Pro
Siirry sisältöön
Matkailu

Kohti kannattavaa ruokamatkailuliiketoimintaa

Suomalainen ruokamatkailu tarjoaa valtavan potentiaalin niin matkailualan toimijoille kuin ruokakulttuurista kiinnostuneille matkailijoille. Moni upeita ruokamatkailuelämyksiä tarjoava yrittäjä painii kuitenkin kannattavuuden kanssa.

Kirjoittajat:

Sami Benamed

yrittäjä, Son of Punch
vieraileva opettaja, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Sini Garam

ruokamatkailun lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 20.09.2024

Ruokamatkailu on yksi nopeimmin kasvavista matkailun sektoreista maailmalla. Tämä kasvu on osa laajempaa ilmiötä, jossa matkailu on yleisesti osoittautunut merkittäväksi talouden kasvun ajuriksi useissa maissa ja alueilla (OECD 2020).

Ruokamatkailu ei ainoastaan tue paikallistalouksia tarjoamalla työpaikkoja ja lisätuloja vaan myös edistää kestävää matkailua ja paikallisen kulttuuriperinnön säilymistä (World Food Travel Association 2023). Ruokamatkailulla on valtava potentiaali toimia myös Suomen maakuvatyön, matkailun vetovoimaisuuden ja kilpailukyvyn tukena sekä parantaa elintarvike- että matkailusektorin kilpailukykyä (TEM 2022).

Liiketoiminnan on kuitenkin oltava kannattavaa – se on pelin sääntö numero yksi. Viime vuodet ovat selvästi osoittaneet, että haastavassakin ympäristössä voi menestyä. Siihen tarvitaan liiketoiminnan ymmärrystä, resilienssiä ja dynaamisuutta: kykyä kehittyä.

Kolme vinkkiä kannattavuuteen muutoksen ja mahdollisuuksien keskellä

Vinkki 1: Johda ja kehitä tiedolla 

Liiketoiminnan kehittämisessä on tärkeää hyödyntää oman tuloslaskelman tarjoamaa tietoa. Tiedolla johtamisella ja tekoälyllä on merkittävä rooli tulevaisuuden ravintola- ja matkailuliiketoiminnassa. Ne mahdollistavat ennakoinnin ja tarvittavien toimenpiteiden optimoinnin. Tiedolla johtaminen auttaa operatiivisen toiminnan suunnittelussa, kestävän liiketoiminnan suunnittelussa, resurssien ja riskien hallinnassa, palvelutarjonnan rakentamisessa, myynnin ja markkinoinnin kohdentamisessa.

Tekoälyanalytiikka ja ennustetyökaluja voi hyödyntää esimerkiksi kysynnän ennustamiseen ja resurssien kohdentamiseen (Visit Finland 2021). Omaa tiedolla johtamisen osaamista voi vahvistaa muun muassa Hungry for Finland – toiminnallisen ekosysteemin rakentaminen -hankkeen webinaarien avulla (Haaga-Helia 2024b).

Vinkki 2: Keskity yhteen kohderyhmään kerrallaan 

Jokaiselle jotakin on yhtä tyhjän kanssa. Sen sijaan keskittymällä esimerkiksi yhteen kohderyhmään kerrallaan voi luoda jotakin kohderyhmää puhuttelevaa, poikkeuksellista ja ainutlaatuista. Erilaisten matkustajatyyppien huomioiminen ja heidän kiinnostustensa mukaisten ruokamatkailutuotteiden ja -palveluiden kehittäminen on keskeistä kilpailukyvyn kannalta. Visit Finlandin päivitetyt matkustajaprofiilit auttavat juuri tässä kehittämistyössä.

Profiilit perustuvat suureen kohderyhmätutkimukseen (n= 16 000), jossa mukana oli kahdeksan pääkohdemarkkinaa: Alankomaat, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Ranska, Ruotsi, Saksa ja Yhdysvallat. Vastausten perusteella on tunnistettu kymmenen asiakaspersoonaa, kuten luotoa arvostavat Nature Lover ja Outdoor Explorer, tai kulttuuria arvostavat Lifestyle Traveller ja Culture Traveller. (Visit Finland 2023)

Vinkki 3: Rakenna vahva verkosto 

Verkostoitumalla, keräämällä ympärille osaajia, tarjoamalla omaa osaamista tai pyytämällä apua voi kasvattaa resilienssiä. Usein auttamisen henki palautuu takaisin odottamattomina mahdollisuuksina.

Esimerkiksi ruokamatkailutoimijoille on tarjolla kaikille avoin valtakunnallinen ruokamatkailuverkosto. Sen tavoitteena on tuottaa lisäarvoa ja hyötyä kaikille ekosysteemin jäsenille, levittää hyviä käytänteitä, tiivistää yhteistyötä sekä maaseutu- ja kaupunkirajat sekä toimialat ylittävää verkostoitumista (Haaga-Helia 2024a). 

Mitä tarttis yrittää? -webinaarissa ravintola-alan moniyrittäjä Sami Benamed kertoo kannattavasta ruokamatkailuliiketoiminnan kehittämisestä.

Mitä tarttis? -webinaarisarjassa paneudutaan ruokamatkailuliiketoiminnan kehittämisen tukemiseen. Webinaarisarja on osa Euroopan Unionin rahoittaman Hungry for Finland – Toiminnallisen ekosysteemin rakentaminen -hankkeen toimintaa, joka on Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020 (siirtymäkausi 2021–2022).

Hankkeen tavoitteena on ruokamatkailun verkostojen kehittämisen ja osaamisen lisäämisen tukea yrityksiä ja alueita kehittämään ruokamatkailutuotteista kannattavia, elämyksellisiä ja ostettavia vastuullisesti (Haaga-Helia 2024a).

Lähteet

Adamsson, K. & Havas, K. 2020. Suomen ruokamatkailustrategia 2020–2028. Haaga-Helian julkaisut 7/2020. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Helsinki.

Haaga-Helia 2024a. s.a. Hungry for Finland – toiminnallisen ekosysteemin rakentaminen. Luettu 16.9.2024.

Organisation for Economic Co-operation and Development. 2020. Chapter 3. Rethinking tourism success for sustainable growth. OECD Tourism Trends and Policies 2020. Paris: OECD Publishing.

Työ- ja elinkeinoministeriö. 2022. Yhdessä enemmän – kestävää kasvua ja uudistumista Suomen matkailuun: Suomen matkailustrategia 2022–2028 ja toimenpiteet 2022–2023. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2022:51. Työ- ja elinkeinoministeriö. Helsinki.

Wolf, E. 2024. State of the Industry: Food & Beverage Tourism in 2024. Wold Food Travel Association. Luettu 16.9.2024.