Pro
Siirry sisältöön
Pedagogiikka

Selkeä ja monipuolinen oppimateriaali auttaa oppimaan

Kirjoittajat:

Eija Honkanen

yliopettaja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 26.09.2025

Ammatillisessa koulutuksessa opiskelijat ovat monenlaisia: on erilaisia tapoja ajatella, oppia ja toimia. Monenlaisten oppijoiden oppiminen edellyttää erilaisia tapoja opettaa.

Opettaja tukee oppimista erilaisilla oppimateriaaleilla, joiden tulee olla selkeitä ja monipuolisia, jotta kaikki oppivat. Haaga-Helia on kehittänyt INKLU-hankkeessa yhdessä ammatillisen koulutuksen opetushenkilöstön kanssa selkeitä ja monipuolisia oppimateriaaleja.

Tässä artikkelissa kuvaan, millaiset oppimateriaalit auttavat kaikkia oppijoita oppimaan. Käytän käsitettä oppimateriaalit, jolla tarkoitan myös opetusmateriaaleja.

Oppimateriaaleissa selkeä jäsentäminen ja tekstit ovat perusasia

Oppimateriaaleja laatiessa opettajan on hyvä pitää mielessä opiskelijat, joille opetus suunnataan. Hyvä oppimateriaali sisältää oleellista tietoa opittavista asioista. Jotta opettaja voi tehdä opiskelijoille suunnattua ja sopivaa oppimateriaalia, hänen tulee tietää, mitä opiskelijat jo osaavat, mitkä ovat keskeiset tavoitteet, mitä pitää oppia ja mitä osaamista opiskelijoilla tulee olla opintojakson jälkeen.

Selkeä jäsentäminen oppimateriaaleissa tarkoittaa, että opettaja luo opittavan sisällön rakenteen opiskelijalle ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi ja sen osiksi. Opettaja auttaa opiskelijaa hahmottamaan, ymmärtämään, kytkemään käytäntöön ja perustelemaan opittavia asioita.

Siksi käsitteiden selkeyden ja selittämisen, asioiden hierarkkisuuden, ketjuttamisen sekä syy-seurausyhteyden tulee näkyä opiskelijalle. Jäsentäminen on myös esimerkiksi kokonaisuuksien palastelua pienemmiksi osiksi, työkokonaisuuksien vaiheistamista ja rajaamista.

Yleiskielen käyttäminen, lyhyet lauseet, selkeät pää- ja sivulauseet, tutut käsitteet sekä vaikeiden sanojen selittäminen auttavat opiskelijoita oppimaan. Tekstien tulee olla visuaalisesti helppolukuista. Lyhyet kappalejaot, selkeä kirjasintyyppi ja tekstin asettelu siten, että käsitellään teema kerrallaan kappaleessa, helpottavat opiskelijaa sekä auttavat häntä ajattelemaan ja muistamaan opittavaa asiaa. (Selkokeskus 2025).

Oppimateriaaleissa hyvä, yksinkertainen jäsennys ja tekstin selkeys ovat perusasioita, joita täydentävät eri aistien hyödyntäminen ja toiminnallisuus.

Eri aistien hyödyntäminen oppimateriaaleissa

Ihminen vastaanottaa informaatiota maailmasta aistien avulla. Näön avulla, äänillä, haju-, maku- ja tuntoaistien aktivoinnilla autetaan oppijoita oppimaan. Maailmamme on hyvin kuvallinen, ja muun muassa sosiaalinen media perustuu paljolti kuviin ja niiden kautta saatavaan informaatioon.

Kuvat ja videot

Oppimateriaaleissa kuvilla ja videoilla on oma paikkansa. Ne havainnollistavat ja auttavat hahmottamaan opittavaa asiaa. On olemassa valmiita kuvapankkeja (esim. Papunetin kuvapankki), joista löytyy valmiita piirros- tai valokuvia opetukseen ja kommunikointiin.

LIsäksi opettaja voi rakentaa oman alansa kuvapankkia itse tai yhdessä opiskelijoiden kanssa. Opiskelijalla on itse koottuun oppimateriaaliin omistajuus ja vahva tunneside. Opiskelijan kokoamassa oppimateriaalissa opettaja voi nähdä, havaitseeko ja onko opiskelija ymmärtänyt oleellisen opittavasta asiasta sekä miten hyvin hän hallitsee sen.

Aidoissa ympäristöissä kuvatut valokuvat ja videot ovat autenttisia ja kertovat paljon. Valokuvat ovat staattisia ja kuvaavat pysähtynyttä tilannetta. Videoissa on mukana liikkuva kuva, jolloin tekeminen konkretisoituu ja voidaan hyödyntää myös ääntä.

Kun opiskelija kuvaa työtehtävää, valokuvat tai videot havainnollistavat esimerkiksi työtehtävään tarvittavia tarvikkeita, aineita ja välineitä, työympäristöä, työn tekemistä still-kuvana, ergonomiaa, yhteistyötä, jne.

Oppimateriaaleissa opettaja voi esimerkiksi havainnollistaa opittavaa asiaa kuvilla, puhua kuvista ja sen tapahtumista opiskelijan kanssa sekä osoittaa syy-seuraus-yhteyksiä.

Ääni

Ääni tuo uuden ulottuvuuden oppimateriaaleihin. Oppimateriaaleissa ääntä voi hyödyntää sen eri muodoissa. Ääni voi olla esimerkiksi puhetta, autenttista ääntä, synteettistä ääntä tai musiikkia. Äänen taajuus, sointi, tempo ja rytmi auttavat muistamaan, oppimaan ja luovat tunnelmaa (ks. Hotulainen 2019).

Oppimateriaalien videoissa ja ääninauhoissa äänet voivat olla autenttisia tai niitä voi valikoida (esim. puhe, musiikki). Kun ääniä hyödynnetään oppimateriaaleissa, on kuulijalle annettava aikaa ja mahdollisuus ajatella. Niinpä puheen tulee olla selkeää, luonnollista puhekieltä sekä rytmiltään rauhallista.

Musiikilla voidaan luoda tunnelmaa, korostaa opittavia asioita. Musiikilla voidaan auttaa myös oppimaan siten, että toimintaan sopivalla rytmillä ja tempolla tuetaan muistamista tai tekemistä.

Toiminta ja tekeminen

Oppimateriaalit, jotka ohjaavat ja kannustavat opiskelijoita liikkumaan, tekemään ja toimimaan, aktivoivat myös oppimaan (ks. Huotilainen 2018; Huotilainen 2019). Liikunta ja toiminta vaikuttavat opiskelijoiden kognitiivisiin kykyihin: muistiin, tarkkaavaisuuteen ja oppimiseen (Huotilainen 2018).

Tekemällä oppiminen on joillekin opiskelijoille keskeistä, koska sen avulla voidaan suunnata tarkkaavaisuutta tiettyihin kohtiin ja se auttaa keskittymään. Lisäksi tekeminen auttaa muistamaan, jäsentämään opittavaa asiaa ja oppimaan. Liikkuminen ja tekeminen tukevat oppimisen lisäksi opiskelijoiden mielenterveyttä ja hyvinvointia.

Tekemällä oppiminen ja yhdessä tekeminen tuovat oppimiseen mukaan myös sosiaalisen ulottuvuuden. Kun opiskelijat tekevät yhdessä, he oppivat yhdessä, oppivat tuntemaan toisensa ja sosiaalinen vuorovaikutus, opiskelijoiden välinen yhteys ja yhteisöllisyys vahvistuvat. Toimintaan kannustava ja toimintaa edellyttävä oppimateriaali tukee siis oppimista monella tapaa.

Haju-, maku- ja tuntoaisti

Haju-, maku- ja tuntoaistia voidaan ammatillisessa koulutuksessa hyödyntää oppimateriaaleissa. Haju- ja makuaistien tuottamat elämykset sekä tunnusteleminen jäävät vahvasti ihmisen tunnemuistiin, jolloin ne tukevat muistamista ja oppimista (Papunet 2024). Ne ovat rikkaus ja elämyksen tuottajia opiskelijoille.

Eri alojen työtehtävissä ja osaamisessa haju-, maku- ja tuntoaistien tuottamalla informaatiolla on tärkeä rooli. Opiskelijat voivat haistaa, maistaa ja tunnustella eri asioita sekä tunnistaa, arvioida ja perustella niiden tuottaman tiedon avulla asioita.

Saavutettava ja monipuolinen oppimateriaali auttaa osallistumaan ja oppimaan

Saavutettava ja monipuolinen oppimateriaali lisää opiskelijoiden mahdollisuutta osallistua ja toimia aktiivisena oppijana. Oppimateriaalien monipuolisuus sekä niiden tuottamat muistamista ja oppimista aktivoivat elementit auttavat ja motivoivat opiskelijoita oppimaan.

Oppimateriaaleissa voidaan hyödyntää opiskelijoiden kiinnostuksen kohteita, vahvistaa mielikuvia, rakentaa yhteisöllisyyttä ja tukea opiskelijoiden hyvinvointia. Opettaja voi tuottaa oppimateriaalia itse tai tehdä niitä yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Oppimateriaaleja kehitettäessä opettaja voi perehtyä selkeän oppimateriaalin tekemiseen esimerkiksi Selkokeskuksen sivustolla. Vierko-hanke on tuottanut monipuolista ja selkeää materiaalia eri alojen opetukseen ammatillisessa koulutuksessa. Niitä löytyy Vierko-hankkeen verkkosivuilta (VIERKO — Keuda) ja Avointen oppimateriaalien kirjastosta hakusanalla Vierko.

Monipuolisiin oppimateriaaleihin liittyvät myös oppimisympäristöt, koska suuri osa oppimateriaaleista on digitaalista ja virtuaalisessa ympäristössä. Oppimateriaaleja voi olla muun muassa työsaleissa ja työpaikoilla. Hyvin kohdennetut oppimateriaalit ovat juuri siellä, missä opiskelijat niitä tarvitsevat, ja ne ovat tarkoituksenmukaisissa muodoissa sekä sisältävät opiskelijalle sopivasti oppimisen haasteita.

Parhaimmillaan opettajalla on valikoima erilaisia ja eri tavoin opiskelijoiden oppimista aktivoivia oppimateriaaleja, joista hän valitsee opiskelijan kanssa tämän tavoitteisiin, oppimiseen ja oppimisympäristöön sopivimmat.

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu on mukana kansallisessa INKLU-hankkeessa (INKLU -Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta) 1.3.2024-31.8.2026.

Hankkeessa kehitetään inklusiivista koulutusta ja ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien opiskelijoiden tarvitsemaa erityistä tukea opintojen aikana sekä tuetaan työllistymistä.

Tämä julkaisu on osa hankkeessa jaettavia erityisopetukseen ja ohjaukseen liittyviä hyviä käytänteitä.

Lähteet

Huotilainen, M. 2018. Aivot, liike ja oppiminen. Video. Katsottu 24.9.2025.

Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat. Santalahti. Jyväskylä.

Kuntoutussäätiö. Kuntoutussäätiö – Kuntoutuksen suunnannäyttäjä kaikille. Viitattu 25.9.2025.

Papunet 2024. Haju- ja makuaistit. Viitattu 25.9.2025.

Selkokeskus 26.6.2025. Näin kirjoitat selkokieltä. Viitattu 25.9.2025.