Osana 3AMK Liikuttaa -hanketta toteuteutimme kokeilun, jossa systemaattisesti hyödynsimme erilaisia toiminnallisia menetelmiä osana liikeagenttitoimintaa. Kokeilussa liike integroitiin oppimiseen aktivoivin menetelmin osana lähiopetuksena toteutettua opintojaksoa. Opiskelijat osallistuivat toiminnallisiin harjoituksiin, kuten janaan, post-it-tehtäviin, kampussuunnistukseen, QR-kooditehtäviin, kulttuurikävelyyn ja Pomodoro-tekniikkaan. Erityisen pidettyjä olivat Campus Race -ryhmäytyminen, Learning Café, bingo, liikkuva opiskelu -kortit ja aktivoivat tauot, jotka toivat energiaa ja vaihtelua oppimiseen.
Hankkeessa luomme ja lanseeraamme opiskelukykyisyyttä edistäviä pedagogisia käytänteitä ohjaukseen ja opetukseen, josta tämä kokeilu on esimerkki. Kirjoituksessa tarkastelen opiskelijoiden kokemuksia tästä kokeilusta.
Liike tukee oppimista
Paljon on kirjoitettu liikkeen hyödyistä opiskelussa ja oppimisessa, ja tutkimukset (Kangas 2021; Opiskelijoiden Liikuntaliitto 2024) osoittavat, että opiskeluun liitetty liike
- parantaa muistia, keskittymistä ja ongelmanratkaisukykyä
- edesauttaa uuden oppimista, tiedon prosessointia ja tarkkaavaisuutta
- tiivistää yhteisöllisyyttä
- edistää viihtyvyyttä opiskeluympäristössä.
Miten omassa kokeilussamme, nostavatko opiskelijat palautteissaan samoja asioita? Opiskelijamme kokivat saaneensa hyödyllistä tietoa liikkeen merkityksestä oppimiselle. Suurin osa vastaajista kertoi ymmärryksensä lisääntyneen ja huomanneensa, kuinka fyysinen aktiivisuus voi edistää keskittymistä ja tiedon omaksumista. Liikkeen ja oppimisen yhdistäminen ei ollut kaikille entuudestaan tuttua, mutta kokeilu tarjosi konkreettisia esimerkkejä siitä, miten pienetkin aktivoivat harjoitteet voivat tukea opiskelua. Sain tämän opintojakson yhteydessä tietoa liikkeen merkityksestä, totesi yksi opiskelija kyselyssä. Toinen opiskelija mainitsi: Huomaan nyt muutosta omaan suhtautumiseeni liikkeeseen. Nämä kommentit kertovat sitä, että opiskelijat todella havahtuivat liikkeen merkitykseen opintojensa tukena.
Liike tekee opiskelusta mielekkäämpää
Opiskelijat osallistuivat monipuolisiin toiminnallisiin harjoituksiin, ja heidän kokemuksensa näistä menetelmistä olivat pääosin positiivisia. Motivaatio osallistua toiminnallisiin tehtäviin vaihteli, mutta suurin osa opiskelijoista koki tehtävien rikastuttaneen oppimiskokemusta. Erityisesti ryhmässä toteutettavat menetelmät saivat kiitosta. Liikettä sisältävät harjoitukset auttoivat pysymään virkeänä ja paransivat opiskeluun keskittymistä.
Moni huomasi myös, että toiminnalliset menetelmät tekivät oppimisesta mielekkäämpää, ja opiskeltavat asiat jäivät paremmin mieleen. Opintojaksolle lisätty liike on vaikuttanut vireystilaani ja keskittymiskykyyni positiivisesti, totesi yksi opiskelija. Toinen kommentoi: Opintojaksolle lisätty liike on vaikuttanut läsnäolooni ja oppimiseeni positiivisesti. Nämä kommentit tukevat ajatusta, että liike todella auttaa opiskelijoita olemaan virkeämpiä ja keskittyneempiä.
Toiminnallisuus osaksi opetusta
Opiskelijoiden kokemukset osoittavat, että liikkumisen lisääminen opetukseen voi tuoda monia hyötyjä, ja tukee aiheesta tehtyjä tutkimuksia. Toiminnalliset menetelmät koettiin virkistäviksi, ja ne auttoivat jaksamaan pitkien opintopäivien aikana. Moni opiskelija koki, että liikkuvat oppimismenetelmät eivät ainoastaan parantaneet keskittymistä, vaan tekivät oppimisesta hauskempaa ja yhteisöllisempää.
Liike on olennainen osa hyvinvointia ja oppimista. Sen integrointi osaksi opetusta ei ainoastaan paranna vireystilaa, vaan myös tukee tiedon omaksumista ja edistää opiskelijoiden hyvinvointia. Tämä kokeilu vahvisti käsitystä siitä, että pienilläkin muutoksilla voidaan edistää oppimista merkittävästi. Opiskelijat toivoivat vastaavanlaisia menetelmiä myös muille kursseille, mikä osoittaa, että liikettä hyödyntävälle opetukselle on tarvetta ja kysyntää.
Liikkeen integrointi osaksi opetusta ei ole vain trendi, vaan se on tutkitusti tehokas tapa parantaa oppimista, vireystilaa ja opiskelijoiden hyvinvointia. Pienillä muutoksilla voidaan parantaa oppimiskokemusta merkittävästi – liike todella on lääke.
3AMK Liikuttaa -hanke tukee opiskelijoiden ja koko korkeakouluyhteisön fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia liikkeen ja liikunnan keinoin. Hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuri ministeriö.
Lähteet
Kangas, S. 2021. Miksi liike on tärkeää? – Lisää liikettä opetukseen. LAB Pro. Luettu: 7.3.2025.
Opiskelijoiden Liikuntaliitto. 2024. Tutkimukset osoittavat, että opiskeluun liitetty liike parantaa oppimista. Luettu: 7.3.2025.
Kuva: