Pro
Siirry sisältöön
Opiskelu

Tue etäopiskelijaa oman oppimiskokemuksen luomisessa

Kirjoittajat:

Hanna Mäenpää

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Kaisa Tsupari

lehtori / senior lecturer
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 05.06.2025

Tarjoamme yhä joustavampia ja yksilöllisempiä kursseja virtuaalisina, ja opettajat ovat löytäneet innovatiivisia tapoja vuorovaikuttaa oppijoiden kanssa.

Kun opiskellaan kampuksen ulkopuolella, oppiminen on alttiimpaa keskeytyksille verrattuna perinteiseen luokkahuoneeseen. Etäopiskelijan vastuulle onkin tullut oman ympäristön järjestäminen niin, että se tukee oppimista.

Jotta voitaisiin kehittää opetuskäytäntöjä paremmin etänä opiskelevaa tukeviksi, etäoppimisen ympäristötekijöiden ymmärrys on tärkeää. Kun etäoppimisen arkea ja tapoja ymmärretään, voidaan opiskelijoiden tarpeisiin vastata paremmin ja siten luoda hyvää oppimiskokemusta.

Haaga-Heliassa tehdyssä väitöskirjatutkimuksessa perehdyttiin siihen, mitkä tekijät etäopiskelijat kokivat ympäristössään positiivisena ja mitkä negatiivisena. Tutkimukseen osallistui 90 opiskelijaa Haaga-Helian verkkovälitteisesti toteutettavilta opintojaksoilta. Tässä artikkelissa kuvaillaan heidän opiskeluympäristöjään ja kokemustaan etäopiskelijoina.

Ympäristö vaikuttaa oppimiskokemukseen

Ympäristön ominaisuudet ovat olennaisia etäopiskelussa. Etäopetusta ajatellen räätälöity kotona oleva tila koettiin tutkimuksessa opiskelun kannalta tärkeäksi. Kahvin ja välipalojen helppo saatavuus vaikuttivat oppimiseen myönteisesti.

Etäopiskelijat mainitsevat, että hyvä sää tai jopa vuodenaika vaikuttavat oppimiskokemukseen. Aurinkoinen sää inspiroi tekemistä, mutta myös houkuttelee ulkoiluun. Synkkä sää heikentää oppimisen kokemusta.

Etäopiskelu mahdollisti pidemmät yöunet ja torkkumisen luentojen välillä. Se antoi vapauden fyysiseen ilmaisuun.

Sain kuunnella rauhassa enkä joutunut miettimään, miltä näytin.

Oheistekeminen haastaa keskittymistä

Huomion kiinnittyminen muuhun kuin opiskeluun voi toimia vitkuttelun tai opiskelun väistelyn mahdollisuutena. Oheistekemisellä tarkoitetaan sellaisia arjen toimintoja, joita voi kotona tehdä samanaikaisesti kuin opiskella tai opiskelun sijasta. Kotona huomaa kaikki pienet asiat, joista pitäisi huolehtia. Toisaalta moniajon saatettiin kokea helpottavan arjen rutiineja.

Joskus kävelen ympäri asuntoa, siivoan ja laitan ruokaa kuunnellessani opettajaa, jos ei ole tarpeen nähdä näyttöä koko ajan.

Ajatukset harhailevat helpommin siivoukseen ja viikonlopun menojen suunnitteluun kuin esimerkiksi koulussa tai kirjastossa.

Parempaa ajanhallintaa ja joustoa

Etäopiskelijat mainitsivat usein stressin, tiukat aikataulut ja keskittymisvaikeudet negatiivisesti opiskeluun vaikuttavina tekijöinä. Osallistujat toivat esiin vaikeuksia erottaa oppimistoimintaa ja vapaa-aikaa. Yleisesti he kokivat, että aika on niukka resurssi, ja että heidän elämässään on paljon aikapaineita.

Teen koulutöitä, kun minulla on aikaa, mikä vaihtelee lyhyelläkin aikavälillä!

Erityisesti pienten lasten vanhemmat tuovat esiin aikatauluhaasteet. Toisaalta lasten hoitamisen mahdollistuminen opintojen ohessa todettiin parantavan ylipäänsä valmiuksia osallistua koulutukseen.

Opiskelijat hallitsevat aikaansa autonomisemmin etäopetuksessa ja erityisesti työn ohessa opiskelevat arvostavat joustavuutta. Etäopetukseen osallistumisen koettiin sujuvoittavan työn ja opiskelun välistä siirtymää. Sen koettiin mahdollistavan aikataulullisesti joustavan liikkumisen paikasta toiseen.

Teknologian käyttö on huoletonta

Kysely paljasti, etteivät laiteongelmat vaikuttaneet merkittävästi etäopiskelukokemukseen. Kotona opiskelun mainittiin parantavan oppimiskokemusta, sillä kotona saattaa olla parempi laitekokoonpano kuin mitä korkea-asteen koulu voi tarjota kampuksella.

Näyttää siltä, että nykyaikaisessa etäopetuksessa Suomessa on riittävän luotettava verkko toimivan oppimiskokemuksen perusedellytyksenä. Positiivisena tekijänä oppimiskokemukseen vaikuttava, sopiva verkkonopeus vaadittiin ainakin online-videoiden käytössä tarpeelliseksi.

Sosiaalinen ympäristö

Etäopiskelun kerrottiin mahdollistavan sosiaalisen kanssakäymisen perheen ja oman lähipiirin kanssa. Osallistujat raportoivat myös sosiaalista vuorovaikutusta eläinten, kuten kissojen ja koirien, kanssa.

Joskus hieman häiritsevää (kuten nyt kissa pöydällä näppäimistön tiellä), mutta yleisesti ottaen lemmikit tuovat iloa päivään.

Joskus opiskelijatoverit osallistuivat etäopiskeluun yhdessä. Myös puhelut vertaisopiskelijoiden kanssa piristivät. Toisaalta online-puhelusta (varsinkin ilman videoita) puuttui iloisuutta, mikä vähensi motivaatiota.

Opiskelijakaverini ja minä kuuntelimme luentoa, mikä vaikutti positiivisesti. Oli mukavaa keskustella asioista luennon jälkeen.

Opetuksen organisointi ja opettajan rooli

Kurssitasolla oppimiskokemus hahmottui pedagogiikkaan ja käytännön asioihin liittyvänä kokonaisuutena. Viestintään liittyvät asiat olivat tyypillisiä näkökulmia, kun opiskelijat kuvasivat opettajatasolla vaikuttavia motivaatiotekijöitä.

Kyselyyn osallistujat korostivat opettajan merkitystä oppimiskokemuksen luomisessa. Opettajien ammattitaitoa pidettiin tärkeänä oppimiskokemuksen kannalta.

Opettajat, jotka eivät ole kovin hyviä pitämään interaktiivisia online-luentoja, vaan puhuvat monotonisesti käydessään läpi PowerPoint-dioja.

Jotkut opettajat ovat todella hyviä, ja heidän luentojaan on helppo seurata ja ymmärtää. Ja kuunnella tietysti.

Ryhmätyön mainittiin heikentävän oppimiskokemusta. Henkilökohtainen ajanhallinta on vaikeaa erityisesti ryhmätöissä, kun vertaisilla on samanlaisia haasteita arjessaan. Epäselvät ohjeet tai niukat oppimateriaalit olivat tyypillisiä heikentyneen oppimiskokemuksen ominaisuuksia. Yksinkertaiset ohjeet ja selkeä aikataulu tekivät kokemuksesta motivoivan ja mielekkään.

Opiskelijalähtöisyys koulutuksen kehittämisessä

Tutkimus paljasti, että etäopiskelun konteksti on opiskelijan näkökulmasta dynaaminen ja kerroksellinen käsite. Sama ympäristön tekijä voi ilmetä sekä negatiivisena että positiivisena. Esimerkiksi aurinkoinen sää ja lintujen laulu ulkona helpottivat oppimista, mutta toisaalta sää houkutteli opiskelun sijaan ulkoiluun. Samankaltainen ambivalenttius näkyy niin sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, kuin ajanhallinnassakin. Ilmiö voidaan tunnistaa inhimillisen, kokonaisvaltaisen todellisuuden monimuotoiseksi kokemukseksi.

On asioita, joihin opettaja ei voi etäopetuksessa vaikuttaa, mutta etäopiskelijoiden kokemuksellisuuden ymmärtäminen paremmin antaa taustatietoa opettajille opetuksen suunnittelua varten.

Tutkimuksen tulos osoittaa, että opiskeleminen on vain osa henkilön elämää – ja etäoppimisen kontekstissa muiden elämän osa-alueiden merkitys korostuu opiskelijan todellisuudessa. Suosittelemme opetuksen suunnittelussa mukana olevia ammattilaisia ottamaan huomioon muuttuvat hetket, joita opiskelijat arjessaan kohtaavat. Joustavuus ja vaihtuvat tilanteet huomioiva opiskelijamyönteisyys voivat parantaa etäoppimisen mahdollisuuksia ja tuloksia.

Tutkimuksen tuloksena syntyi viitekehys pedagogiseksi opettajan työkaluksi, jota voidaan hyödyntää etäopiskelijoiden opastamiseen suotuisan oppimistilanteen luomiseksi.

Pedagogista tehokkuutta alleviivaten malli nimettiin kansantarun henkilöihin viitaten Flora, Fauna and Merry Weather -malliksi. Mallin avulla opettaja voi viestiä opiskelijalle tilannetekijöiden huomioimisen merkityksestä etäopiskelutilanteessa. Mallissa Flora viittaa ympäristötekijöihin, Fauna sosiaaliseen ympäristöön ja Merry Weather laajempaan etäoppimisen fyysiseen kontekstiin, jossa huomioidaan vaikuttavat tekijät laajasti.

Kirjoitus perustuu tutkimukseen Tsupari, K., Mäenpää, H., Dirin, A., & Nieminen, M. 2025. Flora, Fauna, and Merry Weather: The Impact of Situational Context on the Distance Learning Experience in Higher Education. Journal of Educational Technology Systems, 0(0).

Kuva: Shutterstock