Oppimisen tuen ja erityisen tuen uudistuksen tavoitteina on opiskelijoiden tuen tarpeisiin vastaaminen entistä joustavammin sekä opinto-ohjauksen vahvistaminen ammatillisessa koulutuksessa ja etenkin nivelvaiheissa. (Opetushallitus 2025a; Laki ammatillisesta koulutuksesta; Laki ammatillisesta koulutuksesta 531/2017; Laki ammatillisesta koulutuksesta annetun lain muuttamisesta 1078/2024)
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on tehnyt ammatillisessa koulutuksessa opinto-ohjaukseen liittyvän arvioinnin, jonka mukaan vastuu opinto-ohjauksesta näytti olevan pääosin vastuuopettajalla. Karvin mukaan opinto-ohjauksen, tuen riittävyyttä ja oikea-aikaisuutta sekä uraohjausta tulee kehittää edelleen lisäohjauksella. (Frisk ym. 2023.) Etenkin erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan opinnoissa nämä ovat keskeisiä toimia opintojen sujumisen, osaamisen kehittymisen ja työllistymisen kannalta. Tukea tarvitsevat oppilaat perusopetuksessa saavat tehostettua opinto-ohjausta (Niemi 2023). Tehostettua opinto-ohjausta tarvitaan myös ammatillisessa koulutuksessa.
INKLU-hankkeessa Haaga-Helian ja Keudan asiantuntijat ovat kehittäneet tehostettua opinto-ohjausta, jossa tuetaan erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan opintoja sekä työ- ja uraohjausta yksilöllisesti ja riittävästi. Kuvaamme kirjoituksessamme oppivelvollisten, erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden tehostetun opinto-ohjauksen tarvetta ja toteuttamista ammatillisessa koulutuksessa opiskelijan opintopolun mukaisesti.
Opinto-ohjauksen tavoitteet ammatillisessa koulutuksessa
Opinto-ohjauksen tavoitteena on tukea ja vahvistaa opiskelijan opiskelu- ja työelämätaitoja, ohjata jatko-opintoihin ja työelämään siirtymisessä tai työuralla etenemisessä. Ohjauksen avulla tuetaan toimintakykyä ja toimijuutta sekä lisätään opiskelijoiden yhdenvertaista osallisuutta yhteiskunnassa. (Opetushallitus 2025a; Laki ammatillisesta koulutuksesta 531/2017; Laki ammatillisesta koulutuksesta annetun lain muuttamisesta 1078/2024.)
Päävastuu opinto-ohjauksen toteuttamisesta on opinto-ohjaajalla. Hän on ohjauksen ammattilainen, jolla on asiantuntemusta pedagogiikasta, ohjauksesta, neuvonnasta, koulutusjärjestelmästä ja uraohjauksesta. Opinto-ohjaus on prosessi, jota toteutetaan opiskelijan opintojen aikana vaiheittain yhteistyössä opetus- ja ohjaushenkilöstön kanssa. Periaatteena on, että kaikki ohjaavat (Opetushallitus 2025a). Vastuut ja yhteistyö kuvataan koulutuksen järjestäjän omissa suunnitelmissa.
Kuvaamme kirjoituksessamme opinto-ohjausta ja opiskelijan tukemista sekä niiden välistä yhteistyötä edeten opiskelijan opintopolun mukaisesti.
Oppilaanohjaus ennen ammatillisten opintojen alkamista
Opinto-ohjaus ennen ammatillisten opintojen alkamista on perusopetuksessa oppilaanohjausta, jonka tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ja kehitystä sekä siirtymistä perusopetuksen jälkeiseen koulutukseen (Opetushallitus 2025b). Teemoina ovat mm. opiskelutaidot, jatko-ohjaus perusopetuksen jälkeisiin opintoihin, ammatit ja ammattialat sekä työelämä.
Opiskelija saa tietoa ammatillisesta koulutuksesta ja aloista
Ammatilliseen koulutukseen siirtyvät opiskelijat saavat monella tavalla tietoa ammattialoista ja työelämästä. Oppilaanohjauksessa esitellään eri ammatteja ja erilaisia koulutuksia, oppilaat ovat osallistuneet tutustuneet työelämään TET-jaksoilla ja eri aloihin (Opetushallitus 2025c). Ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat käyvät tiedottamassa aloista ja koulutuksista. Lisäksi on muita tapoja perehtyä työelämään ja jatko-opintoihin, kuten vanhempien työtehtävät ja ammatit, tutustumiskäynnit ammattioppilaitoksiin sekä erilaiset alueelliset tapahtumat. Tutustumiskäynnit voivat antaa ammatillisen koulutuksen henkilöstölle jo ennakkotietoa oppilaasta, kun hän on hakeutumassa opiskelemaan.
Tehostettu opinto-ohjaus perusopetuksessa
Perusopetuksessa on tarjolla tehostettua, henkilökohtaista oppilaanohjausta niille oppilaille, jotka tarvitsevat enemmän tukea perusopetuksen jälkeisiin jatko-opintoihin hakeutumiseen. Tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta annetaan 8. ja 9. vuosiluokalla, jolloin suunnitellaan tuetusti siirtymävaihetta perusopetuksesta eteenpäin. Tehostettu opinto-ohjaus on opiskelijan oikeus ja silloin tehostetaan kodin kanssa tehtävää yhteistyötä sekä työelämään ja koulutukseen tutustumista ja oppilaalle laaditaan henkilökohtainen jatko-opintosuunnitelma. (Niemi 2022.)
Tiedon siirto perusopetuksesta ammatilliseen koulutukseen
Perusopetuksessa toteutetun tuen ja ohjauksen tulee toteutua jatkumona toisen asteen koulutukseen (Opetushallitus 2025b; Perusopetuslaki 628/1998). Kun opiskelija siirtyy ammatilliseen koulutukseen, perusopetuksen tulee välittää tiedon siirto, joka sisältää välttämätöntä tietoa opiskelijan perusopetuksesta. Sen tavoitteena on varmistaa saumatonta siirtymistä erityistä tukea tarvitsevista opiskelijoista. Tiedon siirto voidaan tehdä ilman huoltajien suostumista. Tarvittaessa ammatillisen koulutuksen järjestäjä voi pyytää tiedonsiirtoa tai opiskelija voi itse välittää tiedon oppilaitokselle. (Oppivelvollisuuslaki 1214/2020.)
Tiedon siirron tavoitteena on tukea oppilasta siirtymisessä ammatillisen koulutukseen siten, ettei hänen saamansa tuki opintoihin katkea ja tavoitteena on auttaa opiskelijaa mahdollisimman sujuviin opintoihin heti opiskelun alusta lähtien. Välttämätön tieto tarkoittaa käytännössä tietoa opiskelijan vahvuuksista ja mielenkiinnon kohteista, millaista tukea opiskelija on saanut sekä millaista tukea hän tarvitsee ja miten opiskelija oppii parhaiten. Tiedon siirto koskee usein juuri niitä oppilaita, jotka ovat saaneet erityistä tukea ja tehostettua oppilaanohjausta.
Tehostettua opinto-ohjausta tarvitaan ammatillisessa koulutuksessa
Oppimisen tuen ja erityisen tuen uudistamisessa eräänä tavoitteena on selkeyttää oppimiseen saatavaa tukea sekä luoda yhtenäisempi jatkumo esiopetuksesta toiselle asteelle. Selkeyttäminen tarkoittaa sitä, että kehitetään varhaiseen ja oikea-aikaiseen tukemiseen liittyviä toimia ja yhtenäistetään muun muassa käytettäviä käsitteitä (Laki ammatillisesta koulutuksesta 531/2017; Laki ammatillisesta koulutuksesta annetun lain muuttamisesta 1078/2024). Perusopetuksessa käytössä olevaa tehostettua opinto-ohjausta tarvitaan ammatillisessa koulutuksessa erityisesti niille opiskelijoille, jotka tarvitsevat erityistä tukea opintojensa aikana.
Tehostettu opinto-ohjaus ammatillisessa koulutuksessa on yhteistyötä
Tehostetussa opinto-ohjauksessa vain aidosti yhdessä tekemällä voidaan vastata opiskelijan erityisen tuen ja opinto-ohjauksen tarpeisiin. Aito yhteinen tekeminen syntyy, kun toimijoilla, myös opiskelijalla, on yhteinen ymmärrys opinto-ohjauksen tavoitteista, sisällöistä, menetelmistä ja työtavoista sekä seurannasta. Jatkossa käytämme käsitettä tehostettu opinto-ohjaus tarkoittamaan edellä kuvattua toimintaa.
Ammatillisessa koulutuksessa tehostettu opinto-ohjaus on opinto-ohjauksen ja erityisen tuen palveluiden yhteen sovittamista sekä riittävän tuen ja ohjauksen turvaamista opiskelijan yksilöllisiin tarpeisiin (vrt. Honkanen 2006). Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että vastuuopettaja, erityisopettaja ja opinto-ohjaaja tekevät tiivistä yhteistyötä opintojen aikana opiskelijan opintojen tukemisessa.
Siirtymävaiheessa ennakoidaan erityisen tuen ja tehostetun opinto-ohjauksen tarve
Siirtymävaiheessa perusopetuksesta ennakoidaan ammatillisia opintojaan aloittavan opiskelijan erityisen tuen ja tehostetun opinto-ohjauksen tarpeita. Siksi tiedon siirron saaminen oikea-aikaisesti oppilaitokseen on tärkeää. Kun erityisen tuen ja tuetun opinto-ohjauksen tarve havaitaan opiskelijan kohdalla, siirtymävaiheessa ammattioppilaitoksen on varmistettava välttämättömän tiedon saanti perusopetuksesta opiskelijakohtaisesti.
Siirtymävaihe vaikuttaa opiskelijan opiskelukykyyn ja motivaatioon (kts. Honkanen 2023), jolloin erityistä tukea tarvitsevilla opiskelijoilla on kohonnut riski keskeyttää opinnot, mikäli hän ei saa heti tarvitsemaansa tukea ja ohjausta. Tämän vuoksi tiedon siirrossa saadun tiedon välittäminen ammatillisessa oppilaitoksessa erityisopettajalle ja vastuuopettajalle joutuisasti eteenpäin on välttämätöntä, jotta turvataan opiskelijan oikeus saada tarvitsemaansa erityistä tukea ja tehostettua opinto-ohjausta heti opintojen alusta asti sekä turvataan opiskelijan kiinnittyminen opintoihin.
Jo siirtymävaiheessa tehostetun opinto-ohjauksen ja erityisen tuen tarpeiden opiskelijakohtaisella arvioinnilla ennakoidaan vastuuopettajan, opinto-ohjaajan ja erityisopettajan sekä mahdollisesti muiden toimijoiden yhteistyötä opiskelijan tukemiseksi opintojen aikana.
Tehostettu opinto-ohjaus ammatillisten opintojen alkuvaiheessa
Ammatillisen koulutuksen opinto-ohjauksessa toimintaan valtakunnallisten hyvän ohjauksen kriteerien mukaisesti. Opinto-ohjaaja on aktiivinen toimija vastaten tehostetun opinto-ohjauksen toteuttamisesta. Tehostettu opinto-ohjaus tukee erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan yhdenvertaisuutta ja opiskelijalla on oikeus saada erityisen tuen rinnalla tuettua opinto-ohjausta koko koulutuksensa ajan eri oppimisympäristöissä.
Luodaan turvallinen ohjaussuhde opiskelijaan
Toimiva ohjaussuhde on erityisen merkityksellinen, koska erityistä tukea tarvitsevalla opiskelijalla on suurempi tarve yksilölliselle opinto-ohjaukselle. Esimerkiksi Keudassa opiskelijoille on nimetty vastuuopettaja ja opinto-ohjaaja. He oppivat opintojen aikana tuntemaan hyvin opiskelijan ja opiskelija heidät, jolloin tuttuuden ja luottamuksen varaan rakennetaan opintojen ajalle turvallinen ohjaussuhde. Turvallinen ohjaussuhde rakentuu dialogissa arvostamalla opiskelijan mielipiteitä ja kuuntelemalla opiskelijaa.
Selkeää, saavutettavaa ja monikanavaista opinto-ohjausta
Turvallisen ohjaussuhteen lisäksi opiskelija tarvitsee opintojensa alkuvaiheesta alkaen ennakoitavaa, selkeää, saavutettavaa, monikanavaista ja oikea-aikaista ohjausta. Opinto-ohjaaja rakentaa erityisopettajan kanssa yhteistyössä opiskelijan tarpeisiin sopivaa yksilöllistä tehostettua opinto-ohjausta, jossa huomioidaan saavutettavat ja esteettömät erityisen tuen tarpeet. Tehostetussa opinto-ohjauksessa käytetään selkeää vuorovaikutusta, saavutettavia ja monikanavaisia materiaaleja, erilaisia menetelmiä ja ohjausympäristöjä. Aika ja ajan antaminen erityistä tukea tarvitseville on merkityksellinen, jotta opiskelija voi omaksua asioita ja näin vahvistetaan hänen omaa aktiivista toimijuuttaan.
Suunnitellaan yhdessä opiskelijan opiskelua ja työllistymistä
Tehostettu opinto-ohjauksen tavoitteena on tukea opintojen aikana opiskelijan opiskelu-, työ ja uravalmiuksia sekä ohjata mahdollisimman itsenäiseen toimintaan. Opintojen alkuvaiheessa voidaan suunnittelussa hyödyntää RUORI-arviointimenetelmää. RUORIn avulla opiskelija voi yhdessä vastuuopettajan, opinto-ohjaajan ja erityisopettajan kanssa arvioida yksilöllisen erityisen tuen ja tehostetun opinto-ohjauksen tarvetta opintojen aikana. Yhteisen arvioinnin perusteella tehdään suunnitelma, joka liitetään osaksi opiskelijan HOKSia (kts eSignalsPRO Yksilöllisen opintopolun suunnittelu ammatillisessa koulutuksessa) ja huoltajat huolehditaan mukaan yhteistyöhön.
Huomioidaan opiskelijan työ- ja uramahdollisuudet laajasti
Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan tehostetussa opinto-ohjauksessa on hyvä opintojen alusta alkaen huomioida joustavasti erilaiset työ- ja uramahdollisuudet ammattialalla yhdessä vastuuopettajan kanssa. Ne ovat usein laajemmat ja moninaisemmat kuin ensin ajatellaan.
On hyvä muistaa, että opiskelija kasvaa ja kehittyy koulutuksen aikana. Hän vahvistaa tavoitteellisesti valmiuksiaan ja osaamistaan opintojen aikana kehittyen osaajaksi, joka voi työllistyä alalle erilaisiin, rajattuihin tai osa-aikaisiin työtehtäviin tai siirtyä jatko-opintojen kautta työelämään. Tehostetussa opinto-ohjauksessa opinto-ohjaaja tukee erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan työ- ja uramahdollisuuksia jatkuvana prosessina opintojen edetessä yhteistyössä vastuuopettajan ja erityisopettajan kanssa.
Tehostetun opinto-ohjauksen suunnitelma osaksi HOKSia
Tehostetussa opinto-ohjauksessa tarvitaan ennakointia ja yhteistyötä. Kun erityisopettaja ja vastuuopettaja suunnittelevat opiskelijan erityistä tukea opintojen ajalle, opinto-ohjaaja vastaa tehostetun opinto-ohjauksen suunnitelman laatimisesta. Suunnitelma tehdään yhdessä opiskelijan, hänen huoltajiensa sekä vastuuopettajan ja erityisopettajan kanssa ja liitetään osaksi opiskelijan HOKSia. Opinto-ohjaaja sopii opiskelijan kanssa konkreettisesti missä vaiheessa opintoja tehostetun opinto-ohjauksen yksilöllisiä tapaamisia toteutetaan, miten ja kenen toimesta.
Tehostettu opinto-ohjaus ammatillisten opintojen edetessä
Opintojen edetessä opinto-ohjaaja seuraa tehostetun opinto-ohjauksen suunnitelman toteumista. Hän tarkastelee yhdessä opiskelijan kanssa miten laaditut tavoitteet ja sovitut suunnitelmat liittyen opintoihin sekä työ- ja urasuunnitelmiin ovat toteutumassa. He arvioivat yhdessä opiskelijan kanssa opintojen etenemistä, HOKSin toteutumista, osaamisen kehittymistä sekä tehostetun opinto-ohjauksen toteutumista. Opinto-ohjaaja on yhteistyössä vastuuopettajan ja erityisopettajan kanssa. Oppivelvollisen osalta huoltajien kanssa sovitaan miten he ovat mukana.
Vahvistetaan yhdessä opiskelijan opiskelu- ja työelämävalmiuksia
Opintojen edetessä tehostetussa opinto-ohjauksessa opiskelijan osaamisen kehittyminen, valintojen tekeminen, työelämässä tapahtuvan oppimisen ennakointi ja opiskeluvalmiuksien vahvistaminen ovat keskiössä. Tehostetussa opinto-ohjauksessa esimerkiksi Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet-opintojakson opinto-ohjaaja voi toteuttaa yksilöllisesti kohdennettuna erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan tarpeisiin. Tällöin tehostettu opinto-ohjaus palvelee opiskelijan tarvitsemaa lisäohjausta (vrt. Frisk ym. 2023). Tehostetussa opinto-ohjauksessa lisäohjaus on määrällisen lisäksi yksilöllistä ja laadullisesti hyvää opinto-ohjausta.
Opinto-ohjaaja ennakoi opintojen aikana opiskelijan kanssa sovitusti erilaisia työllistymis- ja uramahdollisuuksia opintojen jälkeen. Niihin vaikuttavat opiskelijan kiinnostuksen kohteet, vahvuudet, osaamisen kehittyminen ja sekä oppimisesta saadut kokemukset. Opiskelijan kiinnostuksen kohteet, opiskelukyky, terveys jne. voivat opintojen aikana muuttua, jotka vaikuttavat hänen opintoihinsa. Mikäli opiskelija tarvitsee erityisen tuen tukitoimena arvioinnin mukauttamista, opinto-ohjaaja huolehtii yhdessä vastuuopettajan ja erityisopettajan kanssa siitä, että opiskelija tietää miten mukauttaminen vaikuttaa hänen opintoihinsa ja työllistymismahdollisuuksiin.
Opintojen aikana tehdään opiskelijan kanssa erilaisia opintoihin liittyviä valintoja, jotka vaikuttavat osaamisen kehittymiseen ja työllistymisvalmiuksiin. Näitä ovat muun muassa erilaiset oppimisen tavat, valinnaiset tutkinnon osat ja oppimisympäristöt. Tehostetussa opinto-ohjauksessa opinto-ohjaaja on näissä mukana omasta roolistaan käsin, koska kaikki valinnat vaikuttavat opiskelijan yksilöllisiin opintoihin, osaamisen kehittymiseen ja työllistymisvalmiuksiin.
Ennakoidaan ja varmistetaan opiskelijan työllistymis- ja uravaihtoehtoja
Oppimisympäristönä työpaikka on merkittävä valinta opiskelijalle työelämässä tapahtuvien oppimisjaksojen aikana. Opiskelija saa jaksoilta arvokasta kokemusta osaamisestaan ja työyhteisöissä toimimisesta sekä työelämästä yleensä. Erityistä tukea tarvitsevalla opiskelijalle työelämässä tapahtuvan oppimisen aikainen tuki on tehostetumpaa. Silloin varmistetaan työpaikalla tapahtuvaa oppimista valmentamalla opiskelijaa ja työpaikan toimijoita, opiskelijaan ollaan tiiviisti yhteydessä ja seurataan työelämässä tapahtuvan oppimisen etenemistä tavoitteen suunnassa sekä ennakoidaan näyttöjä valmentaen ja ohjaten opiskelijaa ja työpaikkaohjaajaa niihin. Opiskelijan työpaikalla tapahtuvaa oppimista tukee yleensä vastuuopettaja, erityisopettaja tai ohjaaja. Ennakoitu ja tuettu ohjaus työelämään ja sen aikana auttaa erityistä tukea tarvitsevaa opiskelijaa saamaan onnistuneita kokemuksia työelämästä, jotka vahvistavat työelämätaitoja sekä työ- ja urasuunnitelmia.
Työelämässä tapahtuvaan oppimiseen liittyen erityistä tukea tarvitseva opiskelija tarvitsee myös opinto-ohjaajan kanssa toteutettavaa tehostettua opinto-ohjausta. Onhan työpaikoilla tapahtuva oppiminen keskeinen osa opiskelijan opiskeluja, sekä työ- ja urasuunnitelmiin vaikuttavia kokemuksia. Tehostettu opinto-ohjaus on työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen liittyen ennakointia, valmentamista ja varmistamista yhdessä vastuuopettajan kanssa. Molemmilla on oma roolinsa, joilla turvataan opiskelijan riittävät työelämävalmiudet, varmistetaan osaamista, laaditaan selkeät tavoitteet ja perehdytetään työpaikan toimintaan sekä tuetaan opiskelijaa siirtymään työpaikalle oppimaan.
Tehostettu opinto-ohjaus opintojen päättövaiheessa
Opintojen päättövaiheessa arvioidaan opiskelijan saavuttamaa osaamista ja ennakoidaan konkreettisesti mitä tapahtuu ammatillisten opintojen jälkeen sekä varmistetaan opiskelijan työllistymismahdollisuudet suhteessa urasuunnitelmaan. Tehostetulla opinto-ohjauksella ja vastuuopettajan kanssa tehtävällä yhteistyöllä on tässä merkittävä rooli.
Arvioidaan opiskelijan oppimista ja osaamista sekä tuetaan työllistymistä
Tehostetussa opinto-ohjauksessa kartoitetaan opiskelijan sen hetkiseen osaamiseen, kiinnostuksen kohteisiin ja erityisen tuen tarpeisiin perustuen työ- ja uramahdollisuudet laajasti yhdessä vastuuopettajan kanssa. Opintojen päättövaiheessa katsotaan ja arvioidaan yhdessä opiskelijan yksilöllistä HOKSia ja koulutuspolkua kokonaisuutena; hänen saamaansa erityistä tukea ja tehostettua opinto-ohjausta, koska opiskelijan omiin kokemuksiin perustuva palaute on oppilaitoksen toimijoille tärkeää toiminnan kehittämisen kannalta.
Koulutuksen aikana opiskelija on saanut monenlaisia oppimisen kokemuksia. Opiskelijan työllistymismahdollisuuksia on jo kartoitettu opintojen aikana. Niitä on ennakoitu ja todettu työelämässä tapahtuneiden oppimisten ja näyttöjen aikana, jolloin opiskelijan kiinnostuksen kohteet, osaaminen ja työllistymismahdollisuudet ovat tulleet konkreettisesti esille. Opiskelijan saamat kokemukset niistä ovat arvokkaita. Tehostetussa opinto-ohjauksessa varmistetaan, että opiskelijan tietää vahvuutensa ja osaamisensa sekä osaa kertoa niistä työpaikalla.
Tehdään yhdessä urasuunnitelma, jossa on erilaisia mahdollisuuksia
Tehostetussa opinto-ohjauksessa opiskelijan kanssa yhdessä laaditaan hänelle urasuunnitelma, jossa huomioidaan erilaisia ura- ja työllistymisvaihtoehtoja kartoittaen erilaisia työpaikkoja, työtehtäviä ja työaikoja. Opiskelijan kanssa yhdessä arvioidaan hänen tarvitsemansa erityisen tuen ja tehostetun opinto-ohjauksen tarpeet siirtymävaiheessa ja lähitulevaisuudessa sekä selvitetään mistä niitä on saatavilla. Opiskelija ohjataan näiden palveluiden äärelle yhteistyössä erityisopettajan kanssa. Opiskelijan on hyvä olla tietoinen siitä, millaisesta ohjauksesta hän hyötyy ja osata välittää ohjauksen kannalta välttämätöntä tietoa eteenpäin työpaikalle. Tehostetussa opinto-ohjauksessa opinto-ohjaaja auttaa opiskelijaa työn hakemisessa ja varmistaa riittävät työnhakuvalmiudet ja siihen tarvittavan tuen.
Työllistymismahdollisuuksien rinnalla huomioidaan jatkuvan oppimisen mukaisesti jatkokoulutus ja sen osaamisen kartuttaminen, jota opiskelija tarvitsee työllistyäkseen ja pysyäkseen työssä. Opinto-ohjaaja ennakoi horisontaalisesti ja vertikaalisesti jatko-opintomahdollisuudet ja kertoo niistä opiskelijalle. Jatko-opintomahdollisuudet voivat olla esimerkiksi tutkinnon osia.
Opinto-ohjaus ammatillisten opintojen jälkeen
Ohjausvelvollisuus jatkuu ammatillisella koulutuksenjärjestäjällä vielä opiskelijan opintojen jälkeen. Opiskelijalla on oikeus jatko-ohjaukseen koulutuksen tai tutkinnon suorittamisvuotta seuraavan vuoden loppuun asti. Ohjausvelvollisuus koskee jatko-opintoihin hakeutumista, urasuunnitelmiin liittyvää ohjausta sekä ohjausta edelleen alueen muihin palveluihin, esimerkiksi TE-palveluihin ja ohjaamoihin. (Opetushallitus 2025d.)
Tehostetussa opinto-ohjauksessa opinto-ohjaaja sopii opiskelijan kanssa yhdessä konkreettisesti ennen opintojen päättymistä miten seuranta tapahtuu, kuka ottaa opiskelijaan yhteyttä ja missä vaiheessa.
Tehostettua opinto-ohjausta rakennetaan yhdessä
Tehostettua opinto-ohjausta tarvitaan ammatillisessa koulutuksessa vastaamaan erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opinto-ohjauksen tarpeisiin. Tehostettu opinto-ohjaus vastaa Kansallisen koulutuksen arvioinnin esittämään lisäohjauksen tarpeeseen. Tulkitsemme, että lisäohjaus ei tarkoita vain määrää. Tehostetulla opinto-ohjauksella turvataan eritystä tukea tarvitsevalle opiskelijalle laadullisesti riittävä opinto-ohjaus, jossa opinto-ohjaajalla on vastuurooli.
Opinto-ohjaaja rakentaa tehostettua opinto-ohjausta koko koulutuksen ajan opintojen eri vaiheissa opiskelijaa arvostaen, yksilöllisesti, saavutettavasti ja monikanavaisesti. Tehostettu opinto-ohjaus on opinto-ohjauksen ja erityisen tuen tarpeiden yhteen sovittamista ja toteuttamista yhdessä opiskelijan, huoltajien, vastuuopettajan ja erityisopettajan kanssa opiskelijan opintojen tukemiseksi. Tehostetussa opinto-ohjauksessa tarvitaan yhteistyössä ja toteutuksessa ennakointia, valmentamista ja varmistamista. Tehostetussa opinto-ohjauksessa nähdään opiskelijan työ- ja uramahdollisuudet ammattialalla laajasti sekä erilaiset mahdollisuudet työllistyä.
Kuvasimme kirjoituksessamme oppivelvollisten, erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden tehostetun opinto-ohjauksen tarvetta ja toteuttamista ammatillisessa koulutuksessa. Tehostetun opinto-ohjauksen tarvetta on myös muilla opiskelijoilla. Tulevaisuudessa opinto-ohjaajan rooli korostuu, kun ammatillisen koulutuksen laki oppimisen tuen ja erityisen tuen sekä rahoituksen osalta muuttuu. Työ- ja urasuunnittelua tarvitaan, ja sitä tulee kehittää edelleen, jotta se vastaa muutoksiin. Tehostetulla opinto-ohjauksella turvataan erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan yhdenvertaisemmat mahdollisuudet suorittaa opinnot ja työllistyä.
Haaga-Helia on mukana kansallisessa INKLU -Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta -hankkeessa ajalla 1.3.2024-31.8.2026. Hankkeessa kehitetään ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien opiskelijoiden tarvitsemaa erityistä tukea opintojen aikana ja tuetaan työllistymistä. Julkaisu on osa hankkeessa jaettavia inklusiivisen koulutuksen, erityisopetuksen ja ohjauksen hyviä käytänteitä.

Lähteet
Frisk, T., Goman. J., Hakamäki-Stylman, V., Hievanen, R., Hiltunen, K., Kiesi, J., Kilpeläinen. J. 2023. Ammatillisen koulutuksen tila – työelämälähtöisyys ja yksilölliset opintopolut ovat vahvistuneet, laadussa kuitenkin vaihtelua ja yhdenvertaisuuden toteutumisessa puutteita. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Luettu: 20.5.2025.
Honkanen, E. 2024. Opiskelukyky on hyvinvointia ja työkykyä. Teoksessa T. Savikuja, I.Happo, E.Talonen & P.Virtanen (toim.). Erityisen tukevia menetelmiä. Tietoa ja konkretiaa ammatilliseen koulutukseen. Santalahti. 74-83.
Honkanen, E. 2006. Opinto-ohjaus ja erityisopetus. Asiakirja ja haastattelututkimus opetussuunnitelman perusteiden mukaisesta opinto-ohjauksesta ammatillisessa erityisopetuksessa. Väitöskirjatutkimus. Hämeen ammatillisen opettajakorkeakoulun julkaisuja 1/2006.
Niemi. P. 2022. Tehostettu ja henkilökohtainen oppilaanohjaus. Opetushallitus. Oppaat ja käsikirjat 2022:2.
Opetushallitus. 2025a. Opiskelijan hyvinvointi ja tuki ammatillisessa koulutuksessa.
Opetushallitus. 2025b. Oppilaanohjaus perusopetuksessa.
Opetushallitus. 2025c. Työelämään tutustumisen ohjeita.
Opetushallitus. 2025d. Ohjeita lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen.
Oppivelvollisuuslaki 1214/2020. Finlex.
Perusopetuslaki 628/1998. Finlex.
Kuva: Haaga-Helia