VR teatteria, vuorovaikutteista striimausta ja XR-kokeiluiden jalkauttamista kirjastoon. Home Opera hankkeen kolmas podcast purkaa vauhdikkaan syksyn 2022 kokeiluja onnistumisineen ja oppeineen. Keskustelijoina ovat Aarni Tuomi, Sanni Aromaa, Tuija Koskimäki, Johanna Mäkeläinen ja Elina Moreira Kares Haaga-Heliasta.
HomeOpera – Digitaaliset sosiaaliset kulttuurielämykset -hankkeessa tutkitaan ja kehitetään tapoja tuoda kulttuurielämykset ikääntyneille kotiin uusien teknologioiden avulla, sosiaalisen vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden mahdollistavalla tavalla.
Hanke on EAKR (REACT-EU) -rahoitteinen, eli se on osa Euroopan unionin COVID19-pandemian johdosta toteuttamia toimia. Hankkeen toteutuksesta vastaa Haaga-Helian Palvelukokemusten laboratorio LAB8.
Lue lisää HomeOpera-hankkeesta
Litterointi
Puhuja 1 (Aarni Tuomi)
Tämä on Home Opera podcast. Tässä podcast sarjassa käsittelemme ikäihmisille suunnattuja digitaalisia kulttuurielämyksiä. Home Opera – digitaaliset sosiaaliset kulttuurielämyksiä on hanke, jossa luodaan konsepteja, joilla kulttuurielämyksiä tuodaan ikääntyville kotiin uusien teknologioiden avulla sosiaalisen vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden mahdollistavalla tavalla. Hanketta rahoittaa Uudenmaan liitto ja hanke on yksi Euroopan Aluekehitysrahaston osana covid 19 pandemian johdosta toteutettavia React EU hankkeita. Hankkeen toteuttaa Haaga-Helian ammattikorkeakoulun palvelukokemusten laboratorio LAB8.
Ja tänään meillä täällä studiossa on koko hanketiimi kertomassa hankkeen uusimpia kuulumisia. Esittäydytään ensin lyhyesti, eli minä olen Aarni Tuomi ja toimin tässä hankkeessa projektipäällikkönä.
Puhuja 3 (Sanni Aromaa)
Mä oon Sanni Aromaa ja toimin tässä hankkeessa palvelumuotoilijana.
Puhuja 4 (Tuija Koskimäki)
Ja minä olen Tuija Koskimäki ja toimin tässä hankkeessa palvelumuotoilijana.
Puhuja 5 (Johanna Mäkeläinen)
Johanna Mäkeläinen täällä terve. Olen tässä hankkeessa teknologia asiantuntija.
Puhuja 6 (Elina Moreira Kares)
Ja elina moreira kares moikka. Olen tässä hankkeessa projektikoordinaattorina.
Puhuja 1
Kiitos kaikille, kun olette tullut studioon keskustelemaan mun kanssa. Tässä jaksossa me avataan siis hankkeen terveisiä ja käydään läpi syksyn 2022 kokeilua ja niiden tuloksia. Hankkeen tavoitteenahan on tosiaan luoda erilaisia ketteriä kokeiluja, uusia konsepteja, tapoja tuoda kulttuurielämys ikääntyvälle kotiin. Sillain että se elämys on jollain tapaa vuorovaikutteinen ja yhteisöllinen. Näitä kokeiluja me tehdään iteratiivisesti eli kehitetään ja testataan, kehitetään vähän lisää ja testataan uudestaan. Meillä on hankkeessa mukana aktiivinen testiryhmä, joille me näitä uusia konseptiaihioita laitetaan kommentointiin jatkuvasti.
Ja nämä syksyn kokeilut osittain jatkaa meidän kevään 2022 aikaisempia kokeiluita, joista myös olemme nauhoittaneet podcast jakson. No näissä syksyn kokeiluissa meillä oli kolme isompaa kokonaisuutta. Eli meillä oli Valkyyria kaverikatsomo, joka toteutettiin Yle Areenassa yhdessä kansallisoopperan ja baletin kanssa. Sitten meillä oli tämmöinen vuorovaikutteinen VR teatterielämys yhdessä Second Theatre nimisen startup yrityksen kanssa. Ja kolmantena meillä oli Malmin kirjastossa toteutettu tapahtuma.
Yksi näistä syksyn kokeiluista, tää kaverikatsomo, siis jatkoi kehitystyötä joka aloitettiin jo keväällä ylen ja kansallisoopperan baletin kanssa. Kertoisitteko Sanni ja Tuija miten tätä kokeilua kehitettiin ja vähän että miten se meni?
Puhuja 3
Joo no kun mietitään keinoja joilla voidaan tuoda kulttuuritapahtumia niiden ihmisten luo, jotka ei sitten muutoin ehkä pääse sitten enää niin live esityksiin, niin me toteutettiin tosiaan siis yhdessä oopperan ja ylen kanssa tällainen kaverikatsomo kokeilu, jossa Yle Areenassa esitettävään teokseen lisättiin vuorovaikutuksellisuuden kokemusta lisääviä elementtejä. Eli toisin sanoen tätä ohjelmaa saattoi katsoa yksin tai yhdessä, ja sitten samalla osallistua chatin kautta kaikkien katsojien kanssa yhteisesti käytävään keskusteluun. Ja sitten siellä oli mukana myös asiantuntijoita kommentoimassa esitystä ja ne otti kanssa myös osaa sitten siihen chat keskusteluun. Ja tämä kokeilu tehtiin keväällä kaksikymmentäkaksi ensin Sibelius baletilla ja sitten uudestaan syyskuussa tosiaan 2022 sitten Wagnerin Valkyyria oopperalla.
Puhuja 1
Kiitos. Mitä tästä kokeilusta jäi käteen, mikä toimii parhaiten ja mitä opittiin?
Puhuja 4
No juu, ensimmäisestä kokeilusta eli tästä Sibelius baletista opittiin todellakin ja paljon ja tehtiin sitten parannuksia tähän valkyria oopperaan. Näistä parannuksista saimmekin sitten paljon kiitosta Home Operan testiryhmältä. Meitä nimittäin hieman arvelutti, että miten katsojat mahtavat jaksaa katsoa koko Valkyrian, tämän 5 tunnin mammutti teoksen, näiden lisäelementtien kanssa, mutta itse asiassa huoli oli sikäli turha, että testiryhmäläiset raportoi meille sitten, että chatin ja juontojen seuraaminen jopa auttoi tässä pitkässä esityksessä näiden eri suvantovaiheiden yli. Katsojat rakastivat tätä kapellimestari Jonas Rannilan asiantuntevaa otetta ja libretto tulkkaamista. Ja Sibelius baletista opittiin myös se, että asiantuntijoiden tarkoituksena ei ole puhua jatkuvasti sen esityksen päälle, siis vähemmän puhetta ja enemmän asiaa on hyvä linjaus ja juuri oikeissa kohdissa sitten kertoa, että mitä on tapahtumassa. Testiryhmäläisten palaute tosiaan huomioitiin hyvin sitten siinä Valkyria esityksessä.
Puhuja 1
Ihan mahtavaa. Miten sitten tämä kaupallinen näkökulma, minkälaisia kaupallisia mahdollisuuksia te näette tämän konseptin jatkokehittämisen?
Puhuja 4
No tosiaan nämä testiryhmäläiset pohtivat, että tämän tyyppinen ohjattu esitys voisi toimia erityisen hyvin tämmöisenä niin sanottuna sisäänheitto-teoksena erityisesti sellaisille henkilöille tai katsojille, jotka eivät ole niin perehtyneitä oopperan tai balettiteoksen sisältöön. Tämä olisi myös hyvä tapa tuoda oopperaa ja balettia tunnetuksi ja avata sisällön ja musiikin kiemuroita halukkaille. Ja tosiaan tämän tyyppiset kaverikatsomon tyyppisenä toteutettavat esitykset niin toimisivat myös matalana kynnyksenä osallistumiselle erilaisiin esityksiin. Vai mitä Sanni?
Puhuja 3
Joo täytyy kuitenkin huomioida, että on varmasti paljon sellaisia oopperasta ja baletista kiinnostuneita ja se, että lähtee paikan päälle katsomaan sitä esitystä, niin on monelle varsinkin iäkkäälle liian iso haaste. Ja kaverikatsomon avulla sitten voidaan saavuttaakin suurempia yleisöjä kun oopperaa ja balettia tuodaan kotisohville, ja miksipä ei sitten toisaalta vaikka läheiseen kirjastoon katsottavaksi. Samalla sitten tuodaan uudella tavalla vuorovaikutteisuutta ja opitaan niiden esitettävien teosten sisällöstä asiantuntija kommenttien kautta.
Puhuja 1
Kiitos Sanni ja Tuija. Toinen näistä syksyllä päättyneistä kokeiluista oli virtuaalitodellisuuteen rakennettu sosiaalinen teatterielämys. Kertoisitko Elina vähän tästä lisää?
Puhuja 6
Joo eli tosiaan tätä kokeilua tehtiin yhdessä Second Theatren kanssa. Jotka on siis kehittämässä tämmöistä konseptia virtuaaliteatterista. Eli siis lyhyesti ideana on, että virtuaalilasit päässä voit matkata vaikka Berliinin Ensemble teatteriin ja katsoa heidän tuotantoaan mukavasti omalta kotisohvalta. Ja ideana tässä meidän kokeilussa oli nimenomaan vuorovaikutuksellisuuden mukaan tuominen, eli Second Theatre on luonut tämmöisen Partymode sovelluksen, jonka avulla me pystytään tuomaan sitten niinku useampi katsoja omilta kotisohviltaan samaan virtuaaliteatteriin. Ja samalla että he pystyy sitten vuorovaikuttamaan keskenään siellä virtuaalitodellisuudessa. Ja yhdessä sitten tämän meidän Home Opera testiryhmän kanssa me pystytään keräämään palautetta, jonka avulla Second Theatre pystyy sitten jatkokehittämään tätä heidän tuotettaan. Ja se syksyn kokeilu meni tosi hyvin, vai mitä?
Puhuja 1
Joo ehdottomasti. Eli tässä syksyn kokeilussa me testattiin pienryhmissä tätä Partymode sovellusta, eli meillä oli noin kymmenkunta testaajaa. Ja testiryhmäläiset pääsi katsomaan Kansallisteatterin uunituoreen Kampaamo esityksen. Ja siihen esitykseen, tai siihen sovellukseen, oltiin luotu erilaisia toiminnallisuuksia, eli katsoja pystyi säätämään valoja tai valojen kirkkautta, volyymia, mutta sen lisäksi myös liikkumaan siellä virtuaalikatsomossa itse valitsemiensa avatarien kautta. Ja tää muiden muiden avatarit tietysti näkyi sitten kaikille ja myöskin se liike siellä katsomassa näkyi tai muiden liike näkyy myös kaikille. Eli sosiaalisen tästä teki juuri se, että vaikka kaikki katsoo esitystä eri paikoista fyysisesti, niin voidaan silti vuorovaikuttaa avatarien ja chatin ja puheyhteyden ja tän liikkeen kautta siellä virtuaalitilassa. Eli tässä oli myös sitten puheyhteys kaikkien katsojien välillä. Katsojat pystyi toisilleen samaan aikaan keskustelemaan kun katsoivat esitystä. Ja vielä kirsikkana kakun päällä tää katselukokemus oli myös synkronoitu, eli kuka tahansa pystyi laittamaan tän esityksen paussille, jos haluttiin pitää vaikka väliaikaa tai muuta taukoa. Ja alkuun meitä tässäkin vähän huoletti, että mitä tapahtuu kun joukko ikäihmisiä laitetaan puoleksitoista tunniksi virtuaalitodellisuuteen VR lasit päässä, mutta kokeilun perusteella tää huoli oli turhaa. Partymode tai sovellus toimi todella hyvin ja palaute oli erittäin positiivista.
Puhuja 6
Joo, ja tän kokeilun perusteella tuli kyllä selväksi se kaupallinen potentiaali, että laadukkaalle VR sisällölle on selkeästi kysyntää ja sitten tekniikan parantuessa ja halvetessa se muuttuu myös niinku paljon saavutettavammaksi. Eli näillä sisällöillä pystytään tavoittamaan laajempia yleisöjä ja myöskin se sisältöjen kohdentaminen erilaisille käyttäjäryhmille avaa tosi paljon mahdollisuuksia sitten business kentällä.
Puhuja 1
Ihan totta. Tää Second Theatre itseasiassa myös osallistui meidän kolmanteen syksyn kokeiluun, joka jalkautettiin tapahtumana sinne Malmin kirjastoon. Avaisitko Johanna vähän tätä kolmatta kokeilua?
Puhuja 5
Joo mielelläni. Yksi tän Home Opera hankkeen isoista näkökulmistahan on se että kuka tai mikä taho nyt sitten pystyy toimittamaan tällaista vaadittavaa teknologiaa sinne ikääntyneen kotiin eli ikääntyneellä ei tietenkään ole siellä VR laseja ja muita näihin etäkokemuksiin tarvittavia laitteita ja sen vuoksi ollaan tosiaan kartoitettu hankkeen aikana erilaisia tahoja, joilla on valmiiksi jo tämmöisiä laajoja ihmisjoukkoja tavoittava yhteiskunnallinen asema. Ja tätä ollaan myös sparrattu paljon tän meidän testiryhmän kanssa.
Ja yks selkeä asia mikä nousee esille on se, että Suomessahan on maailmanlaajuisesti täysin ainutlaatuinen kirjastolaitos. Joka nykyään on myös taidelainaamo, kulttuuri ja harrastus tila viihdekeskus ja paljon paljon muuta kuin perinteisesti vaan kirjoja lainaava taho. Ja tosiaan niinku sanoin, tää testiryhmä on ollut kokeilussa vahvasti alusta asti mukana konseptoimassa tätä kirjastokokeilua ja ihan sen nimeä, tapahtumapaikkaa, sisältöä myöten kaikki ideat on tullut meidän testiryhmältä. Ja konsepti sitten muotoutui lopulta siihen muotoon, että Malmin kirjastossa 2.12 järjestettiin Seniorien Digikarnevaalit niminen tapahtuma, jossa oli mukana 3 XR yritystä eli EVE rakkaussimulaatiopeli, joka on ehkä tuttu tuolta Espoon Kaupunginteatterista, sitten Second Theatre, josta on tänään puhuttu jo aikaisemmin ja kolmas oli Digitaalinen Hyvinvoinnintalo, tämmöinen kolmiulotteinen pieni metaverse itsessään. Ja mitä täällä sitten pystyi tekemään, niin siellä pystyi esimerkiksi kokeilla virtuaalipelejä, kokea kirjailijahaastattelun virtuaalisessa ympäristössä, teatteria virtuaalitodellisuudessa, pystyi katsomaan Toscan 360 videon versiota tämmöisessä italialaisessa kirkossa, digimuseon laajoja aineistoja pääsi katsomaan sekä mukana oli myös upea Circue de Soilelin sirkuskokemus virtuaalitodellisuudesta.
Ja sitten todellisena sokerina pohjalla, meillä oli kuudesta oopperan kuorolaisesta koostuva live jukebox, jonka sitten ohjelmistoon pääsi vaikuttamaan äänestämällä etukäteen ja kuoro sitten lauloi serenadeja, isänmaallisia lauluja, sekä joululauluja. Ja Malmin kokeiluhan toimi tosi hyvänä avauksena tämmöiselle laajemmalle kirjastoyhteistyölle. Tapahtuman järjestäminen oli tosi sujuvaa ja helppoa Malmin kanssa, ja parasta antia oli ehdottomasti tää seniorien ensi kohtaamiset virtuaalitodellisuuden kanssa. Siellä oli moni hieman skeptinen kokeilija, jotka vaan sattumalta osuivat paikalle, eivät todellakaan tienneet, että hetken kuluttua he ovat virtuaalitodellisuudessa, mutta sitten hyppäsivät tosi rohkeasti mukaan ja olivat sitten täysin näiden uusien elämysten lumoissa. Ja jälleen kerran kokeilu osoitti, että ikäihmiset on paljon rohkeampia kokeilijoita, kun hankkeen alussa osattiin uskoakaan.
Puhuja 1
Ihan mahtavaa. Tää oli kyllä hyvän mielen tapahtuma. Ja tää kuulostaa tosi hyvältä tavalta tavoittaa paljon kohdeyleisöä. Minkälaista kaupallista potentiaalia sä näet Johanna tässä yrityksille?
Puhuja 5
No joo siis kirjastossahan käy tosi paljon kulttuurista ja taiteesta kiinnostunutta kohderyhmää, etenkin vähän ikääntyneempi joilla on paljon aikaa esimerkiksi päivällä virkistäytyä taiteen ja kulttuurin äärellä ja mun mielestä kirjasto on tosi hyvä näyteikkuna myös monenlaisille yrityksille. Etenkin siinä kun kokeillaan konseptia, testataan erilaisia vaihtoehtoja viedään niin kuin se kokeilu sinne yleisön keskelle. Ja nythän meillä mukana oli ainoastaan näitä digitaalisen sisällöntuottajia, mutta kirjastohan on tosi hyvä paikka sitten esitellä vaikka terveysteknologiaan liittyviä tuotteita. Ja tää keskeinen tutkimuskohde mitä meillä Home Opera hankkeessa on eli etäkulttuurin sosiaalinen vuorovaikutus, niin sitähän on tosi luonteva toteuttaa tässä kirjastoympäristössä.
Puhuja 1
Ihan totta ja tätä kokeiluahan me jatketaan nyt keväällä. Voitko sä jo vähän paljastaa, että mitä meillä on suunnitteilla tän konseptin jatkokehittämisen?
Puhuja 5
Joo kyllä eli saimme niin rohkaisevia tuloksia, että nyt sitten toteutetaan samalla konseptilla paljon isompi ja laajempi tapahtuma tuolla Oodin keskuskirjastossa 9.5 ja sinne mukaan tulee sitten monet Malmilla jo testatut elämykset ja paljon muuta kiinnostavaa koettavaa ja itseasiassa Aarni, sinähän kerrot niistä kohta vähän lisää, että mitä kaikkea siellä tapahtuu.
Puhuja 1
No kyllä vaan. Eli tässä kohtaa voikin paljastaa että tää kevään kirjastokokeilun yhteyteen me rakennetaan laajempi tapahtuma. Home Opera hanke on päättymässä elokuussa 2023, joten me yhdistetään tän hankkeen loppuseminaari tähän kevään Oodi kokeiluun 9.5. Ja siihen loppuseminaariin me luvataan ja järjestetään erilaisia kiinnostavia puheenvuoroja tän meidän aiheen tematiikan ympäriltä sekä tietysti erilaisia maistiaisia hankkeessa kehitetyistä uusista tuotteista ja palveluista, joten kannattaa ehdottomasti laittaa toi päivämäärä ylös ja tulla, pysyä kuulolla ja tulla sitten paikan päälle toukokuussa.
Hankkeen voi ottaa seurantaan, vaikka meidän projektisivujen kautta tai sitten tän LAB8:n somekanavien kautta ja tietysti vaikka hankkeen loppu jo häämöttääkin pikkuhiljaa, niin kyllä mukaan ehtii vielä. Eli kaikki kulttuurista ja teknologiasta kiinnostuneet ikäihmiset tässä tapauksessa meidän hankkeen tapauksessa yli 60 vuotiaat. Ovat hyvinkin tervetulleita hankkeen viimeisten kokeilujen testaamiseen. Ottakaa vaan yhteyttä ja lisäksi me kuullaan tosi mielellämme myös vielä uusista Uudellamaalla toimivista PK yrityksistä, jotka haluaisi vaikka tulla tonne hankkeen loppuseminaariin 9.5 mukaan tai muuten olla hankkeessa vielä mukana. Eli olkaahan yhteyksissä jos haluatte vielä mukaan.
No tähän podcastin loppuun meillä on tapana koota muutama kulttuurivinkki, joten tehdään se tälläkin kertaa. Johanna haluaisitko aloittaa ensimmäisellä kulttuurivinkillä?
Puhuja 5
Joo no mun kulttuurivinkki tulee suoraan oopperan maailmasta eli Puccinin Turandot on tosi vahvasti esillä nyt tässä alkuvuodesta. Meillä on hieno kansallisoopperan perinteisempi versio, mutta mun vinkki tota liittyy Aleksanterin teatterissa esitettävään Oopperaboxin tuottamaan versioon, jossa Turandotin rakkaustarina heitetään tulevaisuuden Kiinaan, jossa sitten virtuaalitodellisuus ja tekoälyn maailma jyllää ja siinä sitten jännitetään, että miten käy tämän ikuisen rakkauden tässä ympäristössä. Eli se versio on todellakin pakko nähdä.
Puhuja 1
Kuulostaa hyvältä. Mun kulttuurivinkki tälle keväälle on tanssiteatteri Hurjaruuthin kevään ensi ilta Herra Hakkarainen harrastaa, ja Hurjaruuth toimii tuolla Tanssin talossa täällä Helsingissä ja tää uusi esitys Herra Hakkarainen harrastaa esittelee mehukkaalla tavalla Mauri Kunnaksen klassikko hahmon toilailuja katutanssin keinoin tällä kertaa eli suuri suositus tälle esitykselle.
Puhuja 3
Mahtavalta kuulostaa Herra Hakkarainen. Mä suosittelisin itse sitten vuorollani niin tuota Antti Holman oopperajuhlat podcastia joka on tuolla Yle Areenassa kaikkien saatavilla. Se johdattaa kuuntelijan Antti Holman käsikynkässä oopperaan ja ainoana vikana oli se, että kaikki hyväkin loppuu joskus.
Puhuja 4
No niin mun kulttuuri vinkki on Helsingin Kaupunginteatterissa itse asiassa jonkin aikaa pyörinyt tää bilehile klassikko Priscilla Aavikon kuningatar se on aivan huikaisevan hieno ja mukaansa tempaava musikaali ja siinä voit päästä mukaan esiintymään lavalle hetkeksi. Näin kävi mulle minä pääsin, mutta Elina mikäs sun kulttuurivinkki on?
Puhuja 6
Joo no kaiken tän teatterin ja oopperan vastapainoksi niin mä suosittelisin tota Amos Rexissä nyt pyörivää näyttelyä joka on Hans Op de Beeckin Hiljainen Paraati. Se on auki vielä helmikuun loppuun ja se on mun mielestä ehdottomasti käymisen arvoinen.
Puhuja 1
Mahtavaa. Kiitos koko tiimille upeista kulttuurivinkeistä ja kiitos kun tulitte mukaan jakamaan hankkeen uusimpia kuulumisia. Kiitos kuulijoille ja palataan näihin kuviin, näihin tunnelmiin.