Ammatillisessa koulutuksessa perustutkintoon kuuluu ammatillisia tutkinnon osia ja yhteisiä tutkinnon osia. Yhteisistä tutkinnon osista käytetään käsitteitä YTO-aineet tai YTO-opinnot. Ne ovat viestintä- ja vuorovaikutusosaamista, matemaattis-luonnontieteellistä osaamista sekä yhteiskunta- ja työelämäosaamista (Careeria 2025).
Toisinaan opiskelijoilta jää suorittamatta yhteisiä tutkinnon osia. Näin käy etenkin silloin, kun opiskelija ei näe saavansa niiden osaamisesta hyötyä tai niiden opiskelu ei kiinnosta häntä.
Careeriassa on kehitetty vastuuopettajan (ammatillinen opettaja) ja yhteisten tutkinnon osien opettajien välistä yhteistyötä. Yhteistyöllä varmistetaan opiskelijoiden yhteisten tutkinnon osien opintojen eteneminen. Yhteistyöprosessia ovat kehitettäneet autoalan ammatillinen opettaja, YTO-henkilökohtaistaja ja yksikön päällikkö. YTO-henkilökohtaistaja on yhteisten tutkinnon osien opettaja, jonka vastuulle kuuluu opiskelijoiden yhteisten tutkinnon osien opintojen suunnittelu ja seuranta.
Näin varmistetaan eri rooleissa toimivien vastuu ohjauksesta, yhteistyön sujuminen sekä se, että kehitettävää yhteistyöprosessia voidaan käyttää koko organisaatiossa alasta riippumatta. Yhteistyötä on kehitetty osana ammatillisen erityisopettajan koulutusta Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa.
YTO-opintoihin liittyvä ohjaus opintojen alkuvaiheessa
Opintojen alkuvaiheessa vastuuopettaja ja YTO-henkilökohtaistaja tekevät yhteistyötä liittyen opiskelijan henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) prosessiin. Vastuuopettaja kartoittaa, mitä yhteisten tutkinnon osia opiskelija on suorittanut aiemmin.
Tarkat HOKS-merkinnät auttavat vastuuopettajaa, yhteisten tutkinnon osien opettajia ja opiskelijaa havaitsemaan ja muistamaan, mitä opiskelijan on jo suorittanut ja mitä hänen pitää vielä suorittaa. Näin myös opiskelijalle hahmottuu kokonaiskuva yhteisten tutkinnon osien suorittamisesta.
Vastuuopettaja tiedottaa opinnoista YTO-henkilökohtaistajalle, joka tekee opiskelijan osaamisen tunnustamiset yhteisistä tutkinnon osista sekä tarvittavat HOKS-merkinnät. YTO-henkilökohtaistaja poistaa opiskelijan työjärjestyksestä ne tunnit, joiden osalta osaaminen on tunnustettu. Tämän jälkeen opiskelijan työjärjestys tarkistetaan. Mikäli opiskelijalle tulee opetuksettomia päiviä, työjärjestykseen lisätään ammatillisia opintoja. Näin opiskelija voi lyhentää opiskeluaikaansa.
YTO-opintojen seuranta opintojen edetessä
Vastuuopettaja ja YTO-henkilökohtaistaja seuraavat opintojen etenemistä säännöllisesti. Muutoksiin reagoidaan mahdollisimman pian. Vastuuopettaja seuraa opiskelijoiden läsnäoloa yhteisten tutkinnon osien opinnoissa kuukausittain. Yhteisten tukinnon osien opettajat puolestaan laativat vastuuopettajalle jokaisen opetusjakson jälkeen raportin opiskelijoiden osallistumisesta opetukseen ja etenemisestä. Vastuuopettaja voi myös tarvittaessa tilata YTO-henkilökohtaistajalta raportin ryhmän yhteisten tutkinnon osien opintojen tilanteesta.
YTO-henkilökohtaistaja laatii tarvittaessa yksityiskohtaisen yhteisten tutkinnon osien opintosuunnitelman ja opintojen suorittamisen järjestyksen opiskelijoille. Mikäli opiskelija tarvitsee tukea tai erityistä tukea opinnoissaan, yhteisten tutkinnon osien opintojen tuen suunnitelma laaditaan yhteistyössä opiskelijan ja vastuuopettajan kanssa. Tarvittaessa koko opiskelijaryhmälle voidaan suunnitella omat yhteisten tutkinnon osien opintojen tukipäivät.
Ammatillisissa opinnoissa osa opiskelijoista siirtyy opiskelemaan oppisopimuksella. Tavoitteena on, että nämä opiskelijat suorittavat yhteisten tutkinnon osien opinnot ennen oppisopimuksen alkamista. Mikäli opintoja on suorittamatta ennen oppisopimuksen alkamista, opiskelijan työjärjestys järjestetään siten, että hän suorittaa niitä oppilaitoksessa yhtenä päivänä viikossa.
Joskus opiskelijat siirtyvät opiskelemaan oppisopimuksella kesken opintojen, ja myös silloin laaditaan yhteisten tutkinnon osien opiskeluun suunnitelma. Kun opiskelijalla on jäljellä esimerkiksi vain valinnaiset yhteisten tutkinnon osien opinnot, ne suunnitellaan siten, että opiskelija voi suorittaa ne työpaikalla. Kaikista muutoksista tehdään aina kirjaus HOKSiin.
Yhteiskehittämisestä koko oppilaitoksen toiminnaksi
Edellä kuvattu vastuuopettajan ja YTO-henkilökohtaistajan yhteistyö on todettu Careeriassa erinomaiseksi toimintatavaksi. Yhteistyön tuloksena kaikki autoalan opiskelijat saivat yhteisten tutkinnon osien opinnot suoritettua.
Yhteistyöprosessi on pedagogisen johtoryhmän hyväksymä, ja siitä tulee osa koko oppilaitoksen toimintaa. Henkilöstölle laaditaan ohjeistus ja prosessikuvaus intraan.
Uuden toimintamallin avulla varmistetaan, että yhteisten tutkinnon osien opintojen suorittaminen on sujuvaa. Opiskeluihin liittyvien tietojen kirjaaminen ja välittäminen on toimivaa, tiedot ovat ajantasaisia ja mahdollisia muutoksia voidaan ennakoida paremmin. Toimintamalli hyödyttää siis kaikkia osapuolia.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu on mukana kansallisessa INKLU-hankkeessa (INKLU -Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta) 1.3.2024-31.8.2026.
Hankkeessa kehitetään inklusiivista koulutusta ja ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien opiskelijoiden tarvitsemaa erityistä tukea opintojen aikana sekä tuetaan työllistymistä. Kirjoitus on osa hankkeessa jaettavia erityisopetukseen ja ohjaukseen liittyviä hyviä käytänteitä.

Lähde
Careeria. 2025. Yhteiset tutkinnon osat. Viitattu 23.5.2025.