Vanhimmat Z-sukupolven edustajat ovat jo yli kaksikymppisiä ja ehkä opiskelijoita ja nuorimmat lapsia, jotka ovat vasta aloittamassa koulutietään. Täysi-ikäiset Z-sukupolven edustajat ovat itsenäisiä matkailijoita, jotka ovat jo matkustaneet paljon myös vanhempiensa kanssa. Nuorimmat matkustavat pääasiassa vain vanhempiensa kanssa.
Lisäksi on hyvä muistaa, että matkustaminen on edelleen vain varakkaampien etuoikeus, eikä se ole mahdollista läheskään kaikille. Eikä pidä unohtaa, että kun puhutaan sukupolvien välisistä eroista, kyse on aina yleistyksistä ja stereotypioista. Eri sukupolvien edustajat ovat kuitenkin aina yksilöitä.
Z-sukupolvi on valmis käyttämään rahaa elämyksiin, myös sellaisiin, jotka liittyvät ruokin ja juomiin. Voidaankin sanoa, että mitä enemmän he käyttävät eri palveluja kohteessaan, sitä onnellisempia he ovat. Heitä ei niinkään kiinnosta matkustamiseen liittyvä luksus, esimerkiksi lentoluokan korotus.
Z-sukupolvi hakee tietoa matkakohteista ja -palveluista sosiaalisesta mediasta ja internet-sivuistoilta, joissa on palveluiden ja kohteiden arviointeja. Ystävien ja perheenjäsenten suosituksilla on kuitenkin edelleen merkitystä kohteen ja palveluiden valinnassa. Matkavarauksensa Z-sukupolvi tekee pääasiassa verkkomatkatoimistojen sivustoilta. He ovat kiinnostuneita matkustamaan kaukokohteisiin, mutta eivät suosi enää hyvin pitkiä matkoja. Matkoillaan he etsivät paikallisuutta ja suosivat majoituksessa esimerkiksi Airbnb’tä. Vaikka jakamistalouden palveluiden ja mobiililaitteiden käyttö on heille tyypillistä, he eivät kuitenkaan pidä itseään digitaalisina nomadeina, paimentolaisina, vaan mieltävät itsensä enemmän matkailijoiksi tai ”reppureissaajiksi”.
Z-sukupolvesta tulee suurin kuluttajaryhmä vuoteen 2020 mennessä, myös matkailussa. Digitaalisina natiiveina he muuttavat matkailumarkkinoita ostokäyttäytymisensä ja sosiaalisuutensa takia. Z-sukupolvi ostaa palvelut verkossa, nauttii paikallisista elämyksistä ja haluaa tavata ihmisiä matkoillaan. Kuinka paljon Z-sukupolvi eroaa aiemmista sukupolvista, onkin ihan toinen asia.