Luksus- ja premium-matkailu on glokaalia ja rurbaania elämäntyylimatkailua, johon kuuluvat perinteisesti hienot matkakohteet ja hotellit, upeat golfkentät, kakkos- ja kolmoskodit, arvotaide ja -esineet, retro- ja urheiluautot, huippumuoti, designkorut ja tyylikellot sekä uniikit ravintola- ja matkakokemukset. Luksusmatkailijoita yhdistää kaikkialla maailmassa kallis maku sekä laadukkuutta ja tyylikkyyttä korostavat elämäntavat. Heissä näkyy vauraus, hyvinvoipuus ja arvovaltaisuus. Suomesta nämä vaativat matkailijat etsivät eksotiikkaa, pohjoista kulttuuria ja ainutlaatuisia kokemuksia.
Tämä trendiraportti keskittyy kansainvälisiin luksus- ja premiumtrendeihin. Kuvaamme ja tulkitsemme keskeisiä luksusmatkailun kulutusilmiöitä. Esityksemme perustuu ennusteeseen, että varakkaiden matkailijoiden määrä kasvaa Suomessa. Pääsyinä ovat rikkaiden määrän lisääntyminen erityisesti Aasiassa, ylempien keskiluokkaisten kuluttajien ostovoiman ja vaurauden lisääntyminen sekä heidän yleinen kiinnostuksensa kasvaminen Eurooppaa ja Skandinaviaa kohtaan.
Tämä miniraportti on osa Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Premiumia ja luksusta -hankkeen markkina- ja asiakasanalyysia.