Siirry sisältöön
Litteraatti: Ratkaisuja seurojen varainhankintaan

[äänite alkaa]

Puhuja 1 [00:00:03]

Tervetuloa kuuntelemaan urheiluseurojen taloutta käsittelevä podcastia. Podcast on toteutettu osana OKMN liikunnan kehityshankkeisiin suunnatuilla erityisavustuksella rahoitettua hanketta Taloushallinnon taitajaksi – tehokkuutta ja laatua urheiluseurojen taloushallintoon osaamista kehittämällä.

Keskustelijoina podcastissa on Haaga-Helian laskentatoimen lehtori Heli Kortesalmi, eli minä, ja tähän podcastiin olemme saaneet vieraaksi Juha Markkasen Fundis Application Oy:stä. Hei Juha, ja tervetuloa!

Puhuja 2 [00:00:37]

No niin, kiitoksia oikein paljon, ja mukava tulla tänne!

Puhuja 1 [00:00:40]

No, puhutaan taloudesta ja varainhankinnasta, niin kuin näissä meidän hankkeen podcasteissa on tehty. Varainhankinta on asia, jonka kanssa varmasti kaikki urheiluseurat ovat tavalla tai toisella tekemisissä. Suuri osa toiminnan rahoituksesta perustuu erilaisiin jäsenistöltä kerättäviin kausi- ja osallistumismaksuihin, mutta varsinkin jos on korkeammalla tasolla, tai on ulkomaanmatkoja, niin kustannukset nousee aika korkealle. Ja jotta vähän voitaisiin alentaa näitä urheilijoiden kustannuksia, niin tosi monessa seurassa tehdään varainhankintaa, tämän muun toiminnan lisäksi. Tyypillisiä varainhankinnan esimerkkejä on erilaiset kahvilat, buffetit, talkoot tai myyntikampanjat. Mutta muitakin vaihtoehtoja on, varsinkin sellaisille perheille, jotka on jo vähän kyllästyneet tähän hankintaan. Juha, sun yrityksessä on nyt tällainen uusi varainhankinnan vaihtoehto. Mitä kertoisit siitä? Mikä se ratkaisu on?

Puhuja 2 [00:01:42]

No joo. Jokainen oikeastaan varmasti tietää, että mistä on kysymys perinteisessä varainhankinnassa. Ja se sitoo aika paljon ihmisiä mukaan. Tämän meidän uuden varainhankinakeinon tarkoituksena on antaa ihmisille, jotka on mukana tässä urheilutoiminnassa mukana, mahdollisuus keskittyä siihen omaan missioonsa. Elikkä valmentajat keskittyy valmentamiseen, valmennettavat siihen mitä ne haluaa urheilla ja tehdä. Ja myös sitten vanhemmat, jotka on yleensä näissä perinteisissä varainhankintakeinoissa mukana, niin heillä on sitten myös oman päivittäisen toiminnan kautta tukea vähän eri tavalla sitten näitä itselle tärkeitä yhteisöjä.

Puhuja 1 [00:02:28]

Mielenkiintoista. Itse urheilijan vanhempana, niin olen tässä jo myynyt. Ja lahjoja menen paketoimaan huomenna, ja kaikkea tällaista. Että mitä muita vaihtoehtoja… Mitä tämä käytännössä on sitten tämä teidän idea?

Puhuja 2 [00:02:44]

Joo. Käytännössä tarkoittaa sitä, että me ollaan kehitelty tällainen maksusovellus. Ja sovelluksella voi maksaa Fundis-sopimusyrityksissä. Ja kun sä teet maksun sopimusyrityksessä, sä valitset maksusovelluksesta itsellesi tärkeän tahon, jota sä haluat tukea. Esimerkiksi oman lapsen urheiluseura, tai oli se sitten joku muu yhteisö. Me ei olla pelkästään urheilu… vaikka tässä urheilu keihäänkärkenä onkin, niin myös muut yhteisöt kuuluu tähän Fundiksen piiriin. Elikkä jos on Unisef lähellä sydäntä, niin sä voit valita sen. Elikkä käyttäjällä on täysin valinnainen mahdollisuus tehdä ratkaisu siitä, ketä haluaa tukea tekemällä Fundis-ostoja, palveluja tai tuotteita. Ja siinä vaiheessa, kun se maksu tehdään siellä Fundis-sopimusyrityksessä, niin tällainen kansainvälinen maksunvälityspalvelu kuin Stripe, splittaa sen kolmeen osaan. Elikkä näissä talkoissa on mukana se käyttäjä, joka maksaa – maksaa tosin saman hinnan siitä tuotteesta tai palvelusta, kuin muillakin maksutavoilla. Ja sitten se yritys, joka hyväksyy tämän maksun, ja sitten se edunsaaja. Ja se yritys on mukana näissä talkoissa sillä tavalla, että se luovuttaa pienen osuuden siitä maksusta jaettavaksi. Ja se lähtee reaaliaikaisesti se raha liikkumaan niin, että se menee suoraan sinne yrittäjälle, joka tarjoaa tämän maksumahdollisuuden, ja suoraan myös sinne edunsaajayhteisölle. Ja meille pieni siivu, jolla me ylläpidetään tätä alustaa. Ylläpidetään myös tämän urheiluseuran ja kauppiaan hallintapaneelia, jossa he pystyy seuraamaan reaaliaikaisesti näitä maksuja.

Puhuja 1 [00:04:41]

Mielenkiintoista. Eli sitten tällaiselle tavalliselle kuluttajalle, joka ilmeisesti sitten lataa tän appin kännykkään, niin ei tule mitään ylimääräisiä kuluja? Jos sanoit, että samalla hinnalla saa ostaa niitä palveluja?

Puhuja 2 [00:04:55]

Ei minkäänlaisia kuluja tule applikaation käyttäjälle, eikä myöskään edunsaajalle tule kuluja. Meillä ei ole minkäänlaisia liittymis- tai kuukausimaksuja sille urheiluseuralle. Tämä on täysin passiivista tuloa. Ja he pystyy omalla toiminnallaan edesauttamaan sitä, että he saa mahdollisimman paljon tuloja, kertomalla sosiaalisen median kanavissaan, että ottakaa Fundis käyttöön ja tukekaa meidän yhteisöä.

Puhuja 1 [00:05:18]

No, mitä sillä Fundiksella voi sitten ostaa?

Puhuja 2 [00:05:21]

No, nythän tässä on taustana kehitystyötä noin puolitoista vuotta takana. Sovellus on aikalailla valmis, tai pientä viilaamista noissa sovelluksissa on tietysti aina, mutta se on jo niin sanotusti livenä. Eli Fundiksen pystyy lataamaan Google tai Apple sovelluskaupasta. Ja sillä voi ostaa mitä tahansa tuotteita tai palveluita niistä yrityksistä, jotka ovat lähteneet mukaan. Ja tällä hetkellä meillä on aika hyvin eri toimialoilta yrityksiä. Eli siellä on lukkoliikettä, siellä on kauneudenhoitoon liittyviä liikkeitä, PizzaHut tuli viimeisenä tämmöisenä vähän isompana ja tunnettuna… Ja tuota Cafe Carousel, ja niin poispäin. Että meillä on hyvin paljon eri toimialojen yrittäjiä, jotka on nähneet tämän mahdollisuutena saada lisää asiakkaita, ja myös semmoisena mahdollisuutena, että he näyttää suurelle yleisölle, että olemme vastuullinen yritys. Eli he kantaa yhteiskuntavastuuta joka transaktiosta, mitä Fundiksella tehdään.

Puhuja 1 [00:06:33]

Joo, mä mietinkin, kun selailin teidän nettisivuja, niin vastuullisuus tuli esille. Ja tällä hetkellähän vastuullisuus on iso trendi, mutta myös ympäristön takia sellainen välttämättömyys. Ja että työolot on hyviä. Vastuullisuus on sitä ympäristöä, sosiaalista vastuuta, ja sitten myös taloudellista vastuuta tietysti. Eli tällä tavalla yritys voi osoittaa tietynlaista vastuullisuutta tukemalla tällaisia… Oliko tämä tarkoitettu yleishyödyllisille yhdistyksille, vai kuka voi…

Puhuja 2 [00:07:07]

Ei. Kaikille. Kaikille, jotka on rekisteröityneitä yhdistyksiä. Elikkä heillä täytyy olla tällainen status. Ja tietysti tämän maksun ohjautumisen vuoksi tietysti tilinumero. Elikkä meillä on eläinsuojeluyhdistystä mukana, se voi olla joku mielenterveysyhdistys… Urheiluseuroista meillä on tällä hetkellä muun muassa HPK, TPS juniorit, FC Lahden kanssa käynnistellään pilottiprojektia, ja tuota… Ja siellä on HPK – tai mainitsinko jo… Tuota, hyvin paljon erilaisia urheiluseuroja. Ja sitten kulttuurin puolelta siellä on teatteria, ja niin poispäin.

Puhuja 1 [00:07:49]

Mahtavaa. No, mistä Juha sait tällaisen idean? Onko sulla itsellä jotain seura- tai varainkeruu- tai urheilijataustaa?

Puhuja 2 [00:07:58]

No joo. Tästä on vuosia jo aikaa, kun olin itse mukana tällaisessa yrityksessä mukana pienellä siivulla, jonka toimintamalli oli tehdä tätä perinteistä varainhankintaa, ja tuotteena oli sukat. Ja silloin sitten tämä meidän toinen founderi, Paunosen Tero, joka toimi kauppakorkean opiskeluaikana Tampereella meidän myyjänä, niin tuota… Ideoitiin sitä vähän, että kymmeniä vuosia ollaan tehty varainhankintaa samalla toimintamallilla. Ja maailma on digitalisoitunut siinä ympärillä, mutta sitten varainhankintasektori ei sitten oikeastaan. Eli mitään suuria mullistuksia sillä saralla ei ole oikeastaan tapahtunut. Ja sitten me oikeastaan vuonna 2021 perustettiin Fundis Application, mutta se varsinainen kehitystyö alkoi jo silloin koronan jälkimainingeissa. Ja ruvettiin miettimään, että miten perinteisen varainhankinnan keinoja voi muuttaa niin, että se tapahtuukin päivittäisen kulutuksen kautta se tukeminen. Elikkä se mahdollisimman vähän rasittaa niitä ihmisiä, jotka on mukana tässä urheilutoiminnassa tai yhteisötoiminnassa. Ja sitten myöskin että siitä on hyötyä kaikille. Eli kauppiaatkin, kuten kerroin, hyötyvät siitä. Eli tulee lisää asiakasvirtaa, ja sitten tämä vastuullisuusjuttu. Elikkä nämä kun ynnättiin, niin siitä lähti sitten… Tai sen seurauksena sitten keksittiin tämä maksusovellus. Ja oma tyttö on 11 vuotta jalkapalloa harrastanut, niin mietin silloinkin monta kertaa, kun mokkapaloja siellä vesisateessa myytiin, ja touhuttiin kaikenlaista tempausta touhuttiin, ja sitten tätä perinteistä ovelta ovelle myyntiä, joka tietysti on ympäristöä kuluttavaakin, kun ihmiset ajelee tuolla, soittelee samoja ovikelloja milloin vessapaperit kädessä, ja milloin mokkapalat ja karkkilaatikot, ja näin poispäin… Että vähän siinä rupeaa tulemaan tämmöisessä taloustilanteessa ihmisille vähän sellainen olo, että laittaisiko verhoja vähän pienemmälle, kun ovikello soi. Että kun niitä tuotteita rupeaa olemaan aika paljon siellä nurkissa, ja haluaisi kuitenkin olla auttamassa.

Puhuja 1 [00:10:16]

Joo. Mullakin alkaa olla jo vähän noloa lähestyä tiettyjä ihmisiä, että taasko toi myy jotain.

Puhuja 2 [00:10:22]

Niin. Että eihän nämä nyt tietenkään toisiaan poissulje. Mutta tämä helpottaa kyllä varainhankintaponnisteluja.

Puhuja 1 [00:10:29]

Joo. Onko teillä jo… Kerroit kuitenkin, että tämä on vasta alussa, että te olette vasta lanseeranneet tämän applikaation, teillä on vähän pilotteja käynnissä… Mutta onko teillä jo jotain kokemuksia, että kuinka paljon joku seura olisi voinut ansaita tällä tavalla?

Puhuja 2 [00:10:46]

No ei vielä. Että viime kevät tehtiin pilottia, hyvin sellaista pienimuotoista. Ja meillä oli tuossa Suomen maajoukkueen kannattajat, Suomen koripallomaajoukkueen kannattajat myös pilotissa mukana. Ja muutama sitten sopimusyritys, jossa kokeiltiin, että kaikki toimii. Ja nythän me ollaan tultu jo ihan liveksi, että nyt ei ole enää pilotista kysymys. Mutta tässä on kaksi viikkoa suurinpiirtein aikaa, kun rekisteröintejä ruvettiin tekemään, niin ei vielä voinut tulla näyttöä siitä, miten paljon sitä voi tehdä, mutta… Eilen muun muassa kun kävin lounaalla, niin maksoin Fundiksella, ja tuin itselleni tärkeää tahoa.

Puhuja 1 [00:11:24]

Ihan mahtavaa. Eli nyt voisi olla ihan hyvä hetki päästä mukaan vaikka sitten rahan kerääjänä, tai sitten yrityksenä?

Puhuja 2 [00:11:32]

No, nythän on todella hyvä tilanne siinä mielessä nimenomaan yritysten kannalta, että nekin saa hyvää julkisuutta. Mehän julkaistaan kaikki yhteistyökumppanuudet meidän nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Ja jos mietitään sitä, että meillä on kumppanuuksia SULin, palloliiton, koripalloliiton, judoliiton, karateliiton ja näin päin pois kattojärjestöjen kanssa, niin meillä on aika iso joukko ihmisiä lähdössä nyt maksamaan Fundiksella. Ja ne jotka nyt ensimmäisinä yrityksinä tulee mukaan, saa kyllä hyvin huomattavaa kilpailuetua. Ja me tehdään se niin helpoksi kaikille osapuolille, sekä yrityksille että edunsaajille. Meillä on kaikki tukimateriaali siihen, että miten me pystymme auttamaan tämmöisessä kuviossa, missä me ei olla pääosassa, vaan ne edunsaajat, jotka hyötyy tästä, ja kauppiaat, jotka hyötyy tästä, on niin kuin pääosassa. Me ollaan tavallaan tällainen yhteisöllisyyden moottori tavallaan tämä Fundis, jolla niin kuin tehdään yhteistä hyvää kolmen, jotka kaikki on tässä mukana, niin ne kaikki kolme yhdessä. Että ei tämä ole kenenkään sellainen juttu, että minä vaan tästä hyödyn, tämä on meidän etu, vaan tämä on kaikkien etu. Kaikki voittaa.

Puhuja 1 [00:12:52]

Hienoa. No, miten, mä katsoinkin teidän nettisivuilta, että teillä oli aika paljon tällaisia erilaisia varainhankinnan ohjeita. En nyt niitä ihan jokaista lukenut… Me ollaan puhuttu tässä verovapaasta toiminnasta, ja tällaiset yleishyödylliset yhdistykset yleensä, niiden ei tarvitse maksaa veroja, koska niillä ei ole liiketoimintaa. Niin miten tämän Fundiksen tuomien varojen verotuksellinen käsittely? Onko se sille yhdistykselle liiketoimintaa, vai ihan tällaista verovapaata tuloa?

Puhuja 2 [00:13:20]

Nyt täytyy muistaa, että meillä on hyvin paljon erilaisia yhteisöjä edunsaajana. Ja tänä aamuna just kävin viimeksi keskusteluja verohallinnon kanssa, ja itse asiassa keskustelut aloitettiin jo tuossa pari vuotta sitten. Ja me ei voida lähteä verohallinonkaan mukaan sille linjalle, että me annetaan jotain ohjeistuksia, yleispäteviä ohjeistuksia, mikä verokäyttäytyminen on minkäkin yhteisön osalta, kun ne saa sen lahjoituksen sieltä kauppiasyritykseltä. Elikkä ohje on se, että jokainen yhteisö, joka tekee varainhankintaa, selvittää sen oman verokäyttäytymisen. Tokihan me voidaan tukea siinä sitten tapauskohtaisesti, ja olla verohallintoonkin yhteydessä. Mutta pääsääntöisesti kaikki, jotka lähtee Fundiksen edunsaajaksi, tekee jo jonkinlaista varainhankintaan. Tämä ei varmasti ole se ainut keino. Ja heillä on yleensä sitten joku rahastonhoitaja, joka on sitten selvillä siitä, miten heidän tapauksessaan sitten tämä verokäyttäytyminen tapahtuu.

Puhuja 1 [00:14:22]

Joo. Ja mun mielestä, me pidettiin oma podcast ihan varainhankinnan eri keinoista, ja siellä oli kyllä mainittu tällaisiakin tapauksia verohallinnon sivuilla, että sä voit sopia kauppiaan kanssa, että tietty prosenttiosuus ostoista, jos käytät tietty alekoodia, että se menisi yhdistykselle. Ja se oli silloin tulkittu tämmöiseksi varainhankinnaksi ja verovapaaksi. Että ainoastaan nyt kun mä vertailen tätä teidän ratkaisua, niin tätä voi käyttää useammassa liikkeessä, ilman että se sopimus tai koodi koskee vain yhtä tiettyä kauppa, mutta…

Puhuja 2 [00:15:00]

Kyllä. Ja nyt tässä tietysti on se, että kun se asiakas valitsee sen edunsaajan, ei se kauppias. Ja tässähän ei tule minkäänlaista vastikkeellisuutta, niin kuin monesti tällaisessa perinteisessä lahjoitus- tai sponsorointitoiminnassa on. Elikkä annetaan joku tietty summa vaikka siitä ostoksen summasta, tai sitten kerran vuodessa sponsorointisumma, niin silloin yleensä vaaditaan jonkinlaista vastikkeellisuutta. Ja silloin saadaan se mainos vaikka sinne verkkarin selkään. Ja silloin käsitykseni mukaan saadaan per tapahtuma 850 euroa vähentää verotuksessa siitä lahjoituksesta sen yrityksen osalta. Mutta niin kuin mä sanoin, mä en rupea veroneuvojaksi, koska meillä on niin paljon erilaisia yhteisöjä siellä mukana. Yhdistyksiä, ja siellä voi olla myös osakeyhtiömuotoisia urheiluseuroja, ja niin poispäin. Että jokainen on tosiaan velvollinen hoitamaan sen verotuksensa puolen verottajan kanssa.

Puhuja 1 [00:16:06]

Joo, se yhdistystoiminta ja osakeyhtiötoiminta on sitten jo ihan erilaisia. Ja sitten varmaan vielä hyvin erilaista, kun sä tuossa aikaisemmin kun juteltiin, niin kerroit, että te olette ulkomaillekin suuntaamassa tätä toimintaa.

Puhuja 2 [00:16:22]

No joo. Tämä onkin mielenkiintoinen. Että me ollaan tällainen aika nuori startup-yritys. Tietysti kolme vuottahan tuossa tehtiin kovasti töitä, että ensinnäkin saatiin rahoitus. Ja tämä on vähän hankala sijoittajien kannalta, kun me ei oikein, venture-sijoittajienkin kannalta, kun me ei oikein tipahdeta kunnolla mihinkään kategoriaan. Me ollaan fintech-yritys kyllä, mutta globaalisti uniikki. Tämmöistä vastaavaa maksusovellusta ei ole koko maailmassa. Me ei olla ainakaan löydetty, eikä meidän kumppanit, eikä rahoittajat ole löytäneet, jotka sitä taustaa on pyrkineet selvittämään. Ja sitten taas alkuvaiheessa haettiin pikkuisen liian isoa tikettiä niin kuin enkelisijoittajilta. Ja nyt kun me päästiin sitten siihen tilanteeseen, että me saatiin 2023 ensimmäinen rahoitus, niin nyt sitten tilanne on niin kuin muuttunut siinä mielessä positiiviseen suuntaan, että ollaan niin kuin tavallaan näytetty jo vähän, että tässä on potentiaalia kansainvälistymiseen. Ja sitten tuossa viime keväänä Suomen startup-yhteisön gaalassa – Fundis Applications kuuluu tähän Suomen startup-yhteisöön, kiitos heille, että on ollut paljon apua tässä matkan varrella – niin gaalassa tavattiin tämmöinen kun Tommy, Tuomo Korpinen, joka taas, hänen historia on tuolla viihdeteollisuuden puolella Sonylla, Warnerilla ja Disneyllä kansainvälisten liiketoimintayksiköiden vetäjänä, asunut 20 vuotta LAssa, ja veti kolmisen vuotta Rovion liiketoimintaa myös. Eli ne pari Angry Birds -leffaa. Ja tosiaan sen tapaamisen seurauksena sitten viime huhtikuun jälkeen, kesäkuun ensimmäisenä päivänä allekirjoitettiin hänen kanssaan sopimus sitten. Siitä lähtien Tommy on tehnyt ansiokasta työtä Jenkkien suuntaan. Ja kyllä meillä on 2025 aikana jo tarkoitus olla livenä Jenkeissä. Myös tuossa meidän toimitusjohtaja Seppo Kuusinen, joka on ollut tuolla kansainvälisissä yrityksissä töissä 16-17 vuotta ennen Fundista, niin tuota hänen kontaktien kautta meillä on myös Espanjassa ja Englannissa kaverit, jotka tekee nyt samaa työtä, mitä Tommy on tehnyt nyt Jenkeissä puolisen vuotta, vähän reilun. Että on. Ja vielä pakko mainita se, että meillähän on Suomessa maksusovelluksena ensimmäisenä MobilePay-rekisteröityminen, ja me ollaan tässä jo yli puolen vuoden ajan tehty MobilePayn kanssa yhteistyötä. Ja heidän kanssaan myös suunnitellaan tulevaisuutta Pohjoismaiden osalta.

Puhuja 1 [00:19:10]

Joo, hienoa. Mutta elikkä varainhankinnan haasteet näissä urheilussa tai muissakaan yhdistyksissä ei rajoitus vain Suomeen, vaan tämä on näin kansainvälistä meininkiä.

Puhuja 2 [00:19:24]

Kyllä se on globaali ongelma. Ja jokainen tietää, että on tämmöisessä taloudellisessa tilanteessa, joka on myös Suomen ulkopuolelle levittäytynyt… Tai sanotaanko näin, että ei olla vain Suomessa huonossa taloudellisessa tilanteessa, vaan taloudellinen tilanne on monessa muussakin maassa huono. Ja se, että jos me pystytään Fundiksen avulla ehkäisemään syrjäytyneisyyttä, ja mahdollistaa lapsille urheilun jatkuminen, että ei tarvitse taloudellisten seikkojen takia lopettaa sitä urheiluharrastusta. Tai että he pystyy aloittamaan sen takia, että ihmiset pystyy tällä uudella keinolla tukemaan huomattavasti näitä yhteisöjä. Niin tämä on tosi tärkeätä. Tämä on ihan tosi tärkeätä. Ja me nähdään se, että vaikka tämä on liiketoimintaa, yritystoimintaa, niin kyllä tämän perimmäinen juuri ja syy on se – mäkin olen tällainen vanhempi mies jo niin – että mä näkisin, että sen oman yritystoiminnan kautta mä pystyn auttamaan erilaisia yhteisöjä ja ihmisiä ihan konkreettisesti. Se on tosi tärkeää nähdä. Ja nyt kun me ollaan löydetty tällaisia hyviä kumppaneita tähän, jotka näkee samalla tavalla, niin… Meidän tiimi, ja kaikki, tekee tosi isolla sydämellä tätä hommaa. Että tällä on oikeasti merkitystä.

Puhuja 1 [00:20:48]

Mä ajattelin kanssa, että tämä on merkityksellistä työtä. Siinä mielessä, että mitä enemmän myytte, niin sitä enemmän ne seuratkin sitten saa hyvää. Ja juuri kuten sanoit, niin siellä on sitten joku urheilija, joka pääsee sitten unelmoimalleen kisamatkalle, tai muuta.

Puhuja 2 [00:21:03]

Siis me… Mä olen itse tämän kokenut. Olin ravintolayrittäjä, ja kun ravintolat meni tuossa koronan aikaan kiinni, niin kyllä tässä itsekin joutui miettimään, että mistä rahat saadaan tyttären urheiluharrastukseen. Ja tytär oli jo lopettamassa urheiluharrastuksen, ei meille kertonut, mutta taloudellisten syiden takia. Se selvisi jälkikäteen. Ja me oltiin vielä niin kuin kohtuuhyvässä asemassa. Mutta tässä Suomen maassa on paljon sellaisia ihmisiä, jotka on oikeasti todella huonossa tilanteessa. Niin kuin tuossa äsken kuuntelin radiossa kun tulin, niin oliko Pelastakaa Lapset ry kun siellä kertoi, että joku tyttö kertoi, että perheellä on välillä alle kymmenen euroa tilillä rahaa. Että millä maksetaan lisenssimaksuja, tai kausimaksuja, tai… Vaikka jossain jääkiekossa tai jäätanssissa, jossa ihan valtavan suuret kulut voi olla, 10 – 15 000 euroa vuodessa.

Puhuja 1 [00:22:05]

Kyllä se vähän kukkaro määrää, että mitä lajia, ja miten korkealla, sitä sitten pystyy…

Puhuja 2 [00:22:11]

Juuri näin.

Puhuja 1 [00:22:13]

No, tuota… Miten se seurassa, nyt jos vaikka urheiluseura olisi kiinnostunut liittymään tähän Fundikseen… Teettekö te soppareita seuratasolle, vai voiko ihan joukkuetasolle? Että varainhankintaahan voi tehdä pienimmillään joukkuetasolla, että ei voi yksilölle, niin kuin yhdelle henkilölle kohdistaa sitä, mutta miten te teette näitä soppareita?

Puhuja 2 [00:22:38]

Erittäin hyvä kysymys, ja tärkeä asia. Tältä osin on tosi hyvä tilanne. Elikkä me voidaan tehdä vaikka ylätason sopimus, otetaan nyt sitten vaikka jääkiekkojoukkue esimerkiksi… otetaan vaikka TPS esimerkiksi. Me voidaan tehdä TPS:n kanssa sopimus. Mutta sinne samaan sopimukseen voidaan liittää kaikki juniorijoukkueet, jotka sitä jääkiekkoa pelaa. Eli ne näkyy siellä meidän sovelluksessa ne joukkueet. Ja sä voit valita sieltä jonkun joukkueen, kun sä maksat, ja se korvamerkitään. Vaikka se raha menee sinne TPS:lle, niin sieltä se raha ohjautuu oikealle joukkueelle. Eli sä tiedät varmasti käyttäjänä, että se raha menee varmasti sinne, ketä sä haluat tukea. Sitten jos otetaan sellainen TPS-fani, joka ei tiedä, eikä halua tukea ketään joukkuetta, niin se löytyy oliko sitten TPS ry tai oy, mikä se sitten onkaan. Eli voi tukea vain TPS:ä, joka sitten ohjaa vaikka sinne juniorijääkiekon puolelle sitä rahaa.

Puhuja 1 [00:23:51]

No se on hyvä, jos haluaisi tehdä vaan hyvää, niin maksaisi vaan tällä applikaatiolla. Ei maksa itselle sen enempää, ja samalla sä voit tukea urheilua, tai sitten taidetta, niin kuin sä sanoit…

Puhuja 2 [00:24:05]

Just toi on tosi tärkeä pointti. Eli tämä on hyvän mielen maksutapa. Elikkä sulle tulee semmoinen tunne, että kun sä menet nyt vaikka Pizza Hutista ostamaan pizzaa. Kun sä maksat sen, ja sä näet samantein, että nyt lähti tukea mun tärkeälle taholle. Sä näet sen summankin siitä sovelluksesta. Ja yhtään senttiä ei mene sun pussista. Niin sulle tulee tosi hyvä mieli siitä ostoksesta. Että hetkinen, taas mä sain tuettua. Ja sitten sä näet sieltä, että okei, nyt mä olen laittanut oletuksena vaikka sitten sen oman lapsen urheiluseuran, niin sä näet, että mä olen tukenut sinne nyt sata euroa. Ja toinen lapsi harrastaa tai on aloittanut harrastamaan jotain muuta, niin sä voit milloin vain vaihtaa, ketä sä haluat tukea. Vaikka joka toisella transaktiolla. Että sä olet tavallaan siinä se kuningas, joka määrää ketä tuetaan. Mutta sitten kauppias hyvän tahdon eleenä sitten antaa sen pienen osuuden jaettavaksi. Ja kauppias on tosi tyytyväinen, kun se saa lisää asiakkaita. Eikä se maksa turhasta. Kun meillä ei ole kauppiaillekaan mitään kuukausi- eikä liittymismaksua. Niin se tuki, mitä siitä nyt lähtee se prosenttiosuus, niin se konkretisoituu vasta kun asiakas on kassalla. Elikkä tämä on myynti- ja markkinointikulua, joka on todella, todella tehokasta.

Puhuja 1 [00:25:28]

No, toivottavasti tulee paljon niitä yrityksiä joihin voi maksaa. Me just juteltiin tuossa yhden joukkueen kesken, että mitäs me nyt haluttaisiin myydä. Ja mä sanoin, että no, jotain sellaista, mitä oikeasti käytetään koko ajan. Olisiko se sitten se vessapaperi. Mutta ehkä jotain muuta…

Puhuja 2 [00:25:45]

Jossain se tulee raja niissäkin.

Puhuja 1 [00:25:47]

No niin. Miten tuota sitten seuralle, kun se raha tulee… Sä sanoit, että ilmoitetaan vain pankkitili. Tarvitseeko tehdä jotain tilityksiä, vai…? Sä sanoit, että se Stripe-maksupalvelu ohjaa suoraan?

Puhuja 2 [00:26:00]

Joo. Elikkä silloin kun tää maksu jaetaan, niin kauppiaalle me tilitetään tarvittaessa vaikka päivittäin se raha. Ja sitten taas edunsaajille, eli seuroille, se on tarkoituksenmukaista tilittää, jo kustannusten takia, kerran kuukaudessa. Mutta he pystyy, seurakin pystyy, joka päivä sieltä meidän ylläpitämästä ja maksamasta käyttöliittymästä seurata joka päivä, että paljonko heille on sitä passiivista tuloa sinne kirstuun kilahtanut. Ja voi ottaa sieltä vaikka raportin päivittäin, jos sellaisella on käyttöä. Mutta kirjanpidollisesti kuukausittain meiltä lähtee automaattisesti raportti, jos he osoittaa jonkun kirjanpitäjän joka tekee sitä. Tai sitten seura voi itse tulostaa sen myös sieltä sen kuukausiraportin. Siellä näkyy kaikki maksut, jotka on tullut Fundiksen kautta. Samoin siellä yrityspuolella, sieltäkin menee automaattiraportti kirjanpitoon. Se on todella kevyt ja helppo yrityksen osalta myös se mukanaolo tässä.

Puhuja 1 [00:27:05]

Joo. No, miten seura voisi nyt sitten aloittaa? Mulla olisi tässä jo pari mielessä, niin… Mitä mun pitäisi tehdä, että mä saisin omaan seuraan tai joukkueeseen tämän?

Puhuja 2 [00:27:14]

Hyvin helposti. Mä en tässä nyt rupea sitä rekisteröintiä tekemään, mutta meidän nettisivuilta fundis.fi löytyy muun muassa meidän myyntipäällikkö Erik Forss, niin häneen yhteyttä, niin hommat lähtee nopeasti käyntiin, ja saadaan teidät todella nopeasti mukaan edunsaajiksi.

Puhuja 1 [00:27:31]

No mites Juha näin lopuksi, jos sun pitäisi nostaa esiin kolme tärkeintä asiaa yleensäkin urheiluseurojen varainhankinnassa, niin mitkäs ne olisi sun mielestä?

Puhuja 2 [00:27:40]

Kolme tärkeintä on se, että se on tuloksellista. Eli sanotaanko, että se mitä sä teet, niin sillä täytyy olla joku merkitys ja hyöty, ja se taloudellinen hyöty. Helppous. On todella suuri tekijä tässä meidän Fundiksessa on se, että se on osa sitä päivittäistä kulutusta. Meillä ei ole monestikaan aikaa. Ja sitten tulee myös erimielisyyksiä seuran jäsenten tai vanhempien kanssa siitä, että kuka osallistuu ja millä tavalla osallistuu, ja kenen vuoro mihinkin on. Tämä Fundis voi mahdollistaa, että varainhankinta on erittäin helppoa. Ja sitten myös se, että tämä on vastuullista. Tässä on moniakin tekijöitä, joita tuossa mainitsinkin matkan varrella, mitkä niin kuin tukee sitä, että tällä on yhteiskunnallinen suuri merkitys kaikille osapuolille. Ja että se on sellainen se maksutapa, tai varainhankintakeino, että siinä ei kenellekään tule sellainen olo, että tämä on niin kuin multa pois, vaan että olemme kaikki tekemässä yhteistä hyvää jolla on merkitystä. Se fiilis siitä pitää jäädä siitä varainhankinnasta.

Puhuja 1 [00:29:10]

Vissit pointit kyllä toit esille. Hei, kiitos Juha, että tulit tänne juttelemaan tästä mielenkiintoisesta vaihtoehdosta. Ja katsotaan minkälaisiin neuvotteluihin me päästään tästä.

Puhuja 2 [00:29:21]

Erittäin paljon kiitoksia, oli mukava keskustella aiheesta.

[äänite päättyy]