Siirry sisältöön
Työelämä
Onko LinkedIn-profiilisi myyvä?

Haluatko, että headhunter soittaa sinulle? – LinkedIn-profiili kannattaa laatia huolellisesti.

Julkaistu : 13.08.2020

Oman osaamisen ylläpitäminen ja markkinointi kannattaa aina. Olit sitten vaihtamassa työpaikkaa tai haluat nostaa esiin omaa osaamistasi, LinkedIn on käyntikorttisi verkossa.

Mutta mistä syntyy myyvä LinkedIn-profiili? Omasta osaamisesta kertominen voi olla vaikeaa ja omalle profiililleen sokaistuu helposti. Missä olen hyvä, minkälaisia työtehtäviä olen tehnyt ja mitä lisäarvoa voin tarjota työnantajalleni? Toimiva profiili on myös teknisesti oikein rakennettu, joten omaa profiilia kannattaakin katsoa ulkopuolisen ammattilaisen kanssa, joka osaa antaa suoria neuvoja oman profiilin kehittämiseen.

LinkedIn, käyntikorttisi verkossa

LinkedInissä on noin 1,2 miljoonaa suomalaista käyttäjää. Se tarkoittaa yli kolmasosaa työikäisistä. LinkedIniä hyödyntävät omassa työssään etenkin rekrytoijat, yhteistyökumppanit, myyjät ja asiantuntijat. Kun olet tapaamassa uuden ihmisen, on hyvin tavallista, että hän käy tutustumassa sinuun etukäteen juurikin LinkedInin kautta.

Ethän halua, että mahdollinen rekrytoija hylkää sinut puolivillaisesti laaditun LinkedIn-profiilisi perusteella? Hyvä profiili esittelee sinut ammattilaisena. Mitä osaat, minkälainen työhistoria sinulla on ja mistä olet kiinnostunut. Siviilisääty, lapset ja liian tarkat henkilötiedot on hyvä jättää kertomatta, kun taas koulutukset, sertifikaatit ja kurssit tulee nimetä tarkasti. Kuviin kannattaa panostaa, sillä ne ovat usein rekrytoijan tai yhteistyökumppanin ensivaikutelma sinusta.

LinkedIn-profiilit nousevat Googlen hakutuloksissa korkealle ja myös työnimikkeet ja esittelytekstit auttavat sinua hakukoneoptimoimaan osaamistasi.

Avoinna uusille haasteille

Mikäli etsit urallasi uusia haasteita, kerro siitä rekrytoijille. LinkedInin asetuksista voit valita, näkyykö profiilisi hiljaisten työnhakijoiden joukossa. Ja mikä parasta, tieto ei näy julkisesti.

Hyvin rakennettu profiili antaa sinusta selkeän kuvan ja auttaa rekrytoijaa hahmottamaan osaamistasi. Tutkimuksen mukaan sinulla on 6 sekuntia aikaa tehdä ensivaikutelma, jonka perusteella rekrytoija päättää, pääsetkö jatkoon. Siksi onkin tärkeää, että profiilisi on yhdenmukainen, teknisesti oikein rakennettu ja oikeat avainsanat ovat hyvin esillä. Esimerkiksi suorahakuyhtiö InHunt kertoo käyttävänsä tiettyjä teknisiä hakusanoja ja rajauksia hauissaan.

Tukea oman profiilin rakentamiseen

Mikäli tarvitset apua oman LinkedIn-profiilin rakentamisessa, osallistu Onko LinkedIn-profiilisi myyvä? -koulutukseen. Saat henkilökohtaista palautetta omasta profiilistasi ja kerromme, kuinka hyödynnät LinkedIniä urallasi.

Osa 1: LinkedIn-profiilin lähetys kouluttajalle 16.2. mennessä.
Osa 2: Työpaja ke 3.3. klo 15-17.

Paikka: Zoom-verkkoympäristö.  

Kurssin kouluttajana toimii kokenut KM Timo Lampikoski. Timo toimii Haaga-Helia ammattikorkeakoulun uraohjausyksikössä ja on valmentanut lukuisia opiskelijoita ja ammattilaisia aiheesta.