Tulevaisuustietoinen, kulutusmalttia ja kiertotaloutta soveltava matkailuyrittäjä kerää asiakkaat yritykselleen. Todettakoon, että matkailuyrittäjien on tärkeää ymmärtää kestävyyden olevan ympäristötekojen lisäksi taloudellisesti kannattavaa ja sosiaalisesti vastuullista toimintaa. Kestävyyden integroiminen liiketoimintaan tuo mukanaan etuja, kuten kustannussäästöjä, asiakasuskollisuutta ja positiivista brändimielikuvaa.
Teknologian kehitys tarjoaa uusia mahdollisuuksia parantaa kestävyyttä matkailualalla. Digitaaliset ratkaisut, kuten virtuaaliteknologiat ja data-analytiikka, auttavat optimoimaan resurssien käyttöä ja vähentämään ympäristövaikutuksia. Samalla ne parantavat asiakaskokemuksia ja auttavat lisäämään tietoisuutta kestävistä valinnoista.
Tässä kirjoituksessa avaamme joitakin jo tarjolla olevia ratkaisuja ja muistutamme siitä, miten tärkeää on tuoda kestävyystekoja näkyväksi.
Data avuksi hävikin minimoinnissa
Jopa 30 prosenttia kasvihuonekaasupäästöistä on peräisin ruoantuotannosta ja -kulutuksesta. Haaga-Helian järjestämillä Kestävän matkailun minimessuilla (8.5.2024) rikoistutkija Sanna-Mari Renfors (SAMK) esitti puheenvuorossaan, että kiertotalouden avulla ravintoloissa voidaan merkittävästi vähentää ympäristökuormitusta. Kiertotalous on tuotanto- ja kulutusmalli, jossa jätteiden määrä vähennetään minimiin. Mikään ei siis ole jätettä. Lisäksi luonnonvarojen käyttöikää pidennetään pitämällä ne mahdollisimman pitkään talouden käytössä.
Tärkeintä Renforsin mukaan on kerätä dataa sekä omasta että asiakkaiden käyttäytymisestä. Mitä tuotteita ostaa useimmin ja miltä toimittajilta? Mitä ruokalajia jää aina yli? Kun myyntiennuste laaditaan näiden havaintojen perusteella ja tilaukset tehdään harkittuina erinä, pysyy hävikkikin minimissä. Datan keräämiseen ja analysointiin on nykyisin tarjolla sovelluksia, jotka auttavat havainnoimaan trendejä, tunnistamaan hävikkivaaranpaikkoja ja kehittämään tarjontaa paremmin menekkiä vastaavaksi (Hukka AI; Ruhanen 2022).
Ruokalistat tulisi suunnitella niin, että samat raaka-aineet toistuvat mahdollisuuksien mukaan useissa annoksissa. Myös joustavuuden lisääminen on kiertotaloutta: ruokahävikkiä syntyy vähemmän, kun asiakkaalle antaa mahdollisuuden yksilöidä tilaustaan esimerkiksi yhdistämällä pääruokia eri lisukkeisiin tai valitsemalla sopivan kokoisen annoksen. Menusuunnittelun tukena voi hyödyntää esimerkiksi tekoälyä.
Virtuaalisuus luo modernia ja kestävää lisäarvoa matkailuun
Digitaalisilla ratkaisuilla voidaan esimerkiksi vähentää paperin käyttöä. Kestävän matkailun minimessuilla Robin Kanerva esitteli puheenvuorossaan yhteistyössä perustamansa Reveel-alustan, joka digitalisoi perinteiset opaskartat ja kyltit interaktiivisiksi, monikielisiksi digitaalisiksi opaskirjoiksi ja -kierroksiksi. Sovelluksen avulla matkailijat voivat tutustua nähtävyyksiin kestävällä, modernilla ja helppokäyttöisellä tavalla. Sen ansiosta paperiset kieliversiot voivat jäädä historiaan.
Projektioteknologiaa ja tilataidetta on hyödynnetty pitkään esimerkiksi museoissa. Stereoscapella luovana strategina työskentelevä Janne Itäpiiri esitteli Kestävän matkailun minimessuilla Merikeskus Vellamon Ruotsinsalmi-näyttelyn, jossa käytetään edistyksellistä 3D-projektioteknologiaa ja monipisteääntä moniaistisen elämyksen luomisessa.
Virtuaaliteknologian avulla voidaan säästää suosittuja matkakohteita kuormitukselta tai tarjota näkymä kohteisiin, joihin ei muuten voisi mennä. Uusia teknologioita apuna käyttäen on mahdollista luoda vaikuttavia ja kestäviä matkailukokemuksia, joilla on potentiaalia vetää puoleensa yhä enemmän kävijöitä.
Vastuulliset teot näkyväksi
Kävijä ei voi vaikuttaa siihen, kuinka elämys tuotetaan, mutta kestävyyden näkyväksi tekeminen auttaa kuluttajaa valitsemaan vastuullisen palveluntarjoajan.
Vastuullinen toiminta auttaa tekijäänsä erottautumaan muista ja rakentamaan kilpailuetua, mikä puolestaan lisää toimijan yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Tämä koskee sekä yrityksiä että julkisia tahoja, sillä kestävyystavoitteet on mahdollista saavuttaa vain yhdessä. (Hellström ja Parkkonen 2022.) Onnistunut vastuullisuudesta viestiminen taas auttaa rakentamaan mainetta ja kilpailuetua, sitouttamaan sidosryhmiä sekä hallitsemaan kriisejä (Sumuvuori 2022). Vastuullisuusviestintään pätevät samat lait kuin muistakin aiheista viestimiseen: tekemästään hyvästä kannattaa kertoa muille siten, että viesti saavuttaa eri sidosryhmät mahdollisimman hyvin.
Yksi tapa tuoda esiin ja kehittää vastuullista liiketoimintaansa on Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -ohjelma ja sen suorittamalla saavutettava STF-merkki. Ohjelman suorittaneet yrittäjät saavat käyttää merkkiä omassa markkinoinnissaan tuomaan esiin osaamistaan ja ansioituneisuuttaan vastuullisuuden saralla.
Yhdessä varmistamme, että matkailulla on tulevaisuus
Haaga-Helialle vastuullisuus on tärkeä arvo, joka näkyy arjen tekemisessä, kuten Kestävän matkailun minimessujen tapaisissa tapahtumissa. Minimessujen tavoitteena oli tuoda yhteen matkailuyrittäjiä, tutkijoita ja asiantuntijoita, jotta he voisivat jakaa tietoa ja kokemuksia kestävyysratkaisuista. Suurin osa Haaga-Helian tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnasta edistää vastuullisuutta.
Kestävän matkailun minimessut järjestettiin osana Carbon Neutral Experience 2.0- ja Virtual Nature -hankkeita, joiden päätavoite on lisätä matkailualan vastuullisuutta. Carbon Neutral Experience 2.0 keskittyy hiilineutraaliin matkailuun tarjoamalla matkailuyrityksille resursseja päästöjen vähentämiseen. STF-merkki on yksi hankkeen keskeisistä teemoista ja työkaluista. Virtual Nature puolestaan hyödyntää virtuaalitodellisuutta ja muita digitaalisia ratkaisuja matkailukokemusten kehittämisessä mahdollistaen kestäviä ja ainutlaatuisia elämyksiä, jotka eivät kuormita ympäristöä. Tapahtuman järjestelyyn osallistuivat myös Haaga-Helian Hungry for Finland labin Toiminnallisen ekosysteemin rakentaminen- ja Urban & Local -hankkeet.
Matkailu innostaa, avartaa maailmankuvaa sekä yhdistää ihmisiä ja kulttuureita. Lisäksi sillä on merkittäviä positiivisia vaikutuksia kansantalouteen. Samaan aikaan matkailusta aiheutuu päästöjä, se kuormittaa matkakohteita ja kärsii resurssipulasta, mikä aiheuttaa esimerkiksi riittämättömiä työolosuhteita.
Jotta voimme taata tuleville sukupolville unohtumattomia matkailuelämyksiä, on meidän rakennettava kestävää matkailun huomista jo tänään, kaikki vastuullisuuden ulottuvuudet huomioiden.
Lähteet
Hellström E. ja Parkkonen P. 2022. Vastuullisuuden tulevaisuus. Miten vastuullisuus kohtaa kestävyyden ja vaikuttavuuden?. Sitra.
Hukka AI. 2021. Ravintolan ruokahävikin vähentäminen näkyy suoraan viivan alla. Näin siihen voi vaikuttaa. Luettu 8.10.2024.
Keltanen, T. 2022. Vastuullista tänään – valtavirtaa huomenna? Mitä vastuullisuudelta edellytetään jatkossa? Sitra. Luettu 4.10.2024.
Ruhanen, E. 2022. Ravintoloissa hävikkityö lähtee tiedonhankinnasta. Kuluttaja. Luettu 8.10.2024.
Sumuvuori, M. 2022. Miten yritys voi viestiä vastuullisuudestaan? Mitä on vastuullisuusviestintä? Myynninmaailma. Luettu 4.10.2024.
Visit Finland. Sustainable Travel Finland. Kestävän matkailun puolesta. Luettu 8.10.2024.
Kuva: Shutterstock