Pro
Siirry sisältöön
Pedagogiikka

Ohjauskoulutuksessa ohjausalan kouluttajina

Kirjoittajat:

Kalle Vihtari

yliopettaja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Jenni Pelkonen

yliopistonopettaja
Jyväskylän yliopisto

Outi Rantanen

lehtori
Tampereen ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 26.08.2025

Ura- ja opinto-ohjauksen koulutuksissa opiskelijat pääsevät tutustumaan erilaisiin ura- ja ohjausteorioihin sekä harjoittelemaan käytännössä erilaisia ohjausmenetelmiä. Ohjausalan kouluttajina koemme tärkeäksi, että pääsemme itse säännöllisin väliajoin harjoittelemaan niin ohjaajan kuin ohjattavan rooleja. Yksi tällainen mahdollisuus tarjoutui keväällä 2024, kun pääsimme osallistumaan kansainväliseen, kanadalaisten ja amerikkalaisten ohjausalan ammattilaisten vetämään toivokeskeisen ohjauksen koulutukseen.

Tässä kirjoituksessa käsittelemme kokemustamme ohjauskoulutuksessa olemisesta ohjausalan kouluttajina.

Oppimisympäristö ja koulutuksen rakenteet

Koulutuskokonaisuus toteutettiin verkkoympäristössä. Korkeakouluympäristössä työskentelevinä ohjausalan kouluttajina kiinnitimme huomiota koulutuskokonaisuuden oppimisympäristöön ja koulutuksen rakenteeseen. Sähköisessä oppimisympäristössä seikkailu laittoi ajattelemaan, miten omat Moodlemme ja muut oppimisympäristöt näyttäytyvät opiskelijalle, jolla voi olla pidempikin aika edellisistä opinnoista. Kaupallisena täydennyskoulutuksena järjestetty toivokeskeisen ohjauksen koulutuskokonaisuus oli äärettömän hyvin organisoitu ja teknisesti toteutettu.

Koulutuskokonaisuus kesti 10 viikkoa, jonka aikana syvennyimme toivokeskeisen ohjausteorian kokonaisuuteen, menetelmiin ja taustoihin, toteutimme ohjauksen asiakastyöskentelyä, työskentelimme vertaisryhmässä ja reflektoimme omaa oppimistamme. Viikoittaiset luennot, oppimistilanteet ja tehtävät rytmittivät intensiivistä koulutuskokonaisuutta. Työn ohessa opiskelu tarjosi meille ohjausalan kouluttajille arvokasta näkökulmaa ohjausalan opiskelijoidemme tilanteesta, koska hekin tekevät usein ohjauksen opintoja oman päivätyönsä ohessa.

Vertaisryhmän merkitys

Koulutukseen sisältyi kolmen hengen vertaisryhmätyöskentelyä. Eri aikavyöhykkeiltä osallistuvien näkökulmasta oli luonnollista, että me kolme Suomesta osallistunutta kurssilaista, muodostimme oman vertaisryhmän. Vertaisryhmätyöskentely mahdollisti ajan ja paikan reflektoida kurssin oppeja suhteessa suomalaiseen ohjauskontekstiin.

Vertaisryhmässä keskustelimme esimerkiksi englannin- ja suomenkielisten ohjauskäsitteiden eroista sekä harjoittelimme käytännössä luennoilla ja kurssimateriaaleissa olleita toivokeskeisen ohjauksen menetelmiä. Vertaisryhmässä tapahtunut menetelmien harjoittelu tuki asiakastyötä, jonka käytännön toteutus ja raportointi kuuluivat tärkeänä osana koulutukseen. Vertaisryhmässä oppiminen avasi myös näkökulmia ura- ja opinto-ohjauksen koulutuksissa käytettyjen vertaisryhmien merkitykseen ohjausosaamisen tarkastelussa ja kehittämisessä.

Yhteisenä havaintona meillä oli, että jo pienetkin vertaisryhmissä tehdyt ohjausharjoitteet auttoivat tarkastelemaan omaa ohjausosaamista. Kouluttajan näkökulmasta parasta oli reflektointi, jota teimme jokaisen harjoitteen jälkeen. Oli hieno huomata, miten hyvältä tuntui olla ohjauksessa ja pysähtyä oman elämän äärelle toivokeskeisten harjoitteiden kautta.

Kouluttajien kanssa käydyt keskustelut

Vertaisryhmämme mentorin kanssa pääsimme jakamaan kokemuksia ohjausharjoitteista, tutkimusperusteisesta toivokeskeisen ohjauksen kokonaisuudesta sekä ohjausteorioiden historiasta ja niiden kytkeytymisestä toivokeskeiseen ohjaukseen. Mentoritapaamisissa meillä oli mahdollisuus esittää kysymyksiä ja käydä keskustelua ohjauskoulutuksen näkökulmasta.

Koimme keskustelut arvostetun ohjausalan ammattilaisen kanssa todella merkityksellisiksi, sillä ne syvensivät oppimisprosessiamme sekä ruokkivat haluamme, inspiraatiotamme ja luovuuttamme tehdä toivokeskeistä ohjausta entistä tutummaksi Suomessa. Ura- ja opinto-ohjauksen koulutuksissa käymme myös omien ohjattaviemme kanssa keskusteluja ohjausmenetelmistä sekä kokemuksista ohjauksesta ja ohjausosaamisesta erilaisissa toimintaympäristöissä. Ohjausalan opiskelijat kokevat nämä keskustelut tärkeiksi ja näille keskusteluille on syytä antaa jatkossakin aikaa.

Määräaikainen todistus – muistutus ohjausosaamisen päivittämisestä

Koulutuksen päättyessä saimme virallisen todistuksen Toivokeskeiseen teoriaan ja työotteeseen erikoistunut asiantuntija (Hope-Action Advanced Practioner). Ehkä tuon todistuksen äärellä kaikkien meidän huomiomme kiinnittyi ensimmäisenä todistuksen määräaikaisuuteen. Emme ole ehdottamassa, että suomalaisiin ura- ja opinto-ohjauksen koulutuksiin tulisi laittaa parasta ennen aika. Se kuitenkin muistutti hyvällä tavalla meitä siitä, että myös ohjauksen kouluttajan on hyvä välillä asettua opiskelijan asemaan, laittaa korvat kuunteluasentoon sekä olla valmis päivittämään säännöllisesti omaa ohjausosaamistaan.

Kuva: Shutterstock