Siirry sisältöön
Matkailu
Kuluttajat hakevat nyt matkailulta turvallisuutta, hyvää hygieniaa ja lyhyttä kotimatkaa

Koronaepidemian kautta kotimaan matkailu voi aueta myös aivan uudelle kohderyhmälle, kun jokavuotinen Kreikan- tai Espanjan-matka jääkin nyt tekemättä.

Kirjoittajat:

Teemu Moilanen

yliopettaja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 26.05.2020

Tuoreen tutkimuksen mukaan kolme miljoonaa suomalaista aikoo lomailla vielä vuoden 2020 aikana, mutta kaksi miljoonaa heistä ei vielä tiedä missä. Sadan euron päiväbudjetilla viiden päivän lomareissu toisi kotimaisten matkailu- ja ravitsemusalan yritysten taskuun pyöreästi miljardi euroa. Alkava lomakausi ratkaiseekin alan tulevaisuutta pitkälti.

Vaikka korona ja sen vaikutukset saattavat masentaa, peli ei ole vielä menetetty. Pääosin matkailualan yritykset tekevät suurimman tilinsä kesäkaudella ja eristäytymiseen turhautuneilla ihmisillä on nyt kova tarve päästä nauttimaan lomakaudestaan.

Haaga-Helia ja Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy kysyivät toukokuun alussa yli tuhannelta suomalaiselta, miten korona on vaikuttanut heidän matkailuunsa, aikovatko he vielä matkustaa tänä vuonna ja jos, niin mihin.

Vastaukset olivat kannustavia. Vielä koronaeristäytymisen jälkeenkin yli puolet vastaajista kokevat kaipaavansa lepoa ja rauhoittumista, ikäluokasta, sukupuolesta ja kotikunnasta riippumatta. Kun kolme miljoonaa suomalaista aina helsinkiläisnuorista kuopiolaisiin eläkeläisiin haaveilevat palauttavasta kesälomamatkasta, muutama teema ja reunaehto nousee esiin ylitse muiden.

Turvallisuutta, hyvää hygieniaa ja lyhyt kotimatka

Korona on jakanut matkailu- ja ravitsemusalan pelimerkit uusiksi. Ulkomaiset kilpailijat ovat pois pelilaudalta ja kuluttajien ostopäätöstä ohjaa nyt turvallisuus, hyvä hygieniataso, sekä mahdollisuus päästä nopeasti kotiin, mikäli tarve tulee.

Koronaepidemian seurauksena 3,2 miljoonaa suomalaista on joutunut tavalla tai toisella muuttamaan lomasuunnitelmiaan. Lomautusaallosta huolimatta suurimmalla osalla suomalaisista työikäisistä työt ovat jatkuneet ja tulotaso pysynyt ennallaan.

Yrittäjien kannattaakin nyt panostaa turvallisuuteen ja markkinointiin tosissaan, sillä ihmiset tekevät ostopäätöksiään juuri nyt. Miten ravintolassa voidaan ottaa turvallisuus ja hyvä hygienia entistä paremmin huomioon, voisiko hotelli myydä lisähinnasta extrasiivousta ja mitä kaikkia elämyksiä ja aktiviteettejä voidaan järjestää turvallisesti ulkona?

Kuluttajakäyttäytyminen muutoksessa

Normaalisti muutokset kuluttajakäyttäytymisessä ovat hitaita ja tapahtuvat pitkäaikaisena jatkumona. Epidemian myötä aiemmat säännöt kirjoitetaan uusiksi ja ihmiset etsivät nyt uusia ratkaisuja niin lomailuun kuin arkeenkin.

Moni kuluttaja on suunnannut pidemmät lomamatkansa aina aiemmin ulkomaille ja aliarvioineet kotimaan matkailun elämystarjontaa. Epidemian kautta kotimaan matkailu voi aueta myös aivan uudelle kohderyhmälle, kun jokavuotinen Kreikan- tai Espanjan-matka jääkin nyt tekemättä. Nyt kun tämä kotimaan matkailulle tuore kohderyhmä on pakotettuna suomalaisten palveluiden piirissä, on matkailumarkkinoinnin aika kertoa, mitä kaikkea hienoa Suomessa voikaan tehdä. Hienot kotimaan lomaelämykset voivat saada aikaan myös pysyvää lomatottumusten muutosta ja houkuttelevat ihmisiä reissaamaan kotimaassaan myös tulevaisuudessa.

Lataa tutkimusraportti

Tutkimusraportti on nyt julkaistu ja ladattavissa Haaga-Helian sivuilla. Lue, miten suomalaiset haluavat lomansa viettää ja miten korona on vaikuttanut suomalaisten lomasuunnitteluun ja asenteisiin.