Pro
Siirry sisältöön
Pedagogiikka

Etätenttien luotettava arviointi – opettajan kokemuksia pilottiprojektista

Kirjoittajat:

Maarit Ohinen-Salvén

yliopettaja, FL
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 28.08.2025

Haaga-Heliassa on kollegiaalisissa keskusteluissa pohdittu arviointiin liittyviä käytänteitä huomattavan paljon viime vuosina. Keväällä 2025 Haaga-Heliassa toteutettiin Moodle-oppimisympäristössä suoritettujen kirjallisten tenttien etävalvonnan pilottiprojekti. Tarkastelen tässä kirjoituksessa mainittuun etävalvonnan pilottiin liittyviä asioita ja kokemuksia opettajan näkökulmasta.

Arvioinnin uudet haasteet

Kaikessa arviointityössä täytyy pitää mielessä oppimisen laadukkuuden näkökulma ja arvioida opintojaksolle asetettujen oppimistavoitteiden mukaisia asioita. Lisäksi opiskelijan on tiedettävä jo opintojakson alkaessa, mitä asioita tullaan arvioimaan ja millaisilla kriteereillä arviointi tapahtuu. (Wiggins & McTighe 2005.) Myös arviointiin vaikuttavien käytännön järjestelyiden pitää tukea luotettavaa arviointiprosessia.

Opiskelijoiden henkilökohtaisissa tavoitteissa tapahtuneet muutokset haastavat korkeakouluissa suoritettavaa arviointia aiempaa enemmän. Näihin muuttujiin lukeutuu opiskelijoiden yhä suurempi halu saada hyviä arvosanoja muun muassa opiskelijavaihtoon tai erityisesti alemman tutkinnon suorittamisen jälkeen maisteriopintoihin hakeutumisen vuoksi. Näihin molempiin opiskelijat kilpailevat keskenään suorittamiensa opintojen keskiarvon perusteella. Siksi on erittäin tärkeää, että arviointi voidaan suorittaa opiskelijoiden näkökulmasta luotettavasti, yhdenvertaisesti ja oikeudenmukaisesti.

Useamman vuoden opetuskokemukseni erityisesti täysin itsenäisesti suoritettavilla verkko-opintojaksoilla on osoittanut, että etätenttien valvontaa tarvitaan. Ilman valvontaa emme voi luotettavasti tietää, kuka etätentin tekee tai millaisia apuvälineitä opiskelija tentin tekemiseen käyttää.

Etävalvonnan pilotoinnin tärkeät taustatyöt

Etävalvonnan pilotointi oli pohjustettu opettajan näkökulmasta erinomaisen hyvin. Pilottiin valikoituneiden opintojaksojen opettajille järjestettiin hyvissä ajoin ennen tenttiajankohtaa kaksi samansisältöistä perehdytystilaisuutta, joista opettaja sai valita itselleen sopivamman ajankohdan. Perehdytystilaisuuden lisäksi opettajat lisättiin yhteiseen Teams-ryhmään, jossa perehdytyksessä käytetyt materiaalit olivat saatavilla. Ryhmässä oli mahdollista esittää kysymyksiä ja käydä keskustelua aiheeseen liittyen.

Opettajilla oli mahdollisuus varata henkilökohtainen tapaaminen pilottiprojektia koordinoivien kollegoiden kanssa. Näin voitiin varmistaa esimerkiksi se, että Moodle-oppimisalustan asetukset olivat etätentin valvontaa varten omalla opintojaksolla varmasti oikein säädetty. Tentin jälkeen sai halutessaan varata vielä lyhyen tapaamisen, jossa käytiin yhdessä läpi etävalvontaraportin olennaisimmat asiat eli missä järjestyksessä valvontaraportti kannattaa tarkistaa sekä mihin asioihin raportissa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.

Opiskelijoiden saamat ohjeet vaikuttivat toimivan hyvin, sillä opettajana en saanut yhdeltäkään opiskelijalta viestiä teknisistä tai muista ongelmista etävalvontaan liittyen. Mikäli opiskelija ei halunnut asentaa etävalvontajärjestelmää omalle koneelleen, vaihtoehtona oli tulla suorittamaan tentti kampukselle Exam-tenttitilaan. Järjestely antoi opiskelijan valita milloin tekee tentin eli häntä ei vaadittu tulemaan tiettyyn kellonaikaan järjestettyyn opettajan valvomaan tenttiin.

Opiskelijoille viestityt, selkeät yhteiset pelisäännöt loivat opettajalle tunteen vahvasta taustatuesta, mikä oli ratkaisevan tärkeää siltä varalta, että opiskelijoiden kanssa olisi ilmennyt etävalvontaan liittyviä ristiriitatilanteita.

Opettajana saamani tuki ja ohjeistukset olivat ratkaisevan tärkeitä pilottikokeilun sujuvan onnistumisen varmistamiseksi. Ilman ohjeistuksia ja henkilökohtaista apua etävalvonnan käyttöönotto olisi tuntunut työläältä ja haasteelliselta: tällaisessa asiassa kaiken on toimittava juuri oikein, eikä teknisiä tai vastaavia haasteita saa esiintyä. Kun saamme etävalvontajärjestelmän vakituiseen käyttöön, on tarpeellista vakinaistaa myös nämä tukitoimet.

Huomioita etävalvonnan kokeilusta

Joillakin opintojaksoilla verkko-opintojaksojen etätenteissä voi olla suuri määrä automatisoituja eli itsekorjautuvia tehtäviä, jotka eivät vaadi opettajan arviointia. Kuitenkin muun muassa vieraissa kielissä on olennaista päästä arvioimaan opiskelijan omaa tekstin tuottamista. Tällöin tentissä on väistämättä tehtäviä, jotka vaativat opettajan panosta arvioinnissa. Näiden tehtävien arviointi meni etävalvotussa tentissä yllättäen selkeästi ja nopeammin kuin aiemmin valvomattomissa etätenteissä.

Valvotussa etätentissä minun ei tarvinnut käyttää aikaa sen miettimiseen, vaikuttiko vastaus tekoälyn tai kääntäjäsovelluksen tekemältä. Sen sijaan saatoin luottaa arvioivani opiskelijan omaa tuotosta ja keskittyä vastauksen sisältöön samoin kuin tekisin luokkatilanteessa valvotusti tehtyä tenttiä arvioidessani.

Etävalvontajärjestelmän tuottamien raporttien läpikäyminen vei odotettua enemmän aikaa, koska järjestelmä tallensi jokaisen opiskelijan tenttisuorituksesta tietoa useammalla eri tavalla (kuvaa, ääntä, ruutukaappauksia). Ensimmäisellä käyttökerralla noin 40 hengen ryhmän raporttien läpikäymiseen meni yksi täysi työpäivä. Tosin jo tällä pilottikerralla oli nähtävissä, että kun raporttien tarkistamiseen tulee rutiinia, se alkaa sujua nopeammin. Toisaalta kuten yllä on mainittu, raportteihin käytetty aika nopeutti seuraavaa vaihetta, ja itse tenttien arviointiprosessi nopeutui.

Pilottikierroksella opiskelijoilta ei vaadittu sivukameraa, vaan teknisenä vaatimuksena pelkkä tietokoneen oma kamera oli riittävä. Vaatimus sivukamerasta olisi parannus ohjeistukseen, jotta tenttiympäristö on nykyistä paremmin valvottu.

Tarkasta ohjeistuksesta huolimatta tentissä esiintyi sekä vilppi- että käyttösääntörikkomustapauksia. Niiden dokumentointi ja eteenpäin vieminen aiheuttaa opettajalle ylimääräistä työtä ja vie luonnollisesti aikaa, vaikka niiden käsittelyyn on korkeakoulussamme selkeä prosessi ja ohjeet. Lisätyötä aiheutuu myös siitä, että Exam-tenttitilan valitseville opiskelijoille pitää luoda erillinen tentti sekä siihen liittyvät uusintatentit. Uusintatenttien aiheuttama työmäärä korostui, koska uusintojen tarve osoittautui runsaiden hylättyjen tenttisuoritusten (45% tehdyistä tenteistä) vuoksi selkeästi aiempaa suuremmaksi. Tämä koski sekä Moodle-oppimisalustalla että Exam-tenttitilassa tehtyjä tenttejä.

Kokonaisuus plussan puolella

Osaamisen arviointi on tärkeä osa korkeakouluopettajan opetustyötä. Siksi on tärkeää pysähtyä suunnitellusti sen äärelle, mitä ja miten arvioidaan sekä millaisia käytännön toimenpiteitä luotettava arviointi vaatii.

Kun kokeillaan jotain aivan uutta ja tehdään asioita uusilla tavoilla, aina löytyy kehittämisen varaa. Kokonaisuutena etävalvonnan pilottiprojekti oli kuitenkin opettajan näkökulmasta erittäin onnistunut. Koen hyödyt selkeästi haasteita suuremmiksi, ja kannatan järjestelmän vakituista käyttöönottoa.

Lähteet

Wiggins, G. & McTighe, J. 2005. Understanding by Design (Expanded 2nd Edition). Association for Supervision & Curriculum Development.

Kuva: Haaga-Helia