Haaga-Heliassa pilotoitiin kevään ja kesän 2025 aikana useilla virtuaalisilla opintojaksoilla Smowl-etävalvontasovellusta. Yksi pilotoitavista opintojaksototeutuksista oli opettamani, kaikille opiskelijoille pakollinen ruotsin opintojakso, jossa etävalvontasovellusta hyödynnettiin kirjallisen osion kokeessa.
Kirjoituksessa jaan kokemuksiani pilotoinnista, joka oli opintojaksototeutukseni osalta onnistunut.
Arvosanoja ennen pilotointia ja pilotoinnin aikana
Ruotsin virtuaalisten opintojaksojen kirjalliset tentit ovat ennen kevään ja kesän pilotointijaksoa olleet valvomattomia. Valvomattoman kirjallisen kokeen arvosanojen keskiarvo on ollut toteutuksillani yli 3,5 asteikolla 0-5, kun taas etävalvottujen kokeiden keskiarvo tämän kesän pilottitoteutuksella oli 2,3. Valvomattomista Moodle-kokeista ei ole ennen pilotointijaksoa välttämättä tullut yhtään hylättyä arvosanaa toteutusta kohden, kun taas pilottitoteutuksella hylättyjä arvosanoja tuli viisi.
Toteutuksilla, joilla on ollut valvomaton kirjallinen koe, on suurempia arvosanavaihteluita kirjallisen ja suullisen arvosanan välillä, ja nimenomaan niin päin, että kirjallisen kokeen arvosana on korkeampi kuin suullisen keskustelun arvosana. Ei ole tavatonta, että joku opiskelija on saanut arvion hyvistä taidoista kirjallisesta valvomattomasta kokeesta, mutta suullisesta keskustelusta hän ei ole päässyt läpi. Pilottitoteutuksellani opiskelijan kirjallisen ja suullisen osaamisen arvosana vaihteli korkeintaan yhdellä arvosanalla, ja kirjallisesta kokeesta korkeampien arvosanojen saajat onnistuivat hyvin myös suullisissa loppukeskusteluissa.
Valvontahavaintoja pilottitoteutuksella
Aivan etävalvontapilotin aluksi tarkistin kirjalliseen kokeeseen osallistuneiden henkilöllisyyden. Kaikki kokeeseen osallistuneet olivat toteutukselle ilmoittautuneita opiskelijoita.
Tämän jälkeen tarkistin pysäytyskuvat koetta tekevistä opiskelijoista. Suurin osa opiskelijoista suuntasi katseensa koko kokeen ajan ruutuun, mutta joillakin katse hakeutui toistuvasti yhteen kohtaan sivulle, mikä herätti epäilyksiä mahdollisesta vilpistä. Katseen toistuva hakeutuminen pois ruudulta ei kuitenkaan nykyisen ohjeistuksen mukaan johda koesuorituksen hylkäämiseen. Tulevaisuudessa kahden valvontakameran käyttö lisäisi etävalvonnan luotettavuutta.
Etävalvontasovelluksen avulla pystyin myös näkemään, mitä verkkosivuja opiskelija käytti kokeen aikana. Lisäksi näin, oliko opiskelijalla muita sovelluksia tietokoneellaan auki. Valvonnan perusteella opiskelijoiden työskentely sujui näiltäkin osin asianmukaisesti.
Smowl-sovelluksen avulla pystyin kuuntelemaan kunkin opiskelijan äänitallenteet. Kahden opiskelijan äänitallenteet paljastivat paperin kahinaa, mikä ei nykyohjeistuksen mukaan kuitenkaan ole peruste hylkäykselle. Monen opiskelijan kohdalla äänitallennuksia ei ollut lainkaan saatavilla, mikä rajasi valvonnan luotettavuutta tältä osin.
Oikeudenmukaisuutta ja mielekkyyttä
Opiskelijat suhtautuivat myönteisesti etävalvontasovellukseen ja pitivät sitä helppokäyttöisenä, ja etävalvonnan ansiosta pystyin itse luotettavammin arvioimaan opiskelijoiden osaamista.
Käytössä olleen etävalvontasovelluksen avulla voimme varmistaa oikeudenmukaisemman arvioinnin jokaiselle opiskelijalle. Arvioinnilla on merkitystä. Opintojaksojen arvosanat vaikuttavat esimerkiksi jatko-opintopaikan saamiseen. Opintojakson koetilanteen valvontajärjestelyt voivat vaikuttaa myös opiskelijoiden oppimiseen, koska vilpin mahdollisuus voi vähentää joidenkin opiskelijoiden opiskelumotivaatiota. Etävalvonta ei täysin poista vilpin riskiä, mutta se vähentää sitä merkittävästi. Etävalvonnan hyödyntäminen ei myöskään tarkoita, että opiskelijaa automaattisesti epäiltäisiin vilpistä.
Etävalvonnan ansiosta voin luottaa siihen, että antamani arvosanat kuvaavat opiskelijan todellista osaamista. Samalla etävalvonta motivoi minua panostamaan opetukseen, koska etävalvonta osaltaan kannustaa opiskelijoita tavoitteelliseen oppimiseen. Etävalvonnan ansiosta arviointi tuntui mielekkäältä kesän 2025 virtuaalitoteutuksella.
Kuva: Haaga-Helia