät oikeasti haluttuun lopputulokseen. Fokus pidetäänkin tiukasti ratkaisussa, samalla kun epäkohtia ratkotaan.

Haaga-Helian koulutuksessa osallistujia oli niin suurista korporaatioista, kuin pienistä palveluyrityksistä, yksinyrittäjiä, asiantuntijoita ja opiskelijoita, mikä rikastutti keskustelua valtavasti.

Pääsimme päivän aikana pureutumaan aidosti eri kohderyhmiin keitä kaikkia kannattaa huomioida palvelumuotoiluprosessin aikana ja miten eri kohderyhmät ja toimenpiteet vaikuttavat esimerkiksi liikevaihtoon tai asiakastyytyväisyyteen.

Kouluttajalla oli loistava tapa tehdä eri työkalut näkyväksi ja auttaa osallistujia soveltamaan niitä käytäntöön, Godenhjelm kiittää.

Sanoinkin lopuksi, että olen heti innokas jatkamaan, kun aiheesta tulee jatkoryhmiä. Sisältö palvelee täydellisesti niin asiantuntijoita, projektipäälliköitä, tiimiliidereitä kuin esimiehiä. Parhaimmillaan koulutukseen osallistuu aito tiimi, jolloin voidaan työstää omaa kehityscasea jo koulutuksessa.

Haluatko mukaan?

Seuraava Palvelumuotoilun perustyökalut haltuun -koulutus alkaa keskiviikkona 7.10.2020 ja toteutetaan tilanteen mukaan etä- tai lähiopetuksena. Varaa paikkasi täältä.

Haaga-Helian valmennuksien vetäjät ovat kokeneita palvelumuotoilun asiantuntijoita. Yhdessä he inspiroivat toisiaan ja valmennettaviaan palvelumuotoilun polulla. Godenhjelmin valmentaja Eliisa Sarkkinen ja palvelumuotoilun asiantuntija Tuija Koskimäki valmentavat syksyn 2020 kursseilla.

Kiinnostaako palvelumuotoilu? Haaga-Helian palvelumuotoilukoulutuksissa voit tutustua palvelumuotoilun perustyökaluihin tai syventää osaamistasi palvelumuotoilun prosesseista, teoriasta ja menetelmistä. Kaikki palvelumuotoilu- ja Lean-koulutuksemme löydät täältä.