Siirry sisältöön
Nam! Hungry for Finland! Z-sukupolvi ruokamatkalla
Julkaistu : 21.03.2019

Lähtisikö Z-sukupolven matkailija metsään marjaan? Saattaisi hyvinkin lähteä, mutta vinkkejä ja opastusta tarvitaan, asioita, joita kokea, helppoja siirtymiä sekä todellista kiinnostavaa sisältöä, jota jakaa muille. Tarvitaan mobiilissa nätisti latautuvaa, kiinnostava, tarttuvaa sisältöä ja nopeassa tahdissa.  

Ruokamatkailu on matkailun ydintä

hungry for Finland

Haaga-Helia on kehittänyt valtakunnallista ruokamatkailua vuodesta 2012 yhdessä Visit Finlandin kanssa. Ruokamatkailulla tarkoitetaan muutakin kuin ravintolassakäymistä tai kahvilavierailua. Siinä ei tarjota vain ruoka-annoksia, vaan luodaan pysyviä, mieleenpainuvia ja autenttisia muistoja. Ruokamatkalla voidaan käydä kauppahallissa, tunturissa, paikallisen kotona, juustolassa, pienpanimossa jne. Tärkeää on päästä osallistumaan ja oppimaan, toteuttaa itseään. Ruokamatkailun asiakkaita ei voi enää pistää yhteen kategoriaan, ne ovat moninaisia, profilointia on jo olemassa. Samalla ruokamatkailusta on tullut matkailun ydintä, ei vaan enää sen yksi niche-alue. On ajateltu, että millenniaalit ja baby boomersit ovat niitä, jotka ovat matkailun tärkeimpiä kohderyhmiä. Nyt estradille ovat astumassa seuraavat sukupolvet.

Oivaltavat ruokatapahtumat ja -festivaalit kiinnostavat ja hyvät diilit

Z-sukupolvi on matkalla noin kuukauden päivät vuodessa ja on kohta parhaassa kulutusiässä. Heihin vetoaa erityisesti tiedostava ja vastuullinen ruokamatkailu. Sukupolvea kiinnostavat myös matkakohteet, jotka eivät ole ns. ”mainstriimiä” ja ovat vähemmän kansoitettuja matkailijoiden suhteen (engl. ”beaten path locations”). 80 %:lle heistä matkabudjetti on toistaiseksi yksi määräävimmistä tekijöistä matkan suunnittelussa, he etsivät hyviä diilejä. He hakevat tietoa suoraan hakukoneilla, varaavat usein suoraan lentoyhtiön tai hotellin sivuilla, mobiilisti. 90 % tekee matkoihinsa liittyviä päätöksiä sosiaalisessa median vaikuttamana. Zetoille tärkeimmät alustat ovat Snapchat ja Instagram. He haluavat rentoutua matkallaan, viettää aikaa perheensä kanssa ja usein syynä matkalle on jokin erityinen tapahtuma, johon lähdetään. Ruokaan liittyvät tapahtumat, festivaalit ym. ovatkin kiinnostavia heidän näkökulmastaan. Esimerkiksi Kööpenhaminan elokuinen Copenhagen Cooking & Food Festival, voisi olla motivaatio lähteä ruokamatkalle.

He etsivät lämpöä, uusia kohteita, aktiviteetteja, kulttuuria, elämyksiä, paikallisten suosituksia, yöelämää ja vaihtelua lomallaan.

Haaga-Helian 3. vuosikurssin opiskelijat

Nähtävyyksien katselun rinnalla heille olennaista on löytää itse sellaisia asioita kohteesta, jotka eivät ole laajasti muiden matkailijoiden tiedossa. Ruokamatkailutuotteita ei tulisikaan pureksia zetoille ihan valmiiksi, vaan heille pitää antaa mahdollisuus löytää ne itse. Z-sukupolvelle sopii myös monisukupolvinen ruokamatkailu, joka on yksi ruokamatkailun trendeistä. Yhteismatkailua tehdään pilttien, teinien, nuorten aikuisten, vanhempien ja mummun kanssa. Ruokailut ja ruokaan liittyvät aktiviteetit koetaan yhdessä; muuten matkaseurue saattaa kulkea omilla teillään.

Z-matkailijat ovat erilaisia: on seikkailijaa, aktiivista, rentoutujaa, suunnitelmallista, omatoimimatkailijaa, tuttuuden hakijaa…

Haaga-Helian 3. vuosikurssin opiskelijat

Matkalla tehdään myös sitä, mitä kutakin kiinnostaa. Z-sukupolvea kuvaakin matkailussa hyvin bucket-list-ajattelu: ”Nämä asiat haluan ehdottomasti kokea tässä kohteessa tai tällä matkalla”. He vaativat matkaillessaankin palveluilta ja tuotteilta laatua, autenttisuutta ja henkilökohtaisuutta sekä avoimuutta mm. ruoan tuotantoketjulta. He ostavat laatua, joka kestää, eikä hinta välttämättä hirvitä. Samaan aikaan zetat suosivat jakamistaloutta. Kulutuspäätökset ovat välillä ristiriitaisia: kiertotaloutta suositaan ja samaan aikaan omista nautinnoista ei olla välttämättä valmiita tinkimään.

Z-sukupolvessa citybreikkaajia, aitouden ja suomalaisen luksuksen etsijöitä

Hungry for Finland

Visit Finland on määritellyt uudet motivaatiopohjaiset matkailijaprofiilit ja panostaa yhtenä painopistealueenaan Suomen ruokamatkailun kehittämiseen. Matkailijaprofiileita on yhteensä kuusi: kaikkia kiinnostaa suomalainen ruoka- ja ruokakulttuuri. Erityisesti kolme matkailijasegmenttiä on todella kiinnostunut ruokamatkailusta, ne ovat citybreikkaajat (22 % maailman matkailijoista), aitouden etsijät (22 % maailman matkailijoista) ja suomalaisen luksuksen etsijät (16 % maailman matkailijoista). Z-sukupolvi sopii näihin kaikkiin profiileihin.

Tervetuloa siis makumatkailemaan pohjoiseen!

Lähteitä

Expedia Media Group Solutions 2018. AMERICAN MULTI-GENERATIONAL TRAVEL TRENDS. Travel Habits and Behaviors of Generation Z, Millennials, Generation X, and Baby Boomers. Ladattavissa: https://info.advertising.expedia.com/typ/travel-and-tourism-trends-for-american-travelers?submissionGuid=bc04750c-6ca1-4b69-ac49-656a163b023f. Luettu 1.3.2019.

Haaga-Helia 2019. 8 Food Travel Trends to do something. Lab8 Service Experience Laboratory. Luettavissa: http://www.lab8.fi/trends/trendiraportit/. Luettu 1.3.20109.

Haddouche H. & Salomone, C. 2018 Generation Z and the tourist experience: tourist stories and use of social networks.  Journal of Tourism Futures, 4, 1, pp. 69-79.

Huusko, H., Isotalus P., Jurvelin K. & Saarinen, M. 2019. Z-sukupolvi kierrättää ja ostaa vain arvotavaraa. Kauppalehti, pääkirjoitus, 4.2.2019.

Mariano, K. 2019. Future-proof your business when Gen Z takes over. Travel Daily Media. Luettavissa: https://www.traveldailymedia.com/gen-z-travel/. Luettu 1.3.2019.

Visit Finland 2018. Tunne asiakkaasi. Kohderyhmäopas matkailuyrityksille. Luettavissa: http://www.visitfinland.fi/wp-content/uploads/2018/11/Tunne_asiakkaasi_kohderyhm%C3%A4opas-matkailuyrityksille_Visit-Finland.pdf?dl. Luettu 28.2.2019.