Korkeakoulujen odotetaan tarjoavan opiskelijoilleen uusinta tietoa opetettavilta aloilta. Opettajien tulisi olla perillä alan viimeisimmistä muutoksista ja osata luodata opiskelijoita myös tulevaisuuteen. Miten tämä onnistuu sellaisilla aloilla, jotka muuttuvat erityisen nopeasti?
Yksi keskeinen pedagoginen ratkaisu on asiantuntijavierailut osana opetusta. Kyseessä on systemaattinen pedagoginen malli, jossa viikoittaiset asiantuntijaluennot täydentävät opettajan tarjoamaa teoreettista viitekehystä. Tavoitteena ei ole korvata opetusta ulkopuolisilla asiantuntijoilla vaan rakentaa oppimisympäristö, jossa ajantasainen työelämätieto ja pysyvämpi tietoperusta täydentävät toisiaan.
Olemme hyödyntäneet asiantuntijavierailuja Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Dataohjautuvan markkinoinnin opintojaksolla. Markkinointi on hyvä esimerkki nopeasti muuttuvasta alasta: työkalut, datalähteet ja algoritmit kehittyvät vinhaa vauhtia.
Autenttisen oppimisen periaatteet osana opetusta
Kyseinen pedagoginen lähestymistapa nojaa autenttisen oppimisen periaatteisiin. Asiantuntijavierailut tukevat autenttisen oppimisen periaatteita monin tavoin. Vierailijoiden tuomat esimerkit ja tapausesimerkit muodostavat opiskelijoille aidon kontekstin. Se heijastaa todellisuutta, jossa dataohjautuvaa markkinointia käytännössä toteutetaan yrityksissä. Asiantuntijoiden kuvaamat projektit ja käytännön työskentelymallit toimivat myös asiantuntijuuden toimintamalleina. Niiden avulla opiskelijat hahmottavat, millaista ajattelua ja päätöksentekoa alan ammattilaiset käyttävät arjessaan. (Herrington & Oliver 2000.)
Opiskelijat saavat eri asiantuntijavierailujen kautta mahdollisuuden tarkastella ilmiöitä useista eri näkökulmista, kun alan ammattilaiset tuovat esiin erilaisia rooleja, organisaatiokulttuureja ja toimintatapoja. Tämä laajentaa ymmärrystä dataohjautuvasta markkinoinnista ja tuo esiin, ettei alalla ole vain yhtä oikeaa tapaa toimia. Vierailut myös kannustavat opiskelijoita esittämään ja perustelemaan omaa osaamistaan ja ajatteluaan. (Herrington & Oliver 2000.)
Lisäksi autenttiset työelämäkontaktit tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden reflektoida osaamistaan suhteessa siihen, mitä työelämässä arvostetaan nyt ja tulevaisuudessa (Herrington & Oliver 2000). Vierailut tekevät näkyväksi sen, miten dataohjautuvan markkinoinnin osaamista rakennetaan ja millaisia polkuja pitkin eri ammattilaiset ovat alalle päätyneet.
Nopeasti muuttuva toimiala haastaa opettajaa kaksoisrooliin
Asiantuntijavierailuihin pohjautuvassa dataohjautuvan markkinoinnin opetuksessa opettajalla on erityinen kaksoisrooli. Yhtäältä on tarjottava kestävää teoreettista ymmärrystä ja toisaalta pystyttävä reagoimaan nopeasti muuttuvan dataohjautuvan markkinoinnin kehitykseen.
Kestävä teoreettinen ymmärrys ja tietoperusta liittyvät muun muassa aiheisiin ja käsitteisiin, jotka eivät vanhene, vaikka työkalut ja algoritmit päivittyvät. Näihin kuuluvat esimerkiksi datan rooli liiketoiminnan kehittämisessä, dataohjautuvan organisaatiokulttuurin rakentaminen, markkinoinnin mittaamisen peruslogiikat sekä datan laadun merkitys. Muodostetaan siis oppimisen perusta, johon opiskelija voi kiinnittää myöhemmin uusia teknologioita ja menetelmiä.
Samalla opettajan rooli on nykypäivänä yhä useammin fasilitoiva. Opettaja ei ole vain tiedon välittäjä vaan oppimisprosessin muotoilija. Hän ohjaa keskusteluja, rakentaa dialogisia kokonaisuuksia ja auttaa opiskelijaa ymmärtämään, miten asiantuntijoiden esiin tuoma tuore tieto suhteutuu oppimisen tavoitteisiin.
Opettaja ei ole vain tiedon välittäjä vaan oppimisprosessin muotoilija.
Dataohjautuvan markkinoinnin opintojaksolla opettaja paitsi opettaa tietoperustaa myös suunnittelee ja fasilitoi asiantuntijakeskusteluja ja vierailuja. Hän valmistaa opiskelijoita vastaanottamaan asiantuntijoiden näkemyksiä, taustoittaa vierailujen teemoja ja auttaa jäsentämään kuultua osaksi laajempaa kokonaisuutta.
Myös nykytutkimuksen mukaan opettajan fasilitoiva rooli lisää opiskelijoiden motivaatiota, osallistumista ja oppimistuloksia. Fasilitoivasti toimiva opettaja rakentaa opetuksesta vuorovaikutteisen ja opiskelijalähtöisen, tukee kriittisen ajattelun kehittymistä ja vahvistaa opiskelijoiden valmiuksia itsenäiseen oppimiseen. Tutkimus korostaa lisäksi, että fasilitoivaan rooliin kuuluu vastuun siirtäminen vähitellen opiskelijoille, mikä tukee heidän kehittymistään autonomisiksi ja itsevarmoiksi oppijoiksi. (Cahyono & Rusiadi 2025, 205.)
Asiantuntijavierailut käytännössä
Dataohjautuvan markkinoinnin opintojaksolla asiantuntijavierailijat ovat olleet aidosti mukana kurssin arjessa ja sisällöissä. He ovat perehtyneet jakson teemoihin ja kiinnittäneet puheenvuoronsa opettajan rakentamaan teoreettiseen kokonaisuuteen. Vierailut eivät ole olleet irrallisia esityksiä vaan jatkumoa ennakkoon opitulle.
Vierailijoiden näkökulmat muodostavat monipuolisen kuvan siitä, millaista osaamista dataohjautuvassa markkinoinnissa tarvitaan. He avaavat osaamisalueensa tärkeimmän perusosaamisen ja kuvaavat keskeisiä datalähteitä, joita yrityksissä hyödynnetään.
Konkreettisten esimerkkien kautta opiskelijat pääsevät seuraamaan, millaista dataa hakukonemarkkinoinnissa, web-analytiikassa, sosiaalisen median markkinoinnissa, sähköpostimarkkinoinnissa ja digitaalisessa mainonnassa syntyy sekä miten tätä dataa tulkitaan käytännössä. Näin nähdään, miten data muuntautuu irrallisista numeroista ymmärrettäviin kokonaisuuksiin.
Vierailijoiden näkökulmat muodostavat monipuolisen kuvan siitä, millaista osaamista dataohjautuvassa markkinoinnissa tarvitaan
Vierailuilla esitellään myös erilaisia työkaluja ja niiden käyttöä yritysten arjessa. Opiskelija näkee, miten kampanjoita suunnitellaan, miten tuloksia seurataan ja miten dataa hyödynnetään päätöksenteossa. Hän pystyy hahmottamaan, ettei kyse ole vain yksittäisten järjestelmien osaamisesta vaan kokonaisesta ajattelutavasta, jossa data kytkeytyy saumattomasti markkinoinnin suunnitteluun ja kehittämiseen.
Merkittävä osa vierailujen annista on liittynyt työelämätaitoihin ja urasuunnitteluun. Asiantuntijat jakavat vinkkejä osaamisen kehittämiseen ja työllistymiseen. He kertovat, millaista osaamista tällä hetkellä arvostetaan ja mihin suuntaan asiantuntijuutta voi alkaa suunnata jo opintojen aikana. He kuvaavat myös alan tulevaisuuden näkymiä sekä pohtivat tekoälyn ja automaation tuomia muutoksia dataohjautuvan markkinoinnin työhön.
Vierailijoiden omat urapolut ja persoonat ovat olleet vahvasti esillä. Erilaiset taustat ja tarinat ovat tehneet dataohjautuvasta markkinoinnista inhimillisen ja helposti lähestyttävän. Ala näyttäytyy monipuolisena kokonaisuutena, johon voivat löytää paikkansa hyvin erilaiset ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita eri asioista ja ovat kerryttäneet erilaista kokemusta.
Kohti ketterää ja tulevaisuuteen suuntautuvaa markkinoinnin opetusta
Dataohjautuva markkinointi uudistuu nopeammin kuin yhtäkään oppimateriaalia ehditään päivittämään. Opintojakson suunnittelussa korostuu ajatus siitä, että tärkeintä ei ole yksittäisten työkalujen tekninen hallinta, vaan kyky ymmärtää kokonaisuuksia ja soveltaa osaamista muuttuvissa tilanteissa. Asiantuntijavierailut tukevat ajatusta tarjoamalla opiskelijoille ajantasaisen näkymän siihen, miten yritykset hyödyntävät dataa, millaisia haasteita ne kohtaavat ja millaista osaamista tällä hetkellä tarvitaan.
Asiantuntijoiden käytännön tarinat, konkreettiset esimerkit ja erilaiset urapolut toimivat myös tärkeänä inspiraationa opiskelijoille. Vierailut tuovat opetukseen inhimillisen ulottuvuuden ja näyttävät, että dataohjautuvan markkinoinnin kenttä rakentuu monenlaisista ihmisistä, taustoista ja tavoista oppia. Opiskelijat näkevät, että myös heidän osaamiselleen ja persoonalleen on tilaa kehittyvässä markkinoinnin kentässä.
Lähteet
Cahyono, D. & Rusiadi, R. 2025. The role of the teacher as a facilitator in the learning process: A review of educational psychology. International Journal of Teaching and Learning (INJOTEL), 3, 1, s. 205–212
Herrington, J. & Oliver, R. 2000. An instructional design framework for authentic learning environments. Educational Technology Research and Development, 48, 3, s. 23–48.