Urheilu on toimiala, joka menee tunteisiin. Koska urheiluorganisaatioilla on kyky liikuttaa ihmisiä (monellakin tasolla), on niillä ainutlaatuinen mahdollisuus rakentaa vahvaa mielikuvaa, brändiä, itsestään ja omasta toiminnastaan. Harkitusti rakennettu brändi auttaa urheiluseuroja paitsi kumppanuuksien rakentamisessa, myös yleisön sekä ennen kaikkea uusien osallistujien tavoittamisessa ja sitouttamisessa.
Seuran brändi kertoo yleisölle urheiluseuran identiteetistä ja imagosta. Se on toisaalta se, millaiseksi sidosryhmät urheiluseuran kokevat, toisaalta brändi on jonkinlainen arvolupaus siitä, mitä katsojat ja osallistujat saavat urheiluseuralta. Urheilu on omiaan herättämään suuria tunteita, joten ei ole merkityksetöntä miltä urheiluseura ’tuntuu’. Vahvasta urheilubrändistä tulee helposti osa kannattajien, yhteistyökumppaneiden ja jäsenien omaa imagoa, joten sillä on erittäin suuri merkitys siinä, kenen joukkoihin halutaan kuulua, ja kenen kanssa halutaan tehdä yhteistyötä.
Jos ajatellaan seuran varainhankintaa, brändillä on suuri merkitys siinä, miten haluttava yhteistyökumppani tai sponsorointikohde tietty seura on. Urheiluseurojen kanssa yhteistyötä tekevät tahot haluavat näkyä sellaisten urheiluseurojen toiminnassa, joiden brändi tukee tai täydentää sitä viestiä, jonka yhteistyökumppani haluaa itsestään ja toiminnastaan välittää. Kun seuralla on selkeä brändi, on sen helpompi hyödyntää tätä yhteistyökumppaneita ja tukijoita etsiessään.
Urheiluseurojen tärkein varainhankintakeino on kuitenkin monesti uusien jäsenien hankkiminen sekä olemassaolevien sitouttaminen toimintaan. Tässäkin brändi on suureksi avuksi, sillä monelle voi olla tärkeää saada kuulua juuri tiettyyn seuraan sen maineen ja imagon takia. Vahva brändi voi olla osallistujille tae pitkäjänteisestä ja laadukkaasta tekemisestä, ja se voi näin auttaa osallistujien houkuttelemisessa.
Tässä podcastissa Haaga-Helian laskentatoimen lehtori Heli Kortesalmi ja Askel Sportsin Julius Jousi keskustelevat brändeistä etenkin seuran talouden kannalta.
Podcast on toteutettu osana OKM:n liikunnan kehityshankkeisiin suunnatulla erityisavustuksella rahoitettua hanketta Taloushallinnon taitajaksi – Tehokkuutta ja laatua urheiluseurojen taloushallintoon osaamista kehittämällä. Hankkeen tavoitteena on tukea yleishyödyllisten yhdistysten toimintaa tarjoamalla kaikille avoimia, maksuttomia taloushallintoon liittyviä oppimateriaaleja.
Kuva: Shutterstock