[äänite alkaa]
[00:00:04] Puhuja 1: Moikka. Tervetuloa kuuntelemaan markkinointiporinat podcastia. Me ollaan Maria.
[00:00:10] Puhuja 2: Ja mä oon Riitta.
[00:00:11] Puhuja 1: Haaga-Heliasta. Markkinointiporinoissa käsitellään eri markkinointiin liittyviä aiheita. Tänään pohdimme yhdessä mitä markkinointi on ja miksi se on tärkeää liiketoiminnalle.
[00:00:25] Puhuja 1: Mitenkäs Riitta määrittelisit mikä on markkinointi?
[00:00:29] Puhuja 2: Joo, tosi mielenkiintoinen kysymys. Markkinointi liittyy asiakkaiden tarpeiden tunnistamiseen ja tarpeiden tyydyttämiseen ja siinä keskitytään tuotteiden ja palveluiden markkinoille viemiseen. Ja markkinoinnin avulla luodaan myyvä kilpailukykyinen ja eri osapuolille arvoa tuottava valikoima.
[00:00:50] Puhuja 2: Ja mun mielestä tosi tärkeitä asioita, kun mietitään, että mitä markkinointi on ja sitten siinä toki korostuu myös vuorovaikutteisuus, eli siitä tehdään yksi asiakkaan kanssa ja myös eri sidosryhmien kanssa.
[00:01:03] Puhuja 1: Varsinkin nykyään kyllä joo.
[00:01:04] Puhuja 2: Joo. Totta ja sitten vielä voisi sanoa, että markkinoinnissa yhdistetään eri toimenpiteitä, esimerkiksi tuotteen tai palvelun suunnittelua, hinnoittelua, tuotteen tai palvelun saatavuutta ja jakelua, että kuinka se asiakas sen itselleen saa ja tilaa. Ja sitten myös viestintää. Ja näillä kaikilla toimenpiteillä pyritään vaikuttamaan siihen, että asiakas ostaa sen yrityksen tuotteen tai palvelun ja voidaankin sitten sanoa, että markkinointi ei ole pelkkää mainontaa tai myyntiä mitä meidän äkkiseltään ehkä voitaisiin ajatella, vaan se on enemmänkin tämmöinen kokonaisvaltainen ajattelu- ja toimintatapa, jolla siellä yrityksessä toimitaan.
[00:01:30] Puhuja 1: Aivan.
[00:01:47] Puhuja 2: Joo ja myös sitten yksi tosi tärkeä pointti tuli mieleen, että markkinoinnin niin kuin yksi tärkeimmistä tehtävistä on luoda pitkäkestoisia asiakassuhteita.
[00:01:57] Puhuja 1: Aivan.
[00:01:58] Puhuja 2: Joo no mut entäs sulle, tulisiko sulle Maria sitten vielä jotain tärkeitä asioita mieleen? Mitä sä lisäisit, että mitä markkinointi on?
[00:02:05] Puhuja 1: No. Niin no ehkä sellainen, että haluaisin korostaa sitä, että tosiaan markkinoinnin tärkein tavoite tai yksi tärkeimmistä tavoitteista on saada näitä uskollisia asiakkaita, jotka ostavat toistuvasti eli niin kuin jatkuvasti.
[00:02:20] Puhuja 1: Ja nää on siitä syystä niin tavoiteltuja, koska nehän suosittelevat yrityksen tuotteita ja palveluita sitten omille verkostoille eli kavereille ja perheenjäsenille. Ja tosiaan siis yleensäkin me asiakkaat, kuluttajat varsinkin niin mehän ostetaan paljon herkemmin tuote, kun joku puoliso tai kaveri tai äiti tai naapuri suosittelee sitä. Eli tavallaan aika harva meistä uskoo siihen mitä kylmä yritys sanoo itsestään tai omista palveluistaan tai vaatteistaan, mutta sitten taas jos meidän kaveri on sitä kehunut niin silloinhan me ostetaan helposti.
[00:03:03] Puhuja 2: Joo kyllä tosi hyviä pointteja sulla.
[00:03:06] Puhuja 1: Ja tähän jos mä mietin vaikuttajamarkkinointia nykyaikana, niin siihenhän se teho perustuu eli me uskotaan tällaista henkilöä, johon me itse luotetaan.
[00:03:16] Puhuja 2: Niinpä ja mä voisin vielä lisätä, että markkinoinnin tehtävänä on myös herättää asiakkaan tiedostamaton tarve, elikkä saada hänet kiinnostumaan jostakin tuotteesta tai palvelusta, mitä hänellä ei vielä ole tai hän ei kenties edes tiedä sen olemassaoloa.
[00:03:32] Puhuja 1: Aivan.
[00:03:34] Puhuja 2: Ja mulla olisi yksi esimerkki tämmöisestä tiedostamattomasta tarpeesta omalta kohdaltani. No niin. Minäpä kerron. Elikkä mä aloitin noin kuukausi sitten pilateksen mun ystävän suosituksesta.
[00:03:40] Puhuja 1: Okei.
[00:03:52] Puhuja 2: Ja siinä oli myös Black Friday ajankohtana ja mä olin ehkä miettinyt aikaisemmin pilatesta, mutta en kuitenkaan sitten edennyt asian kanssa. Sitten tuli tämän mun ystävän suositus ja sitten tää Black Friday ja mun kodin lähellä oleva pilates studio, jossa mun ystäväkin käy niin tarjosi sitten tosi hyvän alennuksen, miinus neljäkymmentä prosenttia viidestä käyntikerrasta.
[00:04:17] Puhuja 1: No niin. Aika hyvä.
[00:04:18] Puhuja 2: Ja aikaa on käyttää pari kuukautta näille harjoituskerroin.
[00:04:23] Puhuja 2: Joo ja mä päätin sitten hetken mietittyä tarttua tähän mun ystävän suositukseen ja siihen paikalliseen pilates studion tarjoukseen ja ostin viisi käyntikertaa sieltä yrityksen verkkokaupasta. Ja nyt mä oon sitten käynyt siellä useamman kerran ja mä oon tosi ihastunut tähän mun uuteen harrastusmahdollisuuteen.
[00:04:46] Puhuja 2: Ja nyt kun mä tarkemmin sitten vähän mietin tätä mun omakohtaista kokemusta, tiedostamatonta tarvetta, niin tähän liittyy tähän palvelukokemukseen paljon erilaisia markkinoinnin elementtejä.
[00:05:02] Puhuja 2: Esimerkiksi tää itse palvelu on suunniteltu houkuttelevaksi. Sisältö pilates tunneissa on hyvä ja harjoitukset tuntuu kehossa ja mielessä. Ja sitten siellä on tosi mukava vetäjä, joka on myös itse tää yrittäjä.
[00:05:18] Puhuja 2: Ja palvelu on mulle ollut helposti saatavilla. Verkkokauppa toimi hyvin ja siellä oli selkeä tilaus ja varauskalenteri mistä sä varaat sen tunnin ja sitten se itse pilates studio se on lähellä mun kotia ja sinne on helppo mennä ja sitten tää itse yrittäjä tän vetäjä kertoo tosi monipuolisesti ja selkeästi ja hauskasti, että mihin mikäkin treeniliike lihaksissa vaikuttaa ja miksi se vaikuttaa sinne. Hän ohjaa henkilökohtaisesti niissä liikkeissä, kun mäkin olin vaikka ekakertalainen ja se hinnoittelu oli myös mun mielestä kohdillaan tän tarjouksen myötä. Nää oli näitä tekijöitä, jotka vaikuttivat siihen mun ostopäätökseen.
[00:06:04] Puhuja 2: Ja sitten toki palveluhenkilöstön, elikkä yrittäjän omat asiakaspalvelutaidot ne on ollut suuri plussa tässä kokemuksessa. Sieltä on tullut jopa henkilökohtainen tekstiviesti ja sähköposti sen oston jälkeen ja palveluprosessi on ollut kokonaisuudessaan tosi sujuvaa. Ja sekä ne fyysiset puitteet elikkä se itse pilates studio niin se on tilana tosi kiva ja viihtyisä ja kodikas ja sitten siellä on ollut lämmintä sekä tunnelma on ollut lämmin että lämmintä on ollut, kun on pakkasesta tullut ja on huomannut sen eron.
[00:06:38] Puhuja 1: Aivan.
[00:06:39] Speaker 1: Ja sitten mä oon aina miettinyt, ehkä tää pilates ei sovi mulle. Tai se on jotenkin tosi vaikeata ja se on kallistakin. Mutta nyt tän kokemuksen myötä olen tullut siihen tulokseen, että se on ollut oikein sopiva valinta mulle ja eikä se ole ollenkaan niin vaikeata. Ja sitten myös tää hinta-laatusuhde on tosi hyvä ja jos miettii näitä monipuolisia, terveydellisiä hyötyjä mitä siitä sitten saa, kun kehoa treenataan monipuolisesti.
[00:07:05] Puhuja 1: Sekin vielä.
[00:07:06] Puhuja 2: Tämmöinen esimerkki mulle tuli mieleen.
[00:07:08] Puhuja 1: Mainio, ihan mainio ja tosi loistava kuvaus siitä, että mitä se markkinointikokonaisuudessaan on, niin kuin yrittäjän arjessa tai yrityksen arjessa.
[00:07:15] Puhuja 2: Niinpä ja näitä toimintoja tapahtuu paljon siellä taustalla.
[00:07:18] Puhuja 1: Niin. Juuri näin.
[00:07:20] Puhuja 2: No mutta tuleeko sulle sitten vielä jotakin lisättävää tähän mun esimerkkiin tai joku muu esimerkki minkä sä haluaisit meille kertoa?
[00:07:28] Speaker 2: No ei nyt varsinaisesti esimerkkejä enää, mutta tavallaan se kokonaisuus, ehkä semmoista summaamista siitä. Tosiaan täytyy miettiä, mitä yritys tarjoaa, mitä tuotteita ja palvelua tarjotaan. Mitä hintaa veloitetaan, miten saadaan ne asiakkaat tietämään sun yrityksestä ja tosiaan, niin kuin aikaisemmin sanoinkin, että miten pidetään heidät tyytyväisinä ja saadaan uskollisiksi. Ja tosiaan, miten näillä kaikilla erotutaan kilpailijoista. Nehän on kaikki sellaisia markkinoinnin kysymyksiä, jotka vaikuttavat sitten siihen, että onko tää yritys menestyvä vai ei.
[00:08:00] Puhuja 2: Kyllä ehdottomasti.
[00:08:02] Puhuja 1: Ja ehkä sekin vielä sitten, että markkinointihan ei ole mikään sellainen yhden kerran juttu tai irrallisia toimenpiteitä, vaan se vaatii jatkuvaa tutkimusta ja analysointia. Ja tosiaan kuunnellaan asiakasta isoin korvin ja tavallaan testataan ja sitten parannetaan sitä toimintaa. Että sitä kautta sitten luodaan arvoa asiakkaille ja yhteistyökumppaneille ja jopa sille paikkakunnalle, jonka kautta sitten taas tulee parempaa mainetta ja niin poispäin.
[00:08:36] Puhuja 2: No mutta hei vau. Nythän me ollaan hieman yhdessä avattu pohtien ja keskustellen, mitä markkinointi on ja miksi se on niin tärkeää liiketoiminnalle. Mutta mitäpä jos me vähän vielä juteltaisiin hetki markkinointiajattelun kehittymisestä.
[00:08:49] Puhuja 1: No sehän käy.
[00:08:57] Puhuja 2: Että mitä sun mielestä tarkoittaa vastuullinen ajattelu markkinoinnissa?
[00:08:59] Puhuja 1: No siis erittäin tärkeä olennainen osa nyky-yrityksen toimintaa. Sanotaanko nyt näin ensimmäisenä. Eli ilman vastuullista ajattelua ei mun mielestä enää nyky-yritys pysty oikein toimimaan kunnolla. Sitä vaaditaan ja asiakkaat vaativat tällaista, mikä on tietenkin tosi positiivinen asia ja jotenkin se läpinäkyvyys on hirmu tärkeä asia, että kaikki tehdään niin että tai teoilla on merkitystä. Mun mielestä, jos nykyaikana pitää hirveästi korostaa sitä, että on kovin vastuullinen ja kovin vihreä ajattelutapa tai muuta niin se menee vähän sinne viherpesun puolelle.
[00:09:44] Puhuja 2: Joo totta siinä voi olla tämmöinen sävy.
[00:09:47] Puhuja 1: Niin, että se on vähän niin kuin päälle liimattua nykyään. Varsinkin kun se on osa tapa toimia ja yleisestikin. Olisikohan kymmenisen vuotta ollut tällainen trendi ainakin ja tänä päivänä sen merkitys on hirmu korostunut. Ja vastuullisuushan voidaan jakaa kolmeen osaan eli taloudelliseen, ympäristö- ja sosiaaliseen vastuuseen.
[00:10:13] Puhuja 2: Joo on tosi mielenkiintoista kyllä näistäkin keskustella. Haluatko vielä vähän kertoa tarkemmin vastuullisuuden eri näkökulmista?
[00:10:23] Puhuja 1: No kyllä tottakai. Jos miettii ihan lyhyesti niin taloudellinen vastuu tarkoittaa kannattavuuteen ja yrityksen kilpailukykyyn liittyviä asioita ja esimerkiksi omistajien tuotto-odotuksiin vastaamista. Ja sitten taas jos miettii yhteiskunnallisesti ja yhteiskunnan näkökulmasta niin onhan sekin aika hirmu tärkeä asia, että organisaatio luo ja mahdollistaa työpaikkoja ja sitä kautta luodaan tai lisätään verotuloja kunnille ja valtiolle.
[00:10:54] Puhuja 2: Kyllä ehdottomasti tosi tärkeätä.
[00:10:55] Puhuja 1: Sitten jos miettii ympäristövastuuta, niin se on nimenomaan sitä, että mietitään meidän yhteistä palloa eli vesien, ilman ja maaperän suojelua. No vaikka ilmastonmuutoksen torjuntaa, luonnon monimuotoisuuden turvaamista ja ihan sitä tehokasta ja säästävää luonnonvarojen käyttöä. Yksinkertaisuudessaan näin.
[00:11:23] Puhuja 1: Ja sitten on vielä tämä kolmas vastuullisuuden näkökulma eli sosiaalinen vastuu, että se on henkilöstön hyvinvointia ja osaamisen kehittymistä. Mutta sitten taas jos miettii asiakkaiden näkökulmasta, niin toki esimerkiksi tää tuotevastuu kuluttajansuoja, hyvät toimintatavat eri verkostoissa ja sen tyyppisiä asioita niin nämä kuuluu kaikki sosiaaliseen vastuuseen. Ja jotenkin tänä päivänä mun mielestä vastuullisuudessa tai vastuullisessa markkinointiajattelussa korostuu sosiaalinen vastuu. Sen kautta täytyy ympäristö ja taloudellinen vastuu.
[00:11:58] Puhuja 2: Joo kyllä. Tulisiko sinulle mieleen joitakin hyviä esimerkkejä yritysten sosiaalisesta vastuullisuudesta?
[00:12:05] Puhuja 1: No vaikka kuinka monta.
[00:12:06] Puhuja 2: Okei, no mehän mielellään kuullaan niistä.
[00:12:09] Puhuja 1: Äkkiseltään tuli mieleen esimerkki sosiaalisesta vastuusta K-markettien kiusaamisvapaavyöhyke kampanja. Tiedätkö sen?
[00:12:012] Puhuja 2: Joo tiedän ja oon nähnyt.
[00:12:21] Puhuja 1: Eli tosiaan tällainen kampanja on ollut jo pari vuotta esillä, esimerkiksi teeveessä ja videoina näkyy paljonkin ja on kuultu radiomainoksia tästä kampanjasta. He on ottanut kantaa siihen, että kiusaaminen ei ole ok ja heidän tilansa muistaakseni noin kahdeksansataa K-markettia on täysin kiusaamisvapaita.
[00:12:47] Puhuja 2: Joo tää on tosi hieno kampanja ja toimenpide heiltä.
[00:12:48] Puhuja 1: Kyllä on. Ja se on nimenomaan läpinäkyvä ja vahva kannanotto. Muistaakseni THL on myöntänyt tästä kampanjasta vuonna kaksituhattakaksikymmentäkaksi vuoden kansanterveyspalkinnon. Ihan siitä, että se on valtakunnallisesti merkittävä kansanterveyden hyväksi tehty työ.
[00:13:20] Puhuja 2: Se on kyllä tosi hieno huomionosoitus K-Marketeille ja hienoa, että he on nostanut tämän niin tärkeäksi asiaksi. Tosi hyvä esimerkki.
[00:13:30] Puhuja 1: Sitten meillä on toinenkin tärkeä käsite. Jos mietitään markkinointiajattelun nykyaikaa, niin mitäs sun mielestä tarkoittaa yhteisöllinen markkinointi?
[00:13:43] Puhuja 2: Joo tää onkin hyvä nostaa myös vielä tähän meidän yhteiseen keskusteluun ja hieman avata sitä. Sosiaalinen markkinointiajattelu on ollut pinnalla noin reilut kymmenen vuotta ja samaten myös yhteisöllinen markkinointiajattelu. Siinähän käydään vuoropuhelua asiakkaiden kanssa ja rohkaistaan asiakkaita viestimään keskenään ja asiakkaat ovat aktiivisia osallistujia. Elikkä markkinointia ei tee vaan yritys itse tai joku markkinointitoimisto tai joku ulkopuolinen anonyymi taho vaan sitä tekee asiakkaat yhdessä yrityksen kanssa. Ja toki myös asiakkaat tekevät sitä myös spontaanisti ja houkuteltuina.
[00:14:31] Puhuja 2: Ja sitten mulle tuli mieleen muutamia esimerkkejä yhteisöllisestä markkinoinnista. Voisi mainita isot brändit kuten Apple tai Fazer täällä meillä Suomessa, Nike, Adidas. He on lähtenyt hyvin systemaattisesti kehittämään ja tekemään yhteisöllistä markkinointia ja heidän asiakkaat kokevat, että he haluavat kuulua isoon yhteisöön ja olla osana koko yrityksen tarinaa.
[00:15:04] Puhuja 2: Ja erityisesti he tekevät yhteistyötä uskollisimpien asiakkaidensa kanssa ja se on tämmöinen kokonaisvaltainen tapa toimia ja ajatella yrityksessä. Ja asiakkaita voivat osallistua esimerkiksi tuotetestauksiin, Applella on esimerkiksi tämmöisiä palveluita, foorumeita, mihin voi ilmoittautua tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen.
[00:15:30] Puhuja 2: Ja asiakkaat voivat toimia myös brändilähettiläänä. Fazerilla on esimerkiksi tällaisia. Ja erilaisissa foorumeissa asiakkaat voivat jakaa vinkkejä ja tietoa tuotteiden käytöstä, niin kuin esimerkiksi Applella on. Elikkä ei ole vain pelkkä yrityksen tuotetuki tarjolla vaan siellä on Apple tuotteiden käyttäjiä, jotka ohjeistavat ja auttavat pulmatilanteissa ja valinnoissa. Ja Fazerilla esimerkiksi reseptejä tai kun on paljon tuotteita niin niitten ympärille on rakentunut erilaisia reseptejä, joita asiakkaat itse ovat kehitelleet suosituista tuotteista vaikkapa suklaapatukoista.
[00:16:09] Puhuja 2: Ja sitten toki varmasti mitä me kaikki tunnistetaan, mitkä liittyvät tähän yhteisölliseen markkinointiajatteluun ja toimiin, on näitä yhteisöllisiä kilpailuja mitä on paljon somessa. Mihin me voidaan osallistua erilaisten tuotepalkintojen houkuttelemina.
[00:16:26] Puhuja 1: Esimerkiksi ja tosiaan nää nykyiset alustat ja teknologiat niin kuin just some tai ihan tekoäly on tehnyt tämän yhteisöllisen markkinoinnin tällaiseksi luonnolliseksi tavaksi ja helpoksi, tehokkaaksi tavaksi toimia.
[00:16:41] Puhuja 2: Kyllä ja sittenhän se yritys tulee lähelle asiakasta. Vaikka siellä on paljon erilaisia organisaatiorakenteita, niin se yritys on jollakin tavalla lähellä sitä asiakasta ja osa sitä asiakkaan arkea.
[00:16:45] Puhuja 1: Jep. Kyllä.
[00:16:56] Puhuja 2: No mutta hei, me ollaan nyt käyty aika monipuolisesti läpi ja keskusteltu yhdessä, että mitä markkinointi on, miksi se on niin tärkeää ja millaisia markkinointiajattelun suuntauksia on tänä päivänä. Toivottavasti olet kuulijana saanut uusia näkökulmia ja ideoita markkinoinnista. Ja hei, kiitti Maria tosi paljon tästä meidän yhteisestä juttutuokiosta.
[00:17:18] Puhuja 1: No kiitos Riitta markkinointiporinoista. Seuraavaan kertaan.