Siirry sisältöön
Litteraatti: brändäyksen konkretia

Arpiainen
Moikka. Mä oon Iida ja tänään me puhutaan brändäyksestä mutta konkretiaa ja käytännön vinkkien näkökulmasta. Mulla on täällä mukana Jenni Brisk ja Hanna Tattari. Haluaisitteko vähän kertoa itsestänne?
Brisk
Joo moikka! Mä oon Jenni Brisk ja toimin täällä Haaga-Heliassa markkinoinnin maikkana ja lisäksi mä oon tuolla kreassa, joka on meidän opiskelijoiden luova toimisto, niin toimin siellä valmentajana ja me tehdään siellä opiskelijoiden kanssa asiakasprojekteja. Lisäksi mä oon yrittäjä, Brisk Branding, eli teen brändistrategiaa ja valmennuksia.
Tattari
Ja mä oon Hanna Tattari ja samalla tavalla kuin Jenni, niin mä oon täällä Haaga-Heliassa opettajana. Opetan markkinointia ja viestintää, mutta sitten toimin myöskin Krea, luova toimisto Kreassa, niin valmentajana ja siellä nimenomaan me halutaan jakaa tämmöistä valmentavaa otetta. Eli kun alalla ei ole välttämättä sitä oikeata ja väärää, niin se valmentaja on sitten se joka kyselee ja sparraa siinä ja auttaa eteenpäin ja tota opetuksen lisäksi, niin mä oon myöskin freelance-toimittaja eli ajattelen asioita myös sitten sieltä median näkökulmasta.
Arpiainen
Joo täydellinen kombo tähän tän päivän aiheeseen. Lähdetäänkö ihan tällaisista perusasioista? Että ne on yleensä ne ensimmäiset askeleet mitä pitää ottaa, niin miten te määrittelisitte brändin ja brändäyksen?
Brisk
No brändihän on mielikuva, lisäarvo, se tarina, yrityksen sielu. Se on se, mitä me lähdetään kertomaan ja rakentamaan. Ja jos perusasioista lähdetään, niin mun mielestähän sen brändin täytyy olla ensin ensin, mutta sitten jos miettii ihan oikeasti, niin kyllähän täytyy se tuote olla kunnossa ja se palvelukonsepti mietittynä, eli ei voi lähteä brändäämään jotain, mikä ei ole oikeasti hyvä ja toimiva.
Tattari
Brändäys on myöskin erottuvuutta. Eli että mikä siinä mun tuotteessa tai palvelussa on sellaista muista erottuvaa, joka kiinnostaa sitä mahdollista asiakasta tai kuluttajaa, ja miten mä voisin tuoda sitä mun tuotetta tai palvelua esille sillä tavalla, että se herättäisi semmoisia mielikuvia siinä ihmisessä, kun mitä mä itse toivoisin.
Arpiainen
Brändäyksessä tärkeätä on totta kai tällaiset pääviestit ja visuaalinen ilme ja nää ihan pohjalla olevat asiat, mutta mitäs sitten mistä kannattaisi lähteä liikkeelle?
Brisk
No mehän eletään tosi digitaalisessa maailmassa, eli vaikka sun palvelu olisi se luontoelämys tai ravintolakokemus, niin sun täytyy löytyä netistä. Eli jos sä et ole Googlessa, sä et ole olemassa, se on vaan se raadollisuus nykypäivänä. Eli täytyisi olla ne omat hyvännäköiset sivut, jotka kertoo sitä sun viestiä sellaisilla kuvilla, kun sä oot itse sinne suunnitellut ja tota miettinyt sen äänensävyn. Eli ensin sä mietit, että mitä sä haluat sanoa ja sitten sen jälkeen että no miten se asia sanotaan, eli jotta se kuulostaa just sun brändiltä ja sitten tietenkin hakusanat optimoituna. Voi kuulostaa vähän vaikealta, mutta oikeastaan aika yksinkertainen juttu, että täytyy varmistaa, että siellä omilla nettisivuilla on ne sanat, mitä ihmiset hakee ihan oikeasti siitä sun palvelun ympäriltä. Eli ei välttämättä ole niitä sun käyttämiä sanoja, vaan sinne täytyy laittaa semmoisia sanoja, millä sitä sun palvelua tai tuotetta haetaan. Nää nyt ainakin kuntoon, vai mitä Hanna?
Tattari
Joo just sen jälkeen kun Iida sanoit, että kun on mietitty ensin ne pääviestit, että mikä tää yritys on ja millä tavalla me kerrotaan tässä tuotteesta tai palvelusta kiinnostavasti, ja kun on mietitty sitä visuaalisuutta, että mitkä kuvat voisi sitä hyvin ilmentää. Toki on ilmaisia kuvapankkeja, mutta kannattaa miettiä myös, että voisiko olla ihan konkreettisia kuvia siitä just tietystä palvelusta, minkälaista on vaikka olla jossain leirintäalueella tai jotain muuta. Kun ne on kunnossa, niin sitten lähtee miettimään sitä, että mikä olisi ikään kuin se minimi mistä lähtee liikkeelle. Se nettisivujen perustaminenkaan, niin se ei oikeasti ole ihan kauhean vaikeata. Että siinä pitää olla vaan semmoista innokkuutta tai semmoista halua, että hei mä opettelen tän.
Brisk
Ei ne työkalutkaan niin kauhean vaikeita ole, sillä perustasolla niillä pääsee eteenpäin on monenlaisia semmoisia tosi helppokäyttöisiä valmispohjia, mihin sä sitten asettelet kuvat ja tekstit paikalleen. Eli se että sieltä löytyy ne yhteystiedot ja yhä enemmän ihmiset haluaa tehdä niitä ostopäätöksiä siellä verkossa. Kannattaa miettiä sitä verkkokaupan tai jonkun ajanvarauksen tekemistä verkon kautta tai muita tällaisia, että ihmiset haluaa tehdä siellä verkon kautta juttuja, niin sitten siihen pitäisi pystyä vastaamaan.
Tattari
Joo että vaikka ihmiset kaipaisi elämyksiä, jotka on kaukana digitaalisuudesta, niin he kuitenkin etsii digitaalisesti niitä elämyksiä, että sehän siinä vähän hauska homma onkin. Että kyllä se kyllä se on tärkeää, että on näkyvissä ja on löydettävissä, koska ei kukaan oikein kotoa pysty tulla hakemaan ihmistä töihin tai tulla ostamaan tiettyä tuotetta tai palvelua, että kyllä se näkyvyys on tosi iso asia ja sitten on tietysti sosiaalinen media, jota kannattaa hyödyntää niiden nettisivujen ohella. Tai tänä päivänä voi olla niin, että joku yritys on vaikka Facebookissa, että siellä on oma sivusto. Ei välttämättä verkkosivustoa, mutta kyllä mä siltikin kannatan sitä, että heitä olisi myöskin se verkkosivusto, koska sen tekeminen ei ole kauhean kauhean pitkä prosessi tai iso juttu sitten loppujen lopuksi.Ja tänä päivänä on tosi hyviä kaikenlaisia ohjevideoita Youtubesta jota voi ihan hakusanoilla, että “näin teen verkkosivut” niin siellä on 5 minuutissa että paina, lataa noin ja paina tuosta ja tästä, niin sillä pääsee kyllä alkuun, kun on vaan se oma kiinnostus ja innostus lähteä siihen mukaan, mutta mutta. Kaiken kaikkiaan niin markkinointiin ja viestintään panostaminen, niin kyllä se kannattaa, sillä pystyy sitä omaa liiketoimintaa kasvattamaan ja sillä pystyy saamaan niitä asiakkaita. On luonnollista, että vaikka yksinyrittäjä, se ei ole se eka juttu mitä tää ihminen miettii, mutta että siihen kannattaa sitten jossain vaiheessa uhrata vähän aikaa, koska se kyllä maksaa itsensä takaisin.
Brisk
Joo ja tuli vielä mieleen noista nettisivuista, eli tämmöinen yhteydenotto eri kanavissa. Eli me ihmiset ollaan vähän tultu sellaisiksi, että me ei enää haluta soittaa, eli se, että me halutaan lähettää viesti, tai sitten että siellä on joku lomake tai Whatsapp tai vaikka Facebookin kautta, mutta että miettii myös niin, että on erilaisia yhteydenpitovälineitä, ettei se jää se yhteydenotto ottamatta, jos on pelkästään puhelinnumero. Tähän on tultu.
Tattari
Mutta myös toisinpäin, että jos on vaikka joku että mä tilaan jonkun vaikka elämyspalvelun, niin mä tilaan sen ehkä sieltä netistä, mutta kun mä oon sen tilannut niin seuraavaksi mä haluan soittaa ja kysyä lisätietoja, että sitten mulle kelpaakin se puhelin. Että semmoisia ne ihmiset ollaan.
Arpiainen
Kyllä joo pitää olla vaihtoehtoja. Ja varmasti tässäkin tullaan myös tähän kohderyhmään et veikkaan että nuoremmassa sukupolvessa ollaan vielä enemmän soittamista vastaan, että se nähdään häiritsevänä ja pelottavana ja ahdistusta aiheuttavana. Ja sitten jos kohderyhmänä on vanhempi sukupolvi, niin siellä voi olla että heillä ei ole esimerkiksi sähköpostiosoitetta ollenkaan, että sitten se ainut tapa on se soittaminen.
Tattari
Kyllä, mutta perus semmoinen sääntö markkinoinnissa on tai tai vinkki että “ole siellä missä sun asiakkaat on”. Eli jos on nuoret niin ole niissä kanavissa. Missä nuoret on, ja jos on vanhempi ikäpolvi, niin mieti, mitä he seuraa, mistä he hakee tietoa ja näy siellä.
Brisk
Eli eli se mikä toimii itselleni ei välttämättä toimikaan sitten toiselle. Joo se kohderyhmätuntemus on kyllä markkinoinnissa niin supertärkeä, että sä aidosti mietit, että ketä ne mun ideaalit asiakkaat on. Kenelle tää meidän palvelu tai tuote on tarkoitettu ja määrittää sieltä ne muutamat kohderyhmät. Ja sitten me käytetään tämmöistä ostajapersoonatyökalua meidän opetuksessakin, eli se helpottaa sitten sitä viestin suunnittelua jokaiselle kohderyhmälle. Että kuvittelee sinne jokaista kohderyhmää edustamaan semmoisen aidon ihmisen. Eli mikä viesti siihen vetoaisi, ja just missä kanavassa mä sen tavoitan, ja mikä se on se koukku, mikä on se tarve minkä mä sitten hälle just pystyn tarjota niin.
Tattari
Ja mieluummin vähemmän kunnolla kun enemmän ja sinne päin. Eikö näin? Joo osaan sanoa sunkin puolesta että oot just tätä mieltä, eli ei tarvitse löytyä kaikista mahdollisista kanavista ja miettiä että no mitään kun mulla ei oo nytten Tiktokkia tai jotain muuta. Että valkkaa sen, misssä ne kohderyhmät on, tutkii sen ja sitten valitsee vaikka yhden kanavan sosiaalisista mediasta ja lähtee tekemään sitä ja tekemään sitä kunnolla ja tosissaan ja testailee, mikä siellä toimi. Niin ja kun sieltä saa näkyvyyttä, niin sitten voi miettiä, että no mitäs jos mä otan tähän rinnalle jotain muuta, eli etenee itselleen sopivin askelin ja kokeillen.
Brisk
Joo ja tosta tiktokista voisi heittää esimerkkinä, että sinnehän voisi rekrytä tavallaan semmoisen tiktokkaajan tekemään sitä sisältöä itselleen, että elikkä tämmöinen boomer niin minä en siellä ole, enkä osaa tehdä sinne mitään kiinnostavaa. Mutta sitten taas tiedän että mun nuoriso on siellä päivittäin eli kohderyhmän näköistä pystyy tekemään itse kohderyhmälainen. Eli se että jos on vaikka ravintolanniin ottaa tota nuoren sinne sinne kesäduuniin tekemään hyvännäköistä Tiktokkia sillä omalla meiningillä, mutta tietenkin niin, että hänen hänelle on briiffattu, että mikä tää meidän brändi on ja miltä me halutaan näyttää. Niin yks tommoinen käytännön esimerkki siitä, että kanavassa kanavan ehdoilla ja kohderyhmän näköistä.
Tattaro
Joo tässä on hyvä aasinsilta siihen, mitä mä mietin seuraavaksi sanoo. Eli se että kaikki se mitä tehdään, pitäisi liittyä tavoitteisiin, että esimerkiksi tässä jos palkkaa sen nuoren niin sanoisin, että “hei, että me haluttaisiin, että tää ravintola tulisi vaikka hyvin esiin siinä, että meillä on tosi paljon kasvisvaihtoehtoja ja me haluttaisiin tänne lisää ihmisiä, mut just sellaisia, joita täntyyppinen ravintola kiinnostaa” ja sitten antaa niitä vapaita käsiä, että “hei että tässä on tavoite, mutta ne keinot ja tavat niin sä tiedät paremmin mikä Tiktokissa toimii” tai vaikka jos käytetään Instagramia, niin miten se visuaalisuus? Miten sitä voi siellä hyödyntää? Että annetaan vapaita käsiä, mutta että kaikessa tekemisessä olisi se, että täällä tätä tehdään jonkun syyn takia ja että se syy olisi selkeä ja mietitty. Ja sitten vastaavasti on hyvä olla myöskin niitä mittareita, eli että mietitään, että kun me tavoitellaan jotakin asiaa, niin millä me voidaan todentaa sitä onnistumista? Eli vaikka että pyritään nyt alkuun, että me saataisiin lisää seuraajia vaikka tänne Tiktokiin ja sitten vaikka että näitä meidän postauksia vaikka ihmiset jakaisi vaikka meidän IG tilin postauksia toisille. Se, että tämmöinen uusi kasvisravintola on tullut että käytiin kokeilemassa että käykää tekin, oli hyvää.
Arpiainen
Joo tuossa tullaan kanssa vähän siihen suunnitelmallisuuteen, että ei kannata ehkä tehdä asioita vaan tekemisen ilosta, että kannattaa olla just se tarkoitus siellä takana ja ehkä myös sitä, miettiä, että mitä sun kohderyhmä tekee, että jos sulla on vaikka tosi joulupainotteinen tapahtumapalvelu, niin sun kannattaa varmaan jo aloittaa se markkinointi ja aikaisemmin ennen joulua, koska siinä vaiheessa kun jos sä aloitat sen liian myöhään niin kaikilla on jo suunnitelmat tehtynä ja kukaan ei enää pääse sinne.
Brosl
Joo kyllä varsinkin pienellä yrittäjällä kannattaisi nähdä se vaiva, että miettii sellaisen vaikka vuosikellon tai yleensäkin semmoisen… semmoiset strategiset linjaukset, että nää on näitä asioita, mitä me kerrotaan ja sitten siinä vuosikellossa näkyy, millä keinoilla ja milloin. Eli silloin sitä on helppo seurata ja toteuttaa sit. Ja se että elää samalla sitten sen asiakkaan pulssilla, että vaikka toi sun jouluesimerkki, niin joo että sitten siinä helposti näkyy mitä vuoden mittaan tästä joulusta voi sitten alkaa kertoa ja kuinka paljon ennen pitää herätä. Mutta sitten toisaalta vuosikello nykypäivänä nykypäivänä sitten tässä mä oon kuullut myös sellaista, että vuosikello on ihan turha, koska pitäisi koko ajan vaan silleen elää ja sykkiä vähän niin kuin että mikä on sillä hetkellä in ja tarttua semmoisiin päivänpolttaviin juttuihin ja kiinnittyä tiettyihin teemoihin, mutta tota kyllä mä ehkä itse vielä sanoisin, että vuosikello on ihan hyvä semmoinen raami olla.
Tattari
Suunnitelmallisuus mut joustavuus, eli että on olemassa pläni et näitä juttuja mä teen tän syyn takia, mutta sitten koska tässä meidän elämässä tapahtuu, yhteiskunnassa tapahtuu niin sitten tarttuu niihin ajankohtaisiin juttuihin.
Arpiainen
Niin eihän se vuosi tarvitse olla ihan pilkun tarkkaan mietitty, että mitä milloinkin tapahtuu, just että pystyy sitten reagoimaan näihin uusiin trendeihin.
Tattari
Joo just näin, mutta että jos esimerkiksi vaikka on se Instagram-tili, niin sinne voi miettiä vuoden mittaan että mitkä on semmoisia tiettyjä teemoja joita vaikka nostaa aina esille. Että vaikka jonkun elämyspalvelun niin tietty juttu. Nyt ollaan vaikka leirinuotiolla tässä ja nyt lähdetään lämmittämään saunaa tai sitten ne voi olla enemmän semmoisia siihen vuoteen kiinnitettyjä, että lähdetään vaikka että kohta alkaa ihmisten kesälomat, niin mietitään sitä ennen että kerrotaan niistä elämyksistä, että miten saat sun kesästä mahdollisimman kivan ja tule meille viihtymään ja niin edespäin.
Brisk
Tästä tuli mieleen muuten, tein aikanaan Pauligille tämmöisen tutkimuksen heidän brändiyhteisöstään ja siellä eniten ihmiset tykkäsi ja jakoi ja kommentoi postauksia, jotka liittyi nimenomaan vuoden kulkuun. Esimerkiksi äitienpäivä, siellä oli Pauligilla jotain ja sitten siellä oli joku… Jäi mieleen tämmöinen prinsessa Victorian syntymäpäivä, kun meillä suomessahan myös nostetaan tää, niin siihen liittyen, eli tavallaan kaikki tuollaiset, mihin se brändi kiinnittyy luontevalla tavalla, niin ne sai kaikista eniten niin kun sitä jakoa ja tykkäystä.
Tattari
Joo ja toinen vahva on ihmiset.Eli me halutaan lukea toisista ihmisistä ja nähdä minkälaisia persoonia on, että voi esitellä työntekijöitä, voi esitellä asiakkaita, voi esitellä niitä koiravaljakon huskeja, mikä tahansa mikä vetoaa ihmisiin.
Arpiainen
Joo, tunteet nousee ihmisten kanssa paljon.
Brisk
No niin just näin. Kyllä joo ja vähän sellaista persoonaa peliin että uskaltaa näyttää siellä sitä ihan omaa arkeakin välillä, niin sekin kiinnostaa ihmisiä.
Tattari
Että just lähtee stepein eteenpäin ja sitten miettii, että mitä mä teen itse, missä mä voin tarvita apua joltakin, onko joku vaikka joka osaisi mulle tehdä sitä Tiktokkia? Mutta sitten myös aika pienilläkin rahasummilla pääsee mukaan maksettuun mainontaan, jossa voi saada siis vaikka jollekin vaikka Facebookin postaukselle niin että se tulee näkyviin tietylle kohderyhmälle sen mukaan mitä mä oon asettanut, että missä päin vaikka Suomea, minkä ikäinen, mistä kiinnostunut ihminen, niin hänen sinne feediin tulee näkyviin sitten se mun mainos.
Brisk
Joo Facebookin algoritmista kannattaa ymmärtää se, että jos sulla on vaikka 100 seuraajaa ja sä postaat sinne niin edes ne 100 ei välttämättä sitä näe. Eli se on muuttunut sellaiseksi jo muutamia vuosia sitten, että pienelläkin sponsoroinnilla, eli sillä, että sä maksat siitä postauksesta, niin se laajenee se näkyvyys tosi paljon. Eli tyylin kympillä sä saat jo. Eli tällä Facebook, ne keksi sellaisen, että millä ne saa enemmän tuloja, on se, että kaikista yrityspostauksista maksetaan se pieni summa, niin sillä se näkyvyys laajenee tosi paljon. Ja Hanna mainitsi, että siellä pystyy sitten just määrittää niitä alueellisia ja sitten eri kohderyhmiä, että tavoittaa niitä haluamiaan porukoita.
Tattari
Tyypillinen tilanne on se, että pienellä yrittäjällä ei ole mitään suurta budjettia. Se nyt on ihan luonnollista, niin laittaa markkinointiin ja viestintään, mutta voi aloittaa jostain ja kokeilla minkälaiset vaikutukset tulee. Ja sitten panostaa siihen ihan omaan, niin sanottuun omistettuun mediaan, eli niihin omiin kanaviin. Mutta sitten on olemassa myöskin ansaittua mediaa, ja se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että joku tyytyväinen asiakas kertoo, että “hei kävinpä siellä huskyajelulla ja se oli ihan maailman mahtavin ja tota ihanasti lumihiutaleet tippui siinä alaspäin ja pistin silmät kiinni ja tuntui kun olisin päässyt, leijaillut… revontulia…”
Brisk
Ai ai, mä näen jo ton!
Tattari
Sitten myös vinkkinä pienyrittäjille ja yksityisyrittäjille on se että tota mediaa, eli tiedotusvälineitäkin voi hyödyntää, eli kutsuu vaikka toimittajan kokeilemaan sitä huskyajelua. Jonkun paikallistoimittajan tai jos siitä omasta aihepiiriistaan keksii semmoisen kiinnostavan näkökulman, joka voisi vaikka paikallislehteen olla hyvä, niin voi laittaa juttuvinkin, että meillä olisi vaikka nyt tämmöinen, tämmöisen aiheen ihminen haastateltavana. Ja hän voisi kertoa tästä ja tästä, niin saattaa olla, että toimittaja kiinnostuu. Ja lehden kautta sitten se uskottavuus usein tai jonkun median, voi olla muunkin media kuin lehti, niin se uskottavuus myöskin lisääntyy, kun silloin se ei ole sen tietyn yrittäjän mainos tai itse sanottava asia, vaan tämmöinen ulkopuolinen, ikään kuin objektiivinen toimittaja tai enemmän objektiivisesti asiaa katsova ihminen kirjoittaa siitä.
Brisk
Ja tuohon ansaittuun mediaan käytännön vinkki. Kannattaa laittaa jonnekin sinne vaikka oman ravintolan tai mitä palveluita tarjoaakaan niin kun kehotus, että “hei jos oli hyvää meininkiä, niin voit postaa meistä tällä ja lisää tää hashtag” eli tuo sen niin kun kehotteen siellä ja sen jonkun tietyn tagin, niin silloin se tulee mieleen, että “OK joo voisin näin tehdäkin”. Ja sitten kun siinä on aina se sama tunnus, eli tietää heti millä sen tägää, niin sitten se näkyy myös yrityksen sivuilla, ja sitten sen voi repostata. Eli yritys voi nostaa sen uudestaan ja “voi kiitos sinä ihana, olipa kiva, kun kävit meillä”. Ja siellä on myös aina uskottavampaa se kun se on aito asiakaskokemus, eli toi on sellaista ehkä vähän alihyödynnettyäkin tällä hetkellä pienyrittäjillä. Eli pieni vinkki mutta se on tosi iso juttu, kun sua muut suosittelee.
Tattari
Olin just kesällä virossa ja siellä oli aika hyvin hallussa tää, että jos laittoi vaikka jotakin asiakaspalautetta, niin se tuli sitten nostona tällä tavalla jossain kanavassa ja että “kiitos tästä” ja näin poispäin että vois hyödyntää enemmän just sitä.
Arpiainen
Ja siinä saa myös vähän sitä asiakasymmärrystä kerättyä. Huomaa sitten niitä kohtia, jotka on ollut niitä mielenkiintoisia heille, niin sitten pystyy myös itsekin postailemaan niistä asioista kun huomaa, että se on niitten asiakkaitten mielestä se elämys siinä.
Tattari
Just näin. Toi on tärkeä pointti koska hyvässä tämmöisessä sisällöntuotannossa niin puhutaan just siitä että tuotetaan lisäarvoa sille kohderyhmän jäsenelle tai sille tietylle henkilölle, että joku että hypätään sen elämään ja mietitään ,että mitä mä pystyn niin kun tarjoamaan sille ihmiselle, jotta se aidosti kokee, että tästä on lisäarvoa. Se voi olla vaikka että jos joku ihminen on kiinnostunut vaikkapa nyt sitten jostain ruokaa liittyvästä, niin tarjoillaan sen kuvien tai sanojen lisäksi jotakin sellaista, että “hei että tota, että tiesitkö että näistä vaikka ruoka jääkaapista löytyvistä ruuista voitkin koota tällaisen annoksen” tai jotain muuta, että se ihminen syttyy silleen, että “hei tää on nyt mua kiinnostavaa sisältöä”. Ja sitten “mä haluan ensi kerrallakin tulla katsomaan tänne tietylle tilille tai tiettyyn kanavaan, että mikä siellä nyt olisi tarjolla”.
Brisk
Joo toi sisällöntuotanto on kyllä sellainen alue, missä olisi varmasti pienillä yrittäjillä paljon annettavaa, koska siinä taas ollaan niin lähellä sitä omaa palvelua, että tuotetaan vaikka esimerkiksi ravintolapalveluita ja ajatellaan, että kaikki se sisältö ne postaukset täytyy olla vaikka mistä meidän ruoka-annoksista. Kun sen ajatuksen voisi kääntää just tolleen, että no mitä lisäarvoa, minkälaista mielikuvaa ja mitä vinkkejä mä voisin jakaa näille mun asiakkaille. Vaikka just jotain reseptejä tai tavallaan semmoista tietynlaista lifestyleä, että miten me täällä täällä kokkaillaan ja mistä tää resepti on saanut alkunsa ja paljon tarinoita siellä taustalla.
Arpiainen
Vaikka joku Martti-papan savustetut muikut -reseptin jakaa.
Brisk
Just niin joo, ja just niitä persoonia tuo sinne. Martti-papan kuvan sieltä takan päältä ja kertoo siitä lyhyesti, hänen jonkun hyvän jutun, niin se luo tosi paljon syvyyttä niille tuotteille ja koko sille brändille.
Tattari
Just näin. Tarinat tarinat on vahvoja kyllä.
Arpiainen
Miten sitten tosiaan nyt puhuttiin maksetusta, omistetusta, ansaitusta ja näistä mediasuhteista, niin onko sitten vielä jotain muita keinoja pienyrittäjille, että miten voisi joko pienellä summalla tai ilmaiseksi?
Brisk
No vaikuttajamarkkinointi on nykypäivänä sellainen, mitä ei oikeastaan mikään isompi yritys enää ohita. Siinä on paljon potentiaalia myös pienille yrittäjille. Siinä vaihtoehtona on esimerkiksi joku paikallinen tunnettu henkilö, hänen kanssaan tehdä yhteistyötä. Tai sitten ostaa vaikuttajalta. Eli vaikuttajat on tota. Ne ei välttämättä tarvitse olla mitään julkkiksia, vaan vaikuttajasta tekee vaikuttajan se, että hänellä on on riittävä määrä seuraajia. Eli tavallaan sitä tietynlaista porukkaa siellä jo linjoilla. Eli näiden kautta sitten tavoitetaan sitä brändille sopivaa kohderyhmää, eli vaikuttajien valinnassa olisi tärkeätä, että sen brändin ja sitten sen vaikuttajan arvomaailmat kohtaa. Ja ehkä just sellainen tietynlainen elämäntyyli ja elämäntapa, mitä halutaan kuvastaa, niin tota tämmöisiä brändimätseja voi yrittää hakea tyyppien kanssa. Ja sitten on tärkeätä, että taas kerrotaan, mitkä meidän tavoitteet on, että mitä me haluttaisiin että meistä kerrotaan. Että se ei ole pelkkää räiskintää, että “tule meidän ravintolaan syömään ja tee postaus”. Ja nykypäivänä vaikuttajat, riippuu tietenkin seuraajamäärästä, niin ei välttämättä tee sitä ihan vaan sillä lounashinnalla, vaan kyllä siinä vähän jo raha liikkuu, mutta tota neon usein kyllä tosi hyvä näkyvyyttä saa. Ja siinä se tietynlainen aitous on se mikä puhuttelee, eli vaikuttajathan ei niin kun valehtele, että ne tulisi syömään ja kehuisi ruokaa, vaikka se ei ollut hyvää, että esimerkkinä. Tai vaikka ollaan siellä valjakkoajelulla. Eli vaikuttajayhteistyö kannattaa ottaa kyllä siihen markkinoinnin keinovalikoimaa.
Tattari
Joo ja pienemmällä paikkakunnalla voi olla, että joku paikallinen tunnettu henkilö innostuukin vaikka yhteistyöhön ilman ilman rahaa.
Brisk
Voi haluta tukea ihan vaan niin kun sitä paikallista yrittäjää.
Tattari
Just näin. Ja sitten semmoinen perussääntö kanssa markkinoinnissa, jota kannattaa hyödyntää on se, että ei kannata yrittää saada kaikkia ihmisiä sinne sun kanavaan, vaan voi miettiä, että miten sä pääset jonnekin kanavaan, jossa on jo paljon ihmisiä. Eli että jos mä oon vaikka nyt siellä siellä Sotkamossa ja tota mulla on sitten se vaikka oma kahvila niin sitä mun kahvilan Facebook-tiliä ei välttämättä kauhean moni seuraa. Mut jos mä sitten pyydänkin sinne tai tuleekin vaikka sinne käymään joku paikallinen iskelmälaulaja ja sitten se vaikka postaisikin omaan kanavaansa kuvan itsestään ja siitä korvapuustista joka sai sen hyvälle tuulelle sinä päivänä, niin sen laulajan Facebookin tai jonkun muun somekanavan kautta se tavoittaakin paljon enemmän ihmisiä. Että tätä voi miettiä, että se ei ole vaan vaikuttajamarkkinointia vaan ihan ylipäänsäkin, että missä tapahtumissa tai missä kanavissa tai tileillä voi myös itse näkyä, jos on jo valmiiksi paljon niitä seuraajia tai ihmisiä käymässä sitten jossakin muulla tavalla.
Brisk
Joo kaikenlaisten verkostojen hyödyntäminen, yhteistyökuviot samankaltaisten brändien tai jollain tavalla samoja samaa kohderyhmää kiinnostavien brändien kanssa yhteistyö niin voi olla tosi hedelmällistä, että ei kannata ottaa aina kaikkea kilpailijoina vaan voi lähteä siihen yhteistyöhön. Tässä on molemmille iloa varmasti.
Tattari
Tai sitten yllättäviä pareja, että onkin vaikka just joku joku musiikkimaailma ja ruokamaailma tai jotain muuta joka ei ole ehkä niin itsestäänselvä.
Brisk
Joo joo. Tuli mieleen esimerkiksi tää Kyrö Distillery ja sitten tää Myssyfarmi. Eli tota Myssy teki Kyrö-malliston. Eli tavallaan heitä yhdistää ne sellaiset maalaisjuuret ja tämmöinen juurevuus ja olisiko ne vähän Pohjanmaan suunnalta molemmat, eli tämmöisiä.
Arpiainen
Mitäs sitten tota? Olisiko jotain konkreettisia esimerkkejä siitä, että miten vaikka että millaisilla viesteillä just tavoitella sitä sun tavoittelemaa kohderyhmää tai onko ollut tällaisia epäonnistumisia vaikka myös tullut, että mitä ei ainakaan kannata tehdä?
Tattari
No ehkä kääntää niin päin, että on aito oma itsensä, tuo persoonaa peliin jos haluaa, ei ole tietenkään pakollista, mutta semmoinen just rosoisuus. Inhimillisyys kiinnostaa. Ja aidot elämykset ja jotkut semmoiset asiat, jotka merkkaa just sille kohderyhmän ihmiselle sen elämässä.
Brisk
Joo ei tule nyt heti mieleen mitään huonoa esimerkkiä, eikä varmaan kehtaisi kenenkään brändiä tässä nyt haukkuakaan, mutta niin niin. Ehkä yleensäkin se sellainen niin kun tietty vaatimattomuus että unohtaa sen että jotenkin löytäisi sen oman vahvuuden ja jotenkin silleen ylpeästi uskaltaisi rinta rottingilla siitä omasta jutusta kertoa että tota.
Tattari
Ja just sen että kokeilee, että ei sitä somea eikä tarvitse pelätä, että ei se ole mikään semmoinen, että siellä kun nyt kun mokaan niin kaikki on mennyttä. Vaan katsoo, mikä toimii ja sieltähän voi myös poistaa sitten juttuja ja lähteä liikkeelle ja harjoitella jollakin. Ja sitten oppii siinä matkan varrella myös. Kannattaa analysoida sitä tehtyä, että mikä vaikka näistä 5 mun postauksesta sai eniten tykkäyksiä tai kommentteja tai jakoja. Jos se oli tontyyppinen niin se nähtävästi puree ja lähtee sitten sieltä eteenpäin. Että vaan reippaasti liikkeelle ja ilman semmoista liikaa pelkoa. Että vähän mietittynä, mutta sitten myös semmoinen hyvä kokeilunhalu ja into mukana. Siinä olisi mun resepti menestykseen.
Brisk
Joo kokeilu ja sitten jotenkin mä aina haluan muistuttaa sitä johdonmukaisuudesta. Eli jos sä oot nyt valinnut, että sun brändin väri on on punainen, niin mene sillä punaisella. Että tavallaan se, että sitä muistijälkeä kasvatetaan sillä, että pysyt aina samannäköisenä, et ei sit tota vaihtele sitä meininkiä koko ajan, vaikka se alkaisi omaan silmään jo näyttää vähän tylsältä, että aina tätä samaa. Mutta se on jännä juttu, että kun me nyt nähdään niin paljon viestejä, niin se että mitä meillä jää mieleen niin ne tulee vaan toistolla. Ja tunteisiin vaikuttaminen. Jotenkin se, että ei mene liian yksioikoisella. Vaan tarinoita ja sitä omaa persoonaa ja rosoa ja fiilistä semmoista aitoutta, että ei pelkää sitä, että laittaa vähän itseänsä alttiiksi yrittäjänäkin että.
Arpiainen
Ei tarvitse olla sitä täydellistä kirjakieltä eri sivuilla ja somessa vaan että näyttää sulta. Että jos sä puhut Mikkelin murteella niin puhu sitten sillä.
Brisk
Anna palaa justiin näin!
Arpiainen
Hei, kiitos tosi paljon, Jenni ja Hanna. Tässä oli taas jälleen kerran erittäin paljon hyviä, hyviä pointteja ja esimerkkejä tuli täältä. Toivottavasti kuuntelijat pääsee näillä alkuun alkuun ja hiomaan omaa brändiään. Kiitos.
Tattari
Kiitos että saatiin tulla tänne ja toivotetaan tsemppiä kaikille yrittäjille ympäri Suomen.