Pro
Siirry sisältöön
Pedagogiikka

Opiskelijan vuorovaikutuksen tukeminen opetuksessa ja ohjauksessa

Kirjoittajat:

Eija Honkanen

yliopettaja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 05.02.2025

Opetus ja ohjaus on vuorovaikutusta, jossa opettaja rakentaa yhteyttä opiskelijoiden kanssa ja tavoitteena on yhteisen ymmärryksen muodostuminen. Opettajan osaamisessa yhteisen ymmärryksen muodostumisen taidot korostuvat silloin, kun opiskelija on erityistä tai vaativaa erityistä tukea tarvitseva.

Haaga-Heliassa erityisopettajankoulutuksen yhtenä tavoitteena on lisätä vuorovaikutuksen osaamista siten, että jokainen opiskelija kokee tulleensa kohdatuksi opetuksessa ja ohjauksessa. Vuorovaikutuksen yhtenä menetelmänä voidaan hyödyntää erilaisia vuorovaikutuksen malleja kuten LOVIT-menetelmää. Kirjoituksessa kuvataan vuorovaikutuksen tukemista.

Opiskelijat tarvitsevat mahdollisuuksia tulla kuulluksi

Inklusiivisessa ammatillisessa koulutuksessa opetuksen ja ohjauksen perustana on luoda turvallinen oppimisympäristö kaikille oppijoille ja mahdollisuus osallistua. Myötätuntoisella kohtaamisella saadaan perusluottamus vuorovaikutukseen. Aiheesta olen kirjoittanut aikaisemmassa julkaisussa Inkluusion edellytys on myötätuntoinen kohtaaminen.

Opiskelijan osallisuutta, turvallisuutta ja mahdollisuutta olla yhteisön jäsen rakennetaan ammatillisissa oppilaitoksissa monin eri tavoin kuten vuorovaikutuksella. Parhaimmillaan vuorovaikutuksen kautta kaikki opiskelijat tulevat kuulluksi, nähdyksi ja ymmärretyksi omana itsenään ja omilla mielipiteillään. Se edellyttää vuorovaikutuksen mukauttamista ja rikastamista opiskelijan kykyihin ja tarpeisiin. Hyväksyvä puhe vahvistaa luottamusta ja psyykkisen turvallisuuden tunnetta ryhmässä.

Opettaja voi luoda vuorovaikutukselle tilanteita oppimisen arjessa eri tavoin. Opiskelijoiden mielipiteiden kysyminen, niiden kuuleminen ja osallistuminen yhteiseen keskusteluun on tärkeää ja jokapäiväistä. Yhteiset keskustelut ovat osoitus siitä, että olemme kiinnostuneita opiskelijoiden mielipiteistä. Lisäksi yhteiset keskustelut luovat yhteistä puhetta ja vahvistavat yhteisöllisyyden tunnetta, kun saamme jakaa ajatuksemme toisten kanssa. Yhteiset keskustelut opiskelijoiden kanssa on rikkaus, koska meillä on mahdollisuus kuulla heidän ajatuksiaan, toiveitaan ja ne luovat tunteen, että olemme kaikki osa juuri sitä yhteisöä.

Kaikille opiskelijoille vuorovaikutuksessa oleminen ja oman mielipiteen ilmaiseminen ei ole helppoa vaan se vaatii aikaa, tukea ja ohjausta. Lisäksi jotkut opiskelijat hyötyvät puheen lisäksi vuorovaikutuksen ja viestinnän monimuotoisuudesta ja tuesta. Mitä enemmän opiskelijalla on erityisen tai vaativan erityisen tuen tarpeita, sitä tärkeämpää on kiinnittää huomiota vuorovaikutukseen ja varmistaa se, että opiskelija saa esitettyä oman mielipiteensä, ajatuksensa ja toiveensa sekä kokee tulevansa ymmärretyksi. Samalla tulee huomioida se, että opettaja antaa tilaa ja mahdollisuuksia monenlaiselle vuorovaikutukselle opiskelijan kanssa sekä varmistaa molemminpuolisen ymmärryksen.

LOVIT-menetelmä turvaa vuorovaikutuksen sujuvuutta

Jokainen kohtaaminen ammatillisissa opinnoissa opiskelijan kanssa on mahdollisuus vuorovaikutukseen. Vuorovaikutusta voi harjoitella ja siihen harjaantuu vähitellen. Olemme kaikki erilaisia, tapamme olla vuorovaikutuksessa ovat erilaisia ja vuorovaikutus muuttuu myös ajassa. Niinpä jokainen kohtaaminen läpi elämämme on pala vuorovaikutusosaamisen kehittymistä.

LOVIT-menetelmä (Martikainen 2024) turvaa ja varmistaa vuorovaikutuksen sujuvuutta ja sopii vuorovaikutukseen jokaisen opiskelijan kanssa. Menetelmää voi tavoitteellisesti harjoitella. Sana LOVIT kytkeytyy seuraavaan muistisääntöön.

L = läsnäolo
O = odottaminen
V = vastaaminen
I = ilmaisun mukauttaminen
T = tarkistaminen

Läsnäolossa on tärkeää rauhoittua ja keskittyä vuorovaikutukseen opiskelijan kanssa. Läsnäoloa vuorovaikutuksessa vahvistaa katsekontakti ja osoittamalla kehon kielellä, että olet opiskelijalle aidosti läsnä ja kuuntelet häntä. On hyvä sammuttaa muut häiriötekijät, kuten sähköpostin tai puhelimen äänet.

Odota rauhassa ja anna tilaa opiskelijan kommunikoinnille vuorovaikutustilanteessa. Hiljaisuus vuorovaikutuksessa voi olla myös hyvä asia, koska se antaa opiskelijalle aikaa ajatella ja muodostaa omia mielipiteitä. Käytä tarvittaessa rohkaisuna elekieltä tai kannustusta.

Vastaa opiskelijan viestintään häntä arvostaen ja ole aidosti vuorovaikutuksessa hänen kanssaan. Vuorovaikutus on vuoroon puhumista, jossa molemmat keskustelun osapuolet ovat omista lähtökohdistaan käsin ja kykyjensä mukaan aktiivisia. Mieti millainen on kohtaamisenne ja miten paljon käytät siinä opettajana tilaa, jotta opiskelijalla on mahdollisuus tuoda omia ajatuksiaan esille.

Mukauta ilmaisuasi siten, että opiskelija ymmärtää sinua. Jokaisella opiskelijalla on yksilöllinen tapa hahmottaa, ymmärtää ja viestiä. Opiskelijan tunteminen ja hänen tapansa olla vuorovaikutuksessa vaikuttavat siihen, miten opettaja voi olla vuorovaikutuksessa. Käytä opiskelijan ymmärtämää kieltä, käsitteitä sekä vuorovaikutuksen ja viestinnän tapoja. Hyödynnä tarvittaessa elekieltä tai tukiviittomia. Muista tauotus mikäli vuorovaikutus on opiskelijaa kuormittavaa. Tai pilko opetuksessa ja ohjauksessa vuorovaikutustilanteet pienempiin osiin, jotta opiskelijan voimavarat riittävät.

Tarkista vuorovaikutuksen aikana, että ymmärrätte toisianne. Opetuksessa ja ohjauksessa vuorovaikutus liittyy tyypillisesti muun muassa ohjaukseen, tekemiseen, toimintaan, tavoitteisiin ja sopimiseen. Tarkistamisessa on hyvä muistaa, että opiskelija kuvaa, miten hän on asian ymmärtänyt, opettaja kuvaa miten hän on asian tulkinnut, mikä on seuraava askel tai mikä on konkreettinen tavoite jne. Varmistamiseen voi liittyä dokumentointi, jolloin on hyvä käyttää yhteisesti ymmärrettävää dokumentointitapaa. Dokumentointitapa voi olla kirjallisen muistiinpanon lisäksi monimuotoinen tai monikanavainen kuten piirros, kuvia, ääni- tai videonauhoite tai joku muu vastaava.

Opetuksessa vuorovaikutus on vastavuoroista ja monimuotoista

Keskeistä vuorovaikutukselle on vastavuoroisuus eli se, että osapuolet ovat läsnä ja osallisena vuorovaikutuksessa sekä kokevat vuorovaikutuksen myönteisenä ja että, siitä syntyy yhteinen ymmärrys (kts. Mieli ry 2024). Vuorovaikutukseen on hyvänä menetelmänä LOVIT, joka turvaa ja varmistaa vuorovaikutuksen sujuvuutta (Martikeinen 2024).

Opetus- ja ohjaustilanteissa vuorovaikutus ja yhteisen ymmärryksen muodostaminen perustuu paljon keskusteluun. Ammatillisissa oppilaitoksissa tarvitaan monenlaisia tapoja olla vuorovaikutuksessa opiskelijan kanssa. Opettaja voi puheen lisäksi hyödyntää vuorovaikutuksessa ja ymmärtämisen varmistamisessa monikanavaisuutta sekä erilaisia viestinnän ja vuorovaikutuksen keinoja huomioiden opiskelijan vuorovaikutustaidot ja tuen tarpeet.

Haaga-Helia on mukana kansallisessa INKLU-hankeessa (INKLU -Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta) 1.3.2024-31.8.2026. Hankkeessa kehitetään inklusiivista koulutusta ja ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien opiskelijoiden tarvitsemaa erityistä tukea opintojen aikana sekä tuetaan työllistymistä. Kirjoitus on osa hankkeessa jaettavia erityisopetukseen ja ohjaukseen liittyviä hyviä käytänteitä.

Lähteet

Mieli ry. 2024. Vuorovaikutustaitoja voi oppia. MIELI ry. Luettu 5.2.2025.

Martikainen, K. 2024. Vuorovaikutuksen tukemisen LOVIT. Papunet.

Kuva: Haaga-Helia