Viidessä vuodessa parhaimmatkin verkkosivustot alkavat olla tiensä päässä. Tekniikka kehittyy huimaa vauhtia ja päätelaitteiden uudistuessa myös vaatimukset sivustolle muuttuvat.
Siinä missä ennen mobiilioptimointi oli hyvää asiakaspalvelua, on se nyt välttämättömyys. Saman sivun pitää pystyä tarjoilemaan kuvat niin valtaville näytöille, kuin puhelinten pienille ruuduille. Myös lainsäädäntö asettaa uusia vaatimuksia, kun vuosien saatossa yritysten on pitänyt muokata digitaalista jalanjälkeään sopimaan niin yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR), uusien evästekäytäntöjen kuin saavutettavuuden vaatimuksiin.
Joskus riittää verkkosivuston facelift ja sisältöjen ajanmukaistaminen, toisinaan edessä on suurempi urakka. Haaga-Heliassa tartuimme syksyllä 2019 tuohon suurempaan urakkaan.
Uusi ilme, uusi konsepti
Lähtökohta uudistukselle oli kunnianhimoinen: räjäytetään kaikki atomeiksi. Määritellään ydinkohderyhmät ja keskitytään heidän asiakaspolkujen rakentamiseen. Rikotaan organisaation raja-aidat ja opetellaan uusi tapa tehdä töitä. Ja tehdään tämä kaikki vuodessa.
Verkkosivuston konseptin kokonaisvaltainen uudistus vaati rohkeutta hypätä kohti tuntematonta. Piti hyväksyä se, että lopultakin julkaistaessa sivusto on jonkinlainen arvaus siitä, mitä asiakkaat toivovat.
Uudistus vaati rohkeutta myös koko organisaatiolta lähteä mukaan, luottaa toisiinsa ja hyväksyä keskeneräisyys. Kaikki ei voi olla heti täydellistä. Rohkeutta se vaati myös johdolta luottaa organisaatioon ja sen tekijöihin – rohkeutta antaa vastuuta ja pitää projektiorganisaatio ketteränä ja toimintakykyisenä.
Kiitos, sanoivat käyttäjät
Entä sitten itse uudistus? Kannattiko vaihtaa suuntaa ja miettiä rohkeasti asioita uudelta kantilta?
Kun verkkosivusto oli ollut käytössä nelisen kuukautta, toteutimme sivustolla käyttäjäkyselyn. Kokonaisarvosanaksi sivusto sai 4/5. Erityisesti opiskelupaikan hakijat kokivat sen toimivaksi ja koulutusten ostopolun selkeäksi – ja heidät olimmekin valinneet yhdeksi pääkohderyhmäksemme.
Saimme kiitosta sivuston selkeydestä ja raikkaudesta. Pääkohderyhmämme löysivät etsimänsä tiedon helposti ja ymmärsivät sivuston logiikan. Toisaalta kysely paljasti myös kehityskohteita niin sisällöissä kuin tekniikassa. Niiden parantamiseen keskitymmekin seuraavaksi. Käyttäjäkysely myös paljasti kohderyhmiä, joita emme uudistuksen suunnittelussa huomioineet. Näiden kohdalla mietimmekin nyt, pitäisikö kuitenkin.
Onneksi varauduimme muutoksiin jo konseptia suunnitellessa ja siksi loimme sivuston, joka mahdollistaa jatkuvan ja joustavan kehityksen. Sillä ihan niin kuin tekniikka, myös koulutusala on jatkuvassa muutoksessa – ja me haagahelialaisina haluamme olla rohkeasti muutoksessa mukana.
Kuva: www.shutterstock.com