Podcastissä Haaga-Helian asiantuntijat Pia Kiikeri ja Eija Honkanen keskustelevat opettajankouluttajien tekoälyohjelmien käytöstä. Opettajankouluttajan teknologinen osaaminen, tekoälyn käyttö ja digitaalisen saavutettavuuden huomioiminen ovat nykyisin yksi keskeinen opettajankouluttajan osaamisalue. Ohjelmien valinta tulee tehdä aina pedagogisin perustein.
Opettajaopiskelijoiden mukaan saaminen, aktivointi verkkotapaamisissa sekä heidän omassa opetuksessaan innostaminen tekoälyohjelmien käyttöön on keskeistä opettajankoulutuksessa. Myönteisten kokemusten saaminen tekoälyn ja erilaisten ohjelmien käytöstä opettajankoulutuksessa vaikuttaa paljon siihen miten opettajaopiskelija ottaa niitä käyttöön omassa opetuksessaan. Eräänä menetelmänä opettajankouluttaja voi hyödyntää TPACK-mallia, joka hahmottamaan osaamisalueita ja ottamaan käyttöön tekoälyohjelmien osaamista (Koehler, Mishra & Cain 2013).
Haaga-Helia on mukana kansallisessa hankeessa INKLU -Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta ajalla 1.3.2024-31.8.2026. Hankkeessa kehitetään ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien opiskelijoiden tarvitsemaa erityistä tukea opintojen aikana ja tuetaan työllistymistä. Julkaisu on osa hankkeessa jaettavia inklusiivisen koulutuksen, erityisopetuksen ja ohjauksen hyviä käytänteitä.

Lähteet
Koehler, M. J., Mishra, P., & Cain, W. 2013. What is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? Journal of Education, 193(3), 13–19.
Kuva: Haaga-Helia