Pro
Siirry sisältöön
Pedagogiikka

Hyviä tekoälyajan opetuskäytäntöjä haetaan ja jaetaan

Kirjoittajat:

Lauri Tapola

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 12.11.2024

Me opettajat kehitämme jatkuvasti opetuskäytäntöjä ajankohtaisten haasteiden mukaisesti. Tekoälyn takia minun, kuten muidenkin opettajien, on täytynyt päivittää paljon opettamiemme kurssien sisältöjä ja tehtäviä – haluammehan, että tehtävien vastaukset eivät olisi tekoälyn vaan opiskelijoiden tuottamia.

Toivottavasti löydämme ja jaamme hyviä ideoita ja käytäntöjä, jotka toimivat generatiivisen tekoälyn aikakaudella. Tässä kirjoituksessa jaan esimerkin omasta toimivasta käytännöstäni.

Moodlen keskustelualueen käyttö

Ensimmäisenä esimerkkinä mielestäni hyvästä ja toimivasta tekoälyajan opetuksesta otan Moodlen keskustelualueen käytön. Sen avulla saadaan kurssin osallistujat yhdessä tuottamaan tietämystä ja taitoja, jotka ovat heidän mielestään tärkeitä ja joita he arvelevat kaikkien osallistujien tarvitsevan.

Keskeinen ajatus käytännön taustalla on Edgar Dalen vuonna 1946 kehittämän oppimispyramidin kolme alinta ja tehokkainta oppimistapaa: muiden opettaminen, harjoitustehtävien tekeminen ja keskustelu. (Timely 2023.)

Vertaisopettamisen hyödyllisyys

Dalen oppimispyramidiin perustuen opettajat voivat kannustaa oppijoita toimimaan vertaisohjaajina tai mentoreina. Kun oppijat selittävät käsitteitä ja asioita toisilleen Moodlen keskustelualueella ja kommentoivat muiden avauksia, heidän ymmärryksensä ja osaamisensa kehittyvät. He saavat mahdollisuuden opettaa asiansa tunneilla muille opiskelijoille. Tämä prosessi tukee syvällistä oppimista ja pitkäaikaista tiedon säilymistä sekä kehittää itseluottamusta ja viestintätaitoja (Timely 2023).

Vertaisoppimisen lisäetuna on se, että koska opiskelijat ovat usein keskenään samaa ikäluokkaa, he ymmärtävät toisiaan ja viestivät toisilleen sopivalla kielellä ja termeillä. Opettaminen on myös nykyajan tietotyössä hyvin tarvittu taito. Vaikka opiskelija ei opettajaksi ryhdykään valmistuttuaan, niin uskon, että saavat opettaa oppimaansa kokeneemmille työelämän konkareille tulevissa työpaikoissaan. He hankkivat näin tärkeitä työelämän metataitoja substanssiosaamisen ohessa.

Esimerkkinä Auta ja opeta muita -tehtävä

Oppimistehtävässä on hyvä antaa mahdollisimman paljon vapautta, jotta opiskelija löytää häntä motivoivan opetusaiheen ja innostuu sitä tutkimaan. Esimerkiksi Excel jatkokurssini Auta ja opeta muita -tehtävään opiskelijat löysivät oman materiaalini lisäksi 60 muuta aihetta ja kiinnostavimpiin aiheisiin tuli jopa 10 rakentavaa kommenttia. Se siis lisäsi opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta huomattavasti.

Aiemmin, kun en juurikaan tuota tehtävätyyppiä käyttänyt, opiskelijat olivat huomattavasti passiivisempia. Kyseinen tehtävätyyppi soveltuu erityisen hyvin tekoälyaikakaudelle siksi, että se kannustaa opiskelijoita itsenäiseen ajatteluun ja oman tekstin tuottamiseen tekoälypromptaamisen sijaan. Kyseinen tehtävätyyppi on myös opettajalle helppo arvioitava, kunhan arviointikriteerit ovat selkeät. Erityisen hienoa on, että monet opiskelijat mainitsivat kurssipalautteessa pitävänsä erityisesti kyseisestä tehtävästä.

Kokeilut jakoon opettajien kesken

En keksi kyseisessä tavassa toimia mitään negatiivista, joten suosittelen tehtävän soveltamista kaikille opettajille. Kokeilemalla rohkeasti erilaisia tehtäviä ja oppimistavat huomioiden luomme opettajina parhaita toimintatapoja uusiin tilanteisiin. Tärkeää on huomioida opiskelijoiden antama palaute uusista kokeiluista ja kehitysideoista.

Haastan kirjoitukseni myötä opettajia jakamaan parhaita tekoälyajan opetuskäytäntöjä. Vertaisoppimista sekin on.

Kuva: Haaga-Helia, tekoälygeneroitu