Osallisuuden lisäämiseen on monia menetelmiä, joista metapuhe on eräs tapa. Metapuhe on keskeinen ohjauksen menetelmä, jonka avulla autetaan opiskelijoita ymmärtämään tilanteita, tapahtumia ja kokonaisuuksia.
Olemme erityisopettajien ja opettajien kanssa yhdessä tarkastelleet INKLU-hankkeen työpajoissa, millaista vuorovaikutus on erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan kanssa ja millä eri tavoilla osallisuutta voisi vahvistaa.
Metapuhe on sanallistamista
Metapuhe on Suomisanakirjan (s.a) mukaan ”puhumista puhumisesta”. Se on keskustelua ja puhetta, jossa muun muassa sanoilla kuvattua selitetään ja tarkennetaan. Merkityksen ja viestinnän sanallinen kuvaaminen auttaa kuulijaa ymmärtämään syvällisemmin kielen käyttöä vuorovaikutuksessa ja sitä, miten merkityksiä rakennetaan yhdessä.
Metapuhe on tilanteen, tapahtuman tai asian sanallistamista. Opetustilanteessa se voi tarkoittaa, että opettaja piirtää puheellaan opiskelijoille kuvaa siitä, mitä on tapahtunut, mitä tapahtuu ja miten edetään. Se voi olla myös kokonaistilanteen kuvausta jaen selittämistä, miten osat liittyvät kokonaisuuteen. Se voi olla opiskelijoille myös ymmärryksen laajentamista tai syventämistä tilanteesta tai asioista.
Ymmärryksen ja järjestyksen luomista metapuheella
Opiskelijoilla, jotka tarvitsevat opintoihinsa tukea, on usein tuen tarpeita hahmottamisessa, syy-seuraus-suhteiden tai kokonaisuuksien ymmärtämisessä, tilanteiden ennakoimisessa ja asioiden toisiinsa liittämisessä. Opettaja voi kuvailla, jäsentää ja auttaa heitä ymmärtämään asioita ja tilanteita sekä syy-seuraussuhteita juuri metapuheen avulla.
Opettajan metapuhe auttaa opiskelijoita myös siirtymään tilanteesta tai toiminnosta toiseen, mikä vahvistaa opiskelijoiden luottamusta ja lisää heidän ymmärrystään eri tilanteissa. Luottamus ja ymmärtämien luo opiskelijoiden mieleen järjestystä, ymmärrystä ja rakenteita, joita tarvitaan opetustilanteiden ja tapahtumien kokonaisuuden hahmottamiseksi. (Ks. Vehviläinen 2020.)
Osallisuuden vahvistamista metapuheella
Vehviläinen (2022) suosittaa muun muassa metapuhetta yhtenä kannattelevan orientaation tietoisena työtapana, koska se lisää yhteisymmärrystä ohjaajan ja opiskelijan välillä. Yhteisymmärrys syntyy yhteisen ymmärtämisen ja luottamuksen kautta eli tilanteissa, joissa opiskelija voi luottaa opettajaan.
Yhteisymmärrys luo omalta osaltaan turvallisuutta opetustilanteissa: opiskelija tietää, että hän saa riittävästi ohjausta ja tukea niissä tilanteissa, joissa hän sitä tarvitsee, eikä tilanteita tai asioita tarvitse olettaa tai arvailla. Osallistuminen edellyttää yhteisymmärrystä ja luottamusta, jota opettaja voi omassa opetuksessaan metapuheella vahvistaa.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu on mukana kansallisessa INKLU-hankeessa (INKLU -Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta) 1.3.2024-31.8.2026. Hankkeessa kehitetään inklusiivista koulutusta ja ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien opiskelijoiden tarvitsemaa erityistä tukea opintojen aikana sekä tuetaan työllistymistä.
Kirjoitus on osa hankkeessa jaettavia erityisopetukseen ja ohjaukseen liittyviä hyviä käytänteitä.
Lähteet
Suomisanakirja. s.a. Metapuhe. Viitattu 27.1.2025.
Vehviläinen, S. 2020. Ohjaustyön opas. Yhdessä kohti toimijuutta. 4. painos. Gaudeamus. Helsinki.
Vehviläinen, S. 2022. Ohjauksen orientaatiot pähkinänkuoressa. Ohjaus työotteena ja vuorovaikutustapana – Kuinka rakentaa sosiaalisesti kestävää ja voimaannuttavaa ohjausta? Webinaari 1.11.2022.