Siirry sisältöön
Vieraskynä
Opintomatkalla Istanbulissa
Julkaistu : 13.12.2019

Toisen vuoden TRAVE-opiskelijat suunnittelivat opintomatkan Istanbuliin osana liikkeenjohdon koulutusta. Matka tehtiin 4.- 8.11.2019. Tarkoituksena oli oppia, mitä kaikkea vaaditaan tällaisen projektin toteuttamiseen sekä ennen opintomatkalle lähtöä että sen aikana. Opintomatkan tavoitteena oli tutustua paikallisiin matkailuun erikoistuviin yrityksiin ja oppia, kuinka erilaista matkailuala voi olla Istanbulissa.

Opintomatkamme aikana vierailimme Bilgin yliopistossa, jossa voi opiskella myös matkailualaa. Ohjelmaamme kuului myös opastettu kierros viiden tähden St. Regis-hotellissa sekä kävelykierros Istanbulin tunnetuimpiin nähtävyyksiin kuten Siniseen moskeijaan ja Suureen basaariin.

Istanbul

Nautimme opintomatkastamme erittäin paljon ja opimme paljon uutta matkailusta ja vieraanvaraisuudesta. Ilahduimme myös nähdessämme Bilgin yliopiston erittäin omistautuneet matkailualan opiskelijat ja heidän intohimonsa Turkin matkailua kohtaan. Myös turkkilainen tapa tehdä kompromisseja ja etsiä vaihtoehtoisia ratkaisuja ongelmiin pisti silmään. Turkissa kaikki on neuvoteltavissa sekä muunnettavissa minä hetkenä hyvänsä. Tämä on asia, joka voisi tuoda suomalaiseen jämptiyteen lämmintä vaihtelua.

Valitettavasti myös koimme, että Istanbul ei tarjonnut yhtä paljon mahdollisuuksia oppia vieraanvaraisuudesta ja kokemuksia, kuin jotkin muut kohteet Euroopassa. Tämä on puhtaasti meidän opiskelijoiden näkökulmasta. Opimme kuitenkin, että jos tahdot saavuttaa jotain, niin osallistu aktiivisesti kaikkeen ja tee töitä sen eteen, jotta asiat voivat muuttua parempaan suuntaan.

Istanbul

Ensimmäinen ja tärkein asia, jonka opimme, oli asiakaspalvelun laadun tärkeys matkailualalla. Konkreettisten palveluiden lisäksi on oleellista omata taidot ja halu tarjota asiakkaalle parasta mahdollista. Turkissa tarjoilijat ja kauppiaat ottivat välittömästi kontaktin asiakkaaseen. He neuvoivat ja auttoivat asiakasta todella tuttavallisella tyylillä, aivan kuin he tuntisivat jokaisen asiakkaan henkilökohtaisesti. Tätä harvemmin näkee Suomen neutraalimmassa, jopa objektiivisessa palvelussa.

Toinen tärkeä taito on mukautuminen kansainväliseen asiakaskuntaan. Monessa tapauksessa erot kulttuurissa ja käyttäytymisessä asiakkaan ja palveluntuottajan välillä saattavat olla esteenä parhaan mahdollisen kokemuksen luomisessa asiakkaalle. Eri kulttuureilla on eri arvoja ja yksinkertaisimmatkin virheet voivat tehdä kokemuksesta negatiivisen. Mutta jos voisimme jättää tyypillisen suomalaisen asiakaspalvelutyylin taakse ja pyrkiä palvelemaan kansainvälisiä asiakkaita heille sopivalla tyylillä, olisi meillä mahdollisuudet kasvattaa asiakastyytyväisyyttä.

Kestävä kehitys ja sen tärkeys ovat jääneet Turkissa taka-alalle. Kyselimme vierailujen aikana, kuinka paikalliset yritykset Istanbulissa tai Turkissa voisivat ottaa kestävän kehityksen huomioon. Kysymyksemme ymmärrettiin usein väärin tai vastaukset olivat riittämättömiä.

Opintomatkamme aikana olimme jatkuvassa kontaktissa paikallisen matkatoimiston kanssa. Matkatoimisto auttoi meitä kommunikoimaan paikallisten ihmisten ja yritysten kanssa, sillä monien englannin kielen taito ei ollut tarpeeksi hyvä. Tästä opimme, että matkalla, jolla tavataan useita eri kontakteja tai yrityksiä kannattaa olla paikallinen yhteyshenkilö.

Istanbul